Innowacje Bosch zaprezentowane na targach EICMA 2018
Bosch ma odpowiednie rozwiązania dla przyszłych motocykli i quadów z napędem elektrycznym, zarówno w zakresie inteligentnych systemów wspomagania, łączności sieciowej jak i nowej energii do napędu. Dla firmy Bosch wszystkie innowacyjne rozwiązania i technologie stanowią kolejny krok w kierunku urzeczywistnienia wizji mobilności bezstresowej, bezwypadkowej i prawie pozbawionej emisji.
Systemy wspomagania wykorzystujące radary:
Według szacunków badań wypadków przeprowadzonych przez firmę Bosch, systemy wspomagania oparte na radarach mogą zapobiec co siódmemu wypadkowi motocyklowemu. Ci elektroniczni asystenci są zawsze czujni i w nagłych przypadkach reagują szybciej niż człowiek. Technologią stanowiącą podstawę tych systemów jest połączenie czujnika radarowego, układu hamulcowego, układu sterowania silnika i interfejsu HMI (Human Machine Interface). Wprowadzenie do motocykla radaru jako „narządu zmysłu” umożliwia realizowanie nowych funkcji wspomagania i bezpieczeństwa dla motocykli, jednocześnie zapewniając dokładny obraz otoczenia pojazdu.
Przegląd funkcjonalności zaawansowanych systemów wspomagania Bosch:
Adaptacyjna regulacja prędkości i dystansu (ACC): Jazda w dużym ruchu i utrzymywanie prawidłowego dystansu wymaga znacznej koncentracji i jest uciążliwa przez dłuższy czas. ACC dostosowuje prędkość pojazdu do natężenia ruchu i zachowuje niezbędną, bezpieczną odległość do poprzedzającego pojazdu. Umożliwia to skutecznie zapobiegać najechaniu na tył pojazdu spowodowane niedostateczną odległością. ACC nie tylko oferuje większą wygodę, ale także pozwala bardziej koncentrować się na drodze, szczególnie w ruchu o dużym natężeniu.
System ostrzegania przed kolizją: W ruchu drogowym nawet najkrótszy czas braku koncentracji może mieć poważne konsekwencje. Bosch opracował system ostrzegania motocyklisty przed kolizją, aby zmniejszyć ryzyko najechania na tył samochodu lub złagodzić jego skutki. System aktywuje się natychmiast po uruchomieniu jednośladu i wspiera kierowcę we wszystkich odpowiednich zakresach prędkości. Jeśli system wykryje, że inny poprzedzający pojazd jest niebezpiecznie blisko i motocyklista nie reaguje na sytuację, to ostrzega kierowcę za pomocą sygnału akustycznego lub optycznego.
Monitorowanie martwego pola: System ten prowadzi obserwację we wszystkich kierunkach, aby pomóc motocyklistom w bezpiecznej zmianie pasa. Czujnik radarowy służy jako elektroniczne oko systemu monitorowania martwego pola, rejestrując obiekty w trudno widocznych miejscach. Gdy w martwym polu motocyklisty znajdzie się inny pojazd, to system ostrzega go za pomocą sygnału optycznego - na przykład w lusterku wstecznym.
Ewolucja ABS: od rowerów z napędem elektrycznym do quadów:
Od roku 1984 Bosch stale rozwija motocyklowe układy ABS, aby ten ważny dla bezpieczeństwa element mógł być wprowadzony we wszystkich klasach pojazdów i na wszystkich rynkach. Według badań nad wypadkami przeprowadzonymi przez firmę Bosch, około jednej czwartej wszystkich wypadków można byłoby zapobiec, gdyby wszystkie jednoślady miały ABS. Na całym świecie wzrasta liczba krajów i regionów, takich jak Unia Europejska, Japonia, Tajwan i Brazylia, gdzie występuje obowiązek stosowania ABS w motocyklach. Obecnie ten system bezpieczeństwa dotyczy nie tylko motocykli, ale także szerszej gamy pojazdów, takich jak quady i rowery z napędem elektrycznym.
Bosch jako pierwszy wprowadził na rynek seryjnie produkowany układ przeciwblokujący dla elektrycznych rowerów. Dzięki temu inteligentnemu i nowatorskiemu rozwiązaniu możliwe będzie zapobieganie blokowaniu przedniego koła roweru, a także ograniczenie unoszenia tylnego koła. Skraca to drogę hamowania, a także ryzyko przewrotki i wywrócenia się. Zdaniem naukowców zajmujących się wypadkami, przy powszechnym zastosowaniu układu ABS można uniknąć prawie jednej czwartej wypadków z udziałem elektrycznych rowerów. Co więcej, może być dodatkowo zmniejszona liczba wypadków z ciężkimi obrażeniami. Do końca 2018 r. ABS dla rowerów elektrycznych będzie dostępny w wybranych modelach. W przypadku pojazdów typu quad, Bosch we współpracy z BRP zrealizował pierwsze na świecie zastosowanie ABS w pojeździe terenowym (ATV). Modele BRP Outlander i Renegade wprowadzane na rynek w 2018 i 2019 roku są i będą wyposażone w układ ABS firmy Bosch.
Rozwiązania dla elektromobilności:
Rozwiązania w zakresie mobilności dla środowisk miejskich muszą być elastyczne, niedrogie i co najważniejsze wysoce efektywne. Specjalnie w tym celu firma Bosch stworzyła zharmonizowany system na napięcie 48V, składający się z silnika, jednostki sterującej, akumulatora, ładowarki i wyświetlacza. System jest przeznaczony do pojazdów o dwóch, trzech i czterech kołach i można go stosować we wszystkich klasach mocy, od 0,25 do 20 kilowatów. Ponadto powiązana aplikacja wyświetla dane pojazdu, takie jak poziom naładowania akumulatora, umożliwia komunikację między pojazdem a kierowcą, a także dostęp do sieci społecznościowych.
Lekkie pojazdy elektryczne odgrywają coraz ważniejszą rolę w transporcie towarów, co pozwala szybko i elastycznie realizować dostawy w obszarach miejskich. Układ 48 V firmy Bosch napędza trójkołowiec Ligiera, wykorzystywany przez kurierów do przewożenia listów i paczek na ostatnim etapie dostawy do odbiorcy (ang. „last mile delivery”).
Zmodernizowany system stabilizacji toru jazdy motocykla:
Nowa generacja systemu stabilizacji toru jazdy motocykla MSC jest dostępna w wersji jako częściowo lub w pełni zintegrowany układ. Wymiary zostały zmniejszone o 35%, a ciężar o 20% w porównaniu do poprzedniej, dziewiątej generacji. Zmniejsza to nakłady na instalację u producenta pojazdu i umożliwia montaż w mniejszych motocyklach. System MSC wykorzystuje najnowocześniejsze technologie pochodzące z samochodów osobowych i został zaprojektowany z uwzględnieniem przyszłych funkcji, takich jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Jego światowa premiera ma miejsce na stoisku Bosch.
Elektroniczne sterowanie silnika:
Elektroniczne systemy sterowania silnika są podstawowym elementem wydajnej i ekonomicznej technologii, która umożliwi jednośladom spełnienie przyszłych przepisów dotyczących emisji spalin, takich jak Euro 5 i BS 6 (Bharat Stage), w tym OBD I/II (On Board Diagnose).
W połączeniu z zaawansowaną techniką czujników, systemy sterowania silnika są znacznie efektywniejsze niż konwencjonalne gaźniki i mogą zmniejszyć emisję CO2 nawet o 16 procent, w zależności od zastosowania pojazdu. Centralnym elementem tego nowego systemu sterowania jest jednostka sterująca firmy Bosch. Ten mały komputer analizuje wszystkie dane z czujników układu przeniesienia napędu i na ich podstawie dostosowuje takie parametry, jak zapłon oraz dawkowanie paliwa.
Aby spełnić przyszłe regulacje dotyczące emisji spalin, jak Bharat Stage 6 w Indiach, firma Bosch opracowała również nową podgrzewaną sondę lambda, która została specjalnie zaprojektowana dla jednośladów. Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach i pomaga w optymalizacji mieszanki powietrza z paliwem. Gwint M12 i zmodyfikowana konstrukcja rurki ochronnej pozwalają na instalację w ciasnych miejscach oraz gwarantują optymalne podgrzewanie sondy. Przewidywana trwałość elementu wynosi około 100 000 km przebiegu. Nowa podgrzewana mini sonda lambda wejdzie do produkcji seryjnej w 2019 roku.
Integrated Connectivity Cluster z mySPIN:
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy wymagają interfejsu użytkownika (HMI, ang. Human Machine Interface) do wizualizacji wszystkich informacji motocykliście. Zintegrowany klaster połączeń, tzw. Integrated Connectivity Cluster (ICC) został opracowany specjalnie dla motocykli i quadów. Na jednym wyświetlaczu integruje wszystkie tradycyjne wskaźniki i umożliwia kierowcy połączenie smartfonu z motocyklem poprzez Bluetooth. Dzięki intuicyjnym elementom sterującym przy kierownicy, użytkownik bez trudu może wykonywać i odbierać połączenia telefoniczne, uzyskiwać dostęp do list kontaktów lub słuchać muzyki. MySPIN to rozwiązanie do integracji smartfonów, które udostępnia dodatkowe funkcje podnoszące komfort. Umożliwia ono kierowcy przeniesienie zawartości smartfona do swojego motocykla, skutera lub quada. Zapewnia to wszystkim producentom pojazdów otwartą platformę z szeroką gamą opcji. System mySPIN ma również możliwość integrowania aplikacji pochodzących z firm trzecich.
Źródło: Informacja prasowa Bosch