Nowa energia

Batcar

Polski rynek oferuje szeroki wybór akumulatorów do jednośladów, w tym akumulatory do motocykli i skuterów oraz kosiarek czy skuterów wodnych. Wielu uznanych producentów akumulatorów samochodowych ma w swojej ofecie właśnie akumulatory motocyklowe.

Różnorodność produktów powoduje, że dobór akumulatora do motocykla może sprawić właścicielowi problem, dlatego warto udać się po poradę do firmy specjalizującej się w sprzedaży akumulatorów. Takie firmy z uwagi na wieloletnią obecność na rynku i zdobyte doświadczenie zapewniają fachowe wsparcie przy wyborze odpowiednich produktów oraz pomoc w czasie eksploatacji danego akumulatora.

Dobór odpowiedniego akumulatora

Najczęściej dobór uzależniony jest od miejsca, jakie producent danego modelu motocykla przewidział na akumulator oraz od pojemności silnika. Bardzo istotne jest, aby nowy akumulator nie różnił się znacząco od tego zamontowanego fabrycznie. Należy zwrócić uwagę na odpowiedni układ biegunów, odpowietrznik oraz sposób mocowania przewodów (tzw. bieguny akumulatora).

Ładowanie akumulatora

Akumulatory kwasowe wymagają większej obsługi, gdyż należy utrzymać odpowiednią ilość płynów w akumulatorze. Podczas ładowania tego typu akumulatorów można zastosować tradycyjne ładowarki, jednak trzeba pamiętać, że maksymalny prąd ładowania nie może być wyższy niż 1/10 pojemności akumulatora (np. przy akumulatorze o pojemności 10 Ah maksymalny prąd ładowania nie może być wyższy niż 1 A).

Akumulatory bezobsługowe AGM, jak sugeruje nazwa, są to akumulatory niewymagające obsługi, czyli nie można do nich dolewać żadnych płynów w czasie eksploatacji. Ładowanie tego typu baterii przebiega inaczej niż ładowanie baterii tradycyjnych. Aby doładować akumulator bezobługowy, należy użyć ładowarki z funkcją automatycznego wyłączenia przy pełnym naładowaniu baterii. Zastosowanie innej ładowarki skutkuje przeładowaniem baterii oraz jej zużyciem.
Czas ładowania baterii uzależniony jest od stopnia jej rozładowania, jednak stosując ładowarki automatyczne, należy uzbroić się w cierpliwość i czekać na zakończenie procesu ładowania.

Głębokość rozładowania

Akumulatory motocyklowe są wrażliwe na nadmierne (głębokie) rozładowanie, skutkujące zmniejszeniem pojemności i skróceniem żywotności. Przyczyną nadmiernego rozładowania jest pozostawienie akumulatora w motocyklu przez długi czas bez ładowania. Zbyt głęboko rozładowane akumulatory (poniżej 10,5 V) ulegają zasiarczeniu, które objawia się nieodwracalną, częściową utratą dostępnej pojemności.

Podstawowe błędy podczas ładowania:

  • zastosowanie nieodpowiedniej ładowarki – należy stosować ładowarki do akumulatorów motocyklowych o niskim prądzie ładowania,
  • rozszczelnienie akumulatorów bezobsługowych AGM i dolanie wody destylowanej,
  • głębokie rozładowanie akumulatora, co skutkuje brakiem możliwości naładowania tradycyjnym prostownikiem,
  • dopuszczenie do zabrudzenia styków – należy zawsze pamiętać, aby oczyścić styki w akumulatorze.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę