Historia rzędowych 4-cylindrowych silników Honda
Modele opisane poniżej przedstawiają długą historię silników rzędowych 4-cylindrowych Honda w gamie CB, począwszy od wprowadzenia CB750, aż do wydania w 2019 roku modelu CB650R Neo Sports Café.
1968 rok - Honda CB750
Pierwszy na świecie Superbike. Pierwszy motocykl 4-cylindrowy produkowany na masową skalę. Pierwszy motocykl z elektrycznym starterem i hamulcem tarczowym w masowej produkcji. Przedstawiony na Tokyo Show w 1968 roku – w sprzedaży od 1969.
1971 rok - Honda CB500F
Pierwszy motocykl marki Honda z silnikiem rzędowym 4-cylindrowym o pojemności 500 cm³. Mniejszy i lżejszy, ale stylistycznie podobny do CB750 z 1969 roku.
1972 rok - Honda CB350F
Pierwsza rzędowa czwórka o pojemności 350 cm³. Uważany za ulubiony motocykl Pana Honda.
1975 rok - Honda CB400F
Po raz pierwszy pojawia się 6-stopniowa skrzynia biegów.
1976 rok - Honda CB750A
Hondamatic. Pierwszy “automatyczny” motocykl marki Honda.
1979 rok - Honda CB900F
Pierwszy model CB z silnikiem 4-zaworowym DOHC.
1981 rok - Honda CB1100R
Motocykl wyścigowy, na którym swoje sukcesy odnosili Ron Haslam oraz Wayne Gardner.
1992 rok - CB1000R
‘The Big One’ – 18-calowe koła i 72kW mocy – pierwszy silnik rzędowy 4-cylindrowy chłodzony cieczą w rodzinie CB.
1992 rok - CB750
Wersja z lat 90’ klasycznego już modelu CB750 z lat 70’.
1996 rok - Hornet
Pierwszy Hornet. Jedyny japoński motocykl napędzany silnikiem od CBR250.
1998 rok - CB1300
Przedstawienie największego silnika w rodzinie CB, początkowo użyto go w modelu Honda X-4.
1998 rok - CB600F Hornet
Jeden z kluczowych modeli w ofercie Hondy w średniej klasie pojemności przez ponad 15 lat.
2001 rok - CB900F
Model zasilany przez silnik z wtryskiem paliwa z FireBlade’a 918 z 1996 roku.
2005 rok - CB1300S
Przedstawienie wtrysku paliwa oraz systemu ABS.
2007 rok - CB750 Special Edition
Wersja specjalna modelu produkowana tylko na rynek japoński.
2017 rok - CB1100EX
Jedna z dwóch dostępnych wersji modelu CB1100, druga – bardziej sportowa CB1100RS.
2018 rok - CB1000R
Flagowy model nowej gamy Neo Sports Café, pokazany na targach EICMA w 2017 roku razem z CB300R oraz CB125R.
2019 rok - CB650R
Czwarty członek rodziny Neo Sports Café, kontynuator tradycji rzędowych 4-cylindrowych silników Hondy w motocyklach średniej klasy pojemności.
Źródło: Honda