Grudniowy boom na motocykle w Niemczech
Niemiecki rynek motocyklowy był jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków w 2020 roku. Wpływ na to miały w szczególności dwa czynniki: epidemia COVID-19, która zwiększyła zapotrzebowanie na indywidualne środki transportu oraz ograniczenia od 2021 r. w rejestracji motocykli niespełniających normy Euro 5. Dystrybutorzy motocykli oferowali swoje jednoślady w atrakcyjnych po to, by oczyścić magazyny z pojazdów spełniających wymogi Euro 4.
W grudniu 2020 r. zarejestrowano w Niemczech 15 129 jednośladów (wzrost o 309,1 proc.), co umożliwiło uzyskanie całorocznej sprzedaży na poziomie 241 134 sztuk przy wzroście o 23,2 proc (r./r.). W trzecim kwartale wzrost wyniósł 50,6 proc, następnie w październiku 46,9 proc., w listopadzie 98,1 proc. i finalnie w grudniu 309 proc. Dzięki temu imponującemu wzrostowi Niemcy uzyskały w sprzedaży nowych motocykli i skuterów czwarte miejsce na rynku europejskim.
Marka | Ilość (sztuk) | Zmiana (%, r./r,) |
Piaggio | 31.362 | +25.6% |
BMW | 27.761 | +6.1% |
Honda | 24.324 | +21.2% |
KTM | 22.608 | +33.8% |
Yamaha | 21.613 | +22.9% |
Kawasaki | 17.774 | +23.1% |
Harley-Davidson | 11,052 | +7,6% |
Popyt na nowe pojazdy był znacznie powyżej oczekiwań. Sytuacja pandemiczna zachęciła wielu Niemców do zakupu jednośladów jako idealnego rozwiązanie dla indywidualnego i bezpiecznego (ze względu na COVID-19) transportu. Zwiększony popyt na motocykle był skorelowany z dużymi zniżkami na jednoślady. Od stycznia 2021 roku europejskie przepisy ograniczają możliwość sprzedaży motocykli z normą Euro 4 do poziomu 10 proc. obliczonego z ostatnich dwóch lat dla każdego konkretnego modelu.
Analitycy oceniają, że perspektywy dla rynku motocyklowego w Niemczech są nadal pozytywne. W najbliższych miesiącach z pewnością na rynku pojawią się w dalszym ciągu atrakcyjne oferty motocykli z normą Euro 4, które zostały zarejestrowane samodzielnie jeszcze w 2020 r.
Źródło: MotorCyclesData