Buty i rękawice

Formaboots
30.10.2019

Jak ważną częścią odzieży motocyklowej są buty oraz rękawice? Czy obecnie klient stawia głównie na design, czy może jednak bezpieczeństwo i funkcjonalność biorą górę przy wyborze odpowiedniego produktu?

Rękawice i buty motocyklowe, choć nie należą do obowiązkowej garderoby motocyklisty, to zdają się być nieodzownymi elementami jego ubioru. Niezależnie, czy wybieramy się w daleką trasę, czy jedynie po bułki do osiedlowego sklepu, zawsze warto poświęcić tych kilka sekund na założenie odpowiedniego obuwia i rękawiczek. Tym bardziej, że dostępne obecnie produkty nie tylko zdecydowanie podwyższają bezpieczeństwo, ale również poprawiają komfort jazdy, a co więcej, sprawiają, że wyglądamy modnie i stylowo nie tylko na maszynie, ale i po odstawieniu jej na parking.

Kończyny są często tymi częściami ciała, które podczas szlifu czy większej przygody jako pierwsze łapią kontakt z podłożem lub przeszkodą. Czynią to więc przy najwyższej prędkości podczas niefortunnego zdarzenia – zanim tarcie zrobi swoje. Inną kwestią jest fakt, że nie trzeba wcale dużej prędkości, by napytać sobie sporej biedy. Nawet przy zwykłej „parkingówce” przewracający się, ważący często ponad 200 kg motocykl może poważnie uszkodzić stopę, jeśli ta nie zostanie odpowiednio osłonięta.

Szeroki wybór

Przeglądając polski rynek akcesoriów motocyklowych, można dosłownie dostać zawrotu głowy od mnogości ofert w zakresie ochrony kończyn motocyklisty. Wybór naprawdę jest szeroki. Szeroki jest także wachlarz funkcjonalności i przeznaczenia zarówno butów, jak i rękawic. Cieszy fakt, że czasy jazdy w wojskowych opinaczach i zwykłych skórzanych rękawicach już bezpowrotnie minęły. O dłonie oraz stopy i łydki skutecznie dbają zastępy wzmocnień, ochraniaczy, stabilizatorów i nowoczesnych materiałów. Wśród rękawic można znaleźć zarówno uniwersalne produkty, jak i takie, które mają bardzo określone przeznaczenie. Podobna sytuacja tyczy się obuwia.

Coś dla dłoni

Na początek weźmy na warsztat lekkie, elastyczne, proste w budowie i bardzo przewiewne rękawice motocrossowe. Zapewniają one wydajną wentylację i bardzo dobre czucie kierownicy, ale poziom zapewnianej przez nie ochrony jest niewielki. Tutaj królują lekkie i szybkoschnące tekstylia oraz imitujące cienką skórę materiały, jak choćby clarino czy mikrofibra. Dostępne są również modele hybrydowe, które łączą lekką konstrukcję rękawicy off-roadowej ze wzmocnieniami rodem z modeli szosowych.

Wśród rękawic przeznaczonych do jazdy po asfalcie prym wiodą uniwersalne, wykonane z różnego rodzaju skóry modele, które często wyposażone są w szereg wzmocnień i protektorów oraz poprawiających dopasowanie i komfort elastycznych, niejednokrotnie tekstylnych wstawek. Nie brakuje również modeli przeznaczonych do jazdy w konkretnych warunkach – od lekkich i krótkich modeli do miejskiej jazdy w ciepłe dni, przez dłuższe rękawice z wbudowaną wiatro- i wodoodporną membraną, po przygotowane z myślą o jeździe w jesienno-zimowych warunkach, ocieplone, wodoodporne i bogato wyposażone modele. Nie brakuje nawet rękawic z wbudowanym systemem elektrycznego ogrzewania.

Również wśród rękawic przeznaczonych do sportowej jazdy jest zdecydowanie w czym wybierać. Aramidowe podszewki, wstawki z wytrzymałej i cienkiej zarazem skóry kangurzej, rozbudowane systemy zapięcia, inteligentne protektory, czy specjalne stabilizatory wspierające palce podczas upadku – to tylko wybrane przykłady opcji, w których możemy przebierać. Zaawansowany model rękawic może składać się aż z kilkudziesięciu, najczęściej małych elementów, a każdy z nich musi być świetnie dopasowany i połączony z resztą konstrukcji w odpowiedni sposób, by spełniać swoją funkcję i zapewnić niezbędny komfort użytkowania. To głównie dlatego najlepsze modele rękawic potrafią kosztować dobrze ponad 1000 zł. Bardziej uniwersalne i wyposażone w mniej technologicznych i funkcjonalnych dodatków modele plasują się zazwyczaj w przedziale od 150 do 500 zł. Często już za nieco ponad 200 zł można kupić certyfikowane względem bezpieczeństwa i nieźle wyposażone modele, które zapewniają wystarczającą wygodę użytkowania, utrzymując przy okazji stosunek ceny do jakości na rozsądnym poziomie.
Z praktyki wynika, że warunki klimatyczne w Polsce z reguły nie pozwalają na komfortową jazdę przez cały sezon w jednym modelu rękawic. Dlatego dobrze jest mieć przynajmniej dwie pary – jedną na typowo letnią pogodę z dużą ilością przewiewnych elementów, a drugą na dalsze trasy i do jazdy w bardziej zróżnicowanych warunkach. Spocone, zmarznięte i przemoczone dłonie to źródło dyskomfortu, który potrafi zepsuć przyjemność z jazdy. Jak zauważa Krzysztof Kurczewski z firmy Seca, rękawice to jedna z najważniejszych części motocyklowej garderoby i nie są wcale mniej ważne niż chociażby kask, który jest wymagany przepisami prawa. Rękawice mają za zadanie ochronić dłonie podczas upadku i zapobiec otarciom. Równie ważny jest jednak także komfort użytkowania. Rękawice nie mogą uprzykrzać nam jazdy i bez znaczenia jest fakt czy będziemy jechać 20 km do pracy czy 800 km w Alpach. Zdaniem Krzysztofa Kurczewskiego komfort i bezpieczeństwo niestety nie do końca idą w parze. Często bardzo bezpieczne rękawice będą dla nas udręką przy dłuższej jeździe motocyklem, natomiast ultrawygodne rękawice mogą być zaprojektowane kosztem pewnego kompromisu między wygodą a bezpieczeństwem. Trzeba więc samemu zdecydować, na którą z cech produktu stawiamy w głównej mierze.

Z kolei Marcin Dorodziński z firmy Proanti podkreśla, że dłonie stanowią bardzo skomplikowany element ludzkiego ciała i zawsze należy pamiętać, że ewentualne uszkodzenia są trudne i uciążliwe w leczeniu. Dlatego ręce zasługują na szczególną ochronę – zarówno mechaniczną, jak i termiczną, a inwestycja w dobrej jakości rękawice motocyklowe jest tak samo istotna jak wybierany kask, buty czy strój motocyklowy.

Michał Koza z firmy Inter Cars zwraca także uwagę na fakt, że kluczem przy wyborze rękawic motocyklowych jest ich dopasowanie. Ważne jest, aby palce rękawiczek odpowiadały długością palcom dłoni, i aby szwy nie przeszkadzały podczas ruchów palców, gdyż dyskomfort spowodowany założeniem takiej rękawiczki zniweczy przyjemność z jazdy. Rękawiczka powinna być jak druga skóra, gdyż od tego zależy pełna kontrola nad motocyklem. Im lepsze materiały – w przypadku skóry im jest ona delikatniejsza (skóra kozia, skóra z kangura) tym lepsza jest „komunikacja” między motocyklem a kierowcą.

Coś dla stóp

Przeglądając oferty firm produkujących buty motocyklowe, ciężko znaleźć lukę w rynku. Niezależnie, czy szukamy butów służących do dojazdów do pracy i używania nie tylko podczas jazdy, czy zwracamy się w stronę wysokich cholewek i szeregu zaawansowanych, sprawdzających się w podróżach rozwiązań lub bezpiecznego obuwia do wyczynowej jazdy zarówno po torze, jaki po bezdrożach – oferta pokrywa całe spektrum zastosowań. Obecnie nie jest żadnym problemem nawet zakup wyspecjalizowanych butów do wyścigów na żużlu.

Technologie, w które wyposaża się współcześnie zaawansowane modele butów, obejmują długą listę patentów i rozwiązań, w tym m.in.przyczepne i wytrzymałe podeszwy z olejoodpornej gumy, wzmocnienia palców, kostki, piszczeli czy śródstopia, zapobiegające nadmiernemu wygięciu stawu skokowego zawiasy czy systemy amortyzacji wstrząsów. Do tego dochodzą podnoszące komfort rozwiązania, jak laminowana membrana, panele wentylacyjne, technologie pozwalające oddychać stopie nie tylko od strony cholewki, ale także podeszwy, systemy zapięć z płynną regulacją, wytrzymałe, coraz lżejsze i szybciej wysychające materiały, wewnętrzne, wygodne buty, a nawet pompowane, dopasowujące się do anatomii cholewki. Oczywiście wszystko to ma swą cenę, dlatego za najwyższe modele butów wyczynowych czy przeznaczonych do dalekiej turystyki trzeba zapłacić nawet 3000 zł. Średnia cena butów motocyklowych dostępnych na polskim rynku wynosi od ok. 450 do 1000 zł. W tym przedziale można już dostać dobrze wyposażone obuwie, którego konstrukcja oparta jest na dobrej jakości materiałach.

Ostatnio coraz większym zainteresowaniem cieszą się modne i wygodne buty typu sneakers, które łączą bezpieczeństwo w jeździe po mieście z komfortem użytkowania przez cały dzień. Do tego designerzy stają na głowach, by wyglądały one stylowo i nadążały za zmieniającą się modą. Niektóre modele są wodoodporne lub wyposażone w dużą liczbę wentylacyjnych paneli.

Największą popularnością cieszą się jednak niezmiennie uniwersalne buty miejsko-turystyczne, które całkiem udanie łączą funkcje przydatne w podróży z lekkością i wygodą codziennego obuwia.

Co w takim razie wybrać i na jakiego producenta oraz model butów postawić? Często odpowiedzi na nasze pytania szukamy w Internecie. Nie zawsze jednak udaje się trafić na rzetelną ocenę danego modelu obuwia czy rękawic. W końcu każdy z motocyklistów ma inne potrzeby. Inne mogą być także możliwości finansowe oraz upodobania. Jak podkreśla Ryszard Kozak z firmy Riccardo Motorsport, sprawdzeni producenci to tacy, za którymi stoją długie lata doświadczeń w spełnianiu potrzeb klientów, podążaniu za rozwojem rynku motocyklowego, a niejednokrotnie posiadaniu bezpośredniego wpływu na jego rozwój. Zdaniem Ryszarda Kozaka najlepiej sprawdzają się w tej roli wyspecjalizowani producenci, którzy zajmują się wytwarzaniem wyłącznie butów czy rękawic. Taki producent skupia się wyłącznie na rozwoju asortymentu zapewniającego ochronę danej części ciała. To pozwala na najbardziej uważną analizę potrzeb oraz stosowanych w tym segmencie rozwiązań i tym samym nieustanny rozwój linii produktowej. Efektem jest kolekcja produktów najbardziej dostosowana do obowiązujących wymagań.

Michał Koza zauważa, że przy wyborze butów motocyklowych i całej garderoby na motocykl najważniejszą cechą jest bezpieczeństwo. W przypadku butów jest to szczególnie ważne, gdyż podczas upadku stopa bardzo często zostaje przygnieciona przez motocykl. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, czy buty są wyposażone w ochraniacz kostki, pięty i palców oraz czy podeszwa jest usztywniona poprzecznie (nie wzdłuż, gdyż podczas przygniecenia stopy pod motocyklem ten kierunek zgniotu jest ważniejszy).

Rynek się zmienia

Czy rynek akcesoriów motocyklowych się zmienia? Czy przy wyborze tak ważnych dodatków jak buty i rękawice motocykliści stawiają przede wszystkim na design, czy może interesuje ich to, co jest „w środku”, czyli technologie stojące za bezpieczeństwem i funkcjonalnością? Jak twierdzi Michał Koza, funkcjonalność i bezpieczeństwo to hasła, które w odniesieniu do odzieży motocyklowej powtarzane są jak mantra od lat. Jednak w ostatnich latach, głównie ze względu na starania producentów w kwestii bezpieczeństwa, widać coraz większe zainteresowanie klientów designem. Coraz częściej motocykliści chcą wyglądać oryginalnie i tworzyć ze swoim motocyklem spójną całość, również wizualnie. Z roku na rok powstają nowe rozwiązania i nowe materiały, które mają za zadanie zabezpieczyć kierowcę motocykla, a sami motocykliści chcą coraz częściej korzystać z tych technologii.

Według Ryszarda Kozaka motocykliści coraz częściej wiedzą, czego szukają. Coraz też częściej zwracają się do sprzedawcy z pytaniem o dostępność konkretnego modelu, o którym wiele już wiedzą. To oznacza, że świadomość polskiego klienta rośnie, a wraz z nią rosną też oczekiwania dotyczące produktów wysokiej jakości.

Krzysztof Kurczewski dodaje z kolei, że pomimo że design jest ważny, w przypadku motocyklistów to jednak zastosowane technologie, funkcjonalność oraz bezpieczeństwo decydują o wyborze. Dlatego kluczem do sukcesu jest umiejętne połączenie tych cech z wizualną stroną produktu oraz utrzymanie tych atrybutów na możliwie najwyższym poziomie.

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę