Dunlop SportSmart TT – zwycięskie technologie wyścigowe na tor i drogę

Dunlop
13.3.2018

Dunlop zdradza więcej szczegółów na temat technologii zastosowanych w budowie najnowszej opony klasy hypersport – SportSmart TT. Jej opracowanie jest wyrazem realizacji ambitnej strategii produktowej marki. Nowe ogumienie zostało zaprojektowane z myślą o potrzebach motocyklistów, którzy chcą jeździć na tych samych oponach na torze i drodze, jednocześnie ciesząc się osiągami i dobrym prowadzeniem w normalnym ruchu drogowym.

Technologia, która zwyciężyła w wyścigach Isle of Man TT i Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIM

Rozszerzenie TT w nazwie opony nawiązuje do zastosowanej Track Technology, czyli  ‘technologii na tor’, która wielokrotnie sprawdzała się w wyścigach. Dunlop wyciągnął wnioski z sukcesów Iana Hutchinsona i Michaela Dunlopa, którzy triumfowali w klasach Isle of Man TT Superbike i Senior w 2017 roku, oraz z doświadczeń ze zwycięstw zespołu GMT94 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIM, w skład których wchodziły wyścigi Bol d’Or i 24-godzinny wyścig Le Mans.

Dla tych wyścigów Dunlop opracował specjalny polimer, zapewniający przyczepność i trwałość. Zastosowano go również w mieszance MultiTread, której użyto w konstrukcji nowej opony SportSmart TT. Polimer ten zapewnia stałe osiągi i szeroki zakres temperatur, co jest kluczowe podczas łączonej jazdy drogowej i torowej.

NTEC ewoluuje: NTEC RT

Wśród wielu innowacji wykorzystanych przez inżynierów Dunlopa na uwagę zasługuje też technologia NTEC RT (Road and Track – Droga i Tor). Umożliwia ona dostosowanie ciśnienia w tylnej oponie, w celu maksymalizacji powierzchni styku przed planowaną jazdą na torze. Dzięki temu podczas jazdy drogowej możliwe jest utrzymanie standardowego, zalecanego przez producenta ciśnienia w oponie, a przed jazdą na torze zwiększenie powierzchni styku z nawierzchnią nawet o 24%. NTEC zapewnia przyczepność zbliżoną do opon przeznaczonych wyłącznie na tor.

Debiut bieżnika SV

SportSmart TT zachwyca również wizualnie, co jest zasługą oryginalnej rzeźby bieżnika z wbudowanym kanałem wentylacyjny Speed Vent. Bieżnik SV optymalizuje kontrolę temperatury za pomocą specjalnie zaprojektowanego wzoru i powierzchni styku. Przednia opona jest chłodzona w linii prostej przez efekt aerodynamiczny. Podczas skręcania, bieżnik SV poprawia sposób, w jaki rowki bieżnika otwierają się i zamykają, zapewniając jednocześnie optymalną przyczepność i lepsze rozpraszanie ciepła.

Formuła Dynamic Front

Sprawdzona w wyścigach konstrukcja i kształt przekroju zapewniają precyzyjne wyczucie drogi, na czym szczególnie zależy motocyklistom wyścigowym.

Doświadczony zespół Dunlopa skupił się na znalezieniu równowagi między elastycznością a stabilnością. Inżynierowie opracowali nową formułę, opartą na synergii dwóch technologii JLB (bezszwowe opasanie) i Rayon Plies (sztuczny jedwab układany warstwami). W połączeniu z nowymi rozwiązaniami w mieszance, zapewnia to użytkownikom SportSmart TT poczucie pewności niezbędne podczas szybkiej jazdy.

Xavier Fraipont, dyrektor marketingu opon motocyklowych Dunlop Europe, jest dumny z pracy zespołu rozwojowego: – Wprowadzenie na rynek czterech nowych opon klasy hypersport świadczy o możliwościach i sprawności naszego centrum technicznego. Nasze opony wyścigowe i drogowe rozwijane są przez ten sam zespół. Synergia współpracy umożliwiła nam szybkie wdrożenie wiedzy zdobytej podczas wyścigów długodystansowych i drogowych. Dunlop SportSmart TT wyposażona jest w najnowsze technologie, takie jak innowacyjne systemy NTEC RT i bieżnik SV, uzupełniając najmłodszy i najbardziej innowacyjny asortyment opon hypersport na rynku.

Nowa opona dla każdego motocyklisty hypersport

  • Dla zawodowych motocyklistów – D213 GP Pro – wprowadzona latem 2017 r.
  • Dla doświadczonych motocyklistów torowych – GP Racer D212 – wprowadzona w styczniu 2017 r.
  • Dla motocyklistów drogowych okazjonalnie jeżdżących na torze – SportSmart2 Max – wprowadzona w marcu 2017 r.
  • Dla doświadczonych motocyklistów torowych, a także do jazdy drogowej: SportSmart TT – wprowadzona w marcu 2018 r.

Źródło: Dunlop

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę