Historia rzędowych 4-cylindrowych silników Honda

Honda

Modele opisane poniżej przedstawiają długą historię silników rzędowych 4-cylindrowych Honda w gamie CB, począwszy od wprowadzenia CB750, aż do wydania w 2019 roku modelu CB650R Neo Sports Café.

1968 rok - Honda CB750

Pierwszy na świecie Superbike. Pierwszy motocykl 4-cylindrowy produkowany na masową skalę. Pierwszy motocykl z elektrycznym starterem i hamulcem tarczowym w masowej produkcji. Przedstawiony na Tokyo Show w 1968 roku – w sprzedaży od 1969.

1971 rok - Honda CB500F

Pierwszy motocykl marki Honda z silnikiem rzędowym 4-cylindrowym o pojemności 500 cm³. Mniejszy i lżejszy, ale stylistycznie podobny do CB750 z 1969 roku.

1972 rok - Honda CB350F

Pierwsza rzędowa czwórka o pojemności 350 cm³. Uważany za ulubiony motocykl Pana Honda.

1975 rok - Honda CB400F

Po raz pierwszy pojawia się 6-stopniowa skrzynia biegów.

1976 rok - Honda CB750A

Hondamatic. Pierwszy “automatyczny” motocykl marki Honda.

1979 rok - Honda CB900F

Pierwszy model CB z silnikiem 4-zaworowym DOHC.

1981 rok - Honda CB1100R

Motocykl wyścigowy, na którym swoje sukcesy odnosili Ron Haslam oraz Wayne Gardner.

1992 rok - CB1000R

‘The Big One’ – 18-calowe koła i 72kW mocy – pierwszy silnik rzędowy 4-cylindrowy chłodzony cieczą w rodzinie CB.

1992 rok - CB750

Wersja z lat 90’ klasycznego już modelu CB750 z lat 70’.

1996 rok - Hornet

Pierwszy Hornet. Jedyny japoński motocykl napędzany silnikiem od CBR250.

1998 rok - CB1300

Przedstawienie największego silnika w rodzinie CB, początkowo użyto go w modelu Honda X-4.

1998 rok - CB600F Hornet

Jeden z kluczowych modeli w ofercie Hondy w średniej klasie pojemności przez ponad 15 lat.

2001 rok - CB900F

Model zasilany przez silnik z wtryskiem paliwa z FireBlade’a 918 z 1996 roku.

2005 rok - CB1300S

Przedstawienie wtrysku paliwa oraz systemu ABS.

2007 rok - CB750 Special Edition

Wersja specjalna modelu produkowana tylko na rynek japoński.

2017 rok - CB1100EX

Jedna z dwóch dostępnych wersji modelu CB1100, druga – bardziej sportowa CB1100RS.

2018 rok - CB1000R

Flagowy model nowej gamy Neo Sports Café, pokazany na targach EICMA w 2017 roku razem z CB300R oraz CB125R.

2019 rok - CB650R

Czwarty członek rodziny Neo Sports Café, kontynuator tradycji rzędowych 4-cylindrowych silników Hondy w motocyklach średniej klasy pojemności.

Źródło: Honda

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę