Nowa Honda CRF1100 Africa Twin i CRF1100 Africa Twin Adventure Sports

Honda

Africa Twin ewoluuje. Oba modele – Africa Twin, jak i jej bliski krewniak Adventure Sports, stały się lżejsze, mocniejsze i pełne najnowocześniejszych systemów, zostały też gruntownie przekonstruowane i oba jeszcze wyraźniej podkreślają własne charaktery, by zapewnić kierowcom optymalny sprzęt do przeżywania prawdziwej przygody, czy to na szlaku prowadzącym przez bezdroża, czy w czasie maratonu przez cały kontynent.

Rama i silnik

Nowa Africa Twin, która pojawi się w Europie jeszcze w 2019 roku będzie napędzana nowym rzędowym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1084 cm3 (zamiast 998 cm3) zgodnym z normą Euro5. Kompleksowe zmiany dokonane w silniku, w tym zmieniony skok zaworów, aluminiowe tuleje cylindrów i nowy zawór kontrolny w wydechu, zapewniają jeszcze lepsze osiągi, spełniając jednocześnie surowe nowe wymogi normy Euro5 na rok 2020. Maksymalna moc silnika wzrasta o 7% do 75 kW przy 7500 obr/min, maksymalny moment obrotowy rośnie o 6% do 105 Nm przy 6250 obr/min, a w całym zakresie prędkości obrotowych silnik zachowuje jedwabiście gładką charakterystykę mocy i momentu obrotowego oraz charakterystyczne pulsacyjne brzmienie.

Jednostkę napędową umieszczono w nowej ramie, zakończonej aluminiową ramą pomocniczą, która obecnie jest przykręcana, a nie spawana do ramy głównej. Całkowicie nowy, lżejszy aluminiowy wahacz oparty jest na projekcie wahacza stosowanego w wyczynowym modelu CRF450R, co zapewnia jeszcze lepszą przyczepność tylnego koła i precyzyjniejsze wyczucie kontaktu koła z nawierzchnią.

Elektronika i zespół wskaźników

Kompleksowy pakiet systemów elektronicznych zarządzanych przez nowy sześcioosiowy moduł pomiarowy IMU obejmuje między innymi system elektronicznej przepustnicy i system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC), a także nowe systemy, jak tempomat, ABS z funkcją pokonywania zakrętów, system kontroli unoszenia przedniego koła (Wheelie Control), system kontroli unoszenia tylnego koła oraz sygnalizację hamowania awaryjnego. Dostępnych jest sześć trybów jazdy, cztery z nich mają fabrycznie ustawione poziomy mocy silnika, hamowania silnikiem i charakterystyki ABS dla różnych scenariuszy jazdy, jak turystyka, miasto, szuter i teren, natomiast dwa tryby użytkownika pozwalają kierowcy ustawić własne preferowane kombinacje tych parametrów.

Nowa Honda CRF1100 Africa Twin i CRF1100 Africa Twin Adventure Sports zdjęcie w treści artykułu

CRF1100L Africa Twin jest standardowo wyposażony w 6,5-calowy dotykowy ekran TFT, pełniący role wielofunkcyjnego monitora informacyjnego. Szczegółowość informacji pokazywanych na łatwym w użyciu ekranie można dostosować do preferencji kierowcy. Informacje są wyświetlane w przejrzysty i zwięzły sposób, łatwo przyswajalne i czytelne o każdej porze dnia i nocy. Ekran dotykowy TFT jest również kompatybilny z Apple Carplay®, umożliwiając kierowcom uzyskiwanie wskazówek nawigacyjnych, wykonywanie połączeń, odbieranie wiadomości i słuchanie muzyki wprost z aplikacji na telefonie.

CRF1100L Africa Twin

Nowy motocykl CRF1100L Africa Twin zauważalnie wyszczuplono, nadając mu rajdowe kształty z węższym zbiornikiem paliwa i węższym o 40 mm siedziskiem, regulowanym w zakresie od 850 mm do 870 mm i jeszcze wyraźniej wyostrzając prawdziwe możliwości terenowe.

Nisko umieszczona szyba pozwala kierowcy swobodnie poruszać się do przodu i do tyłu, w pozycji siedzącej lub stojącej. Kompaktowe osłony dłoni i osłona podsilnikowa uzupełniają wyostrzony wygląd, jednocześnie przyczyniając się do ogólnej redukcji masy o 5 kg. Dziesięcioprocentowy wzrost stosunku mocy do masy skutkuje osiągnięciem wyższego pułapu dynamiki i osiągów.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports otrzymała taką samą pozycję kierowcy jak Africa Twin i jest motocyklem w pełni przygotowanym do długich podróży.

Większy zbiornik paliwa o pojemności 24,8 litra umożliwia zasięg ponad 500 km bez tankowania, szersze owiewki z przodu, pięciostopniowa regulacja szyby, standardowo montowane podgrzewane manetki i gniazdo elektryczne ACC zapewniają jeszcze większy komfort i wzmacniają praktyczną naturę motocykla.

Kolejne udoskonalenia służące kierowcy to: nowe trzystopniowe światła doświetlające zakręty, które tworzą szerszą wiązkę światła, gdy motocykl przechyla się na zakrętach oraz opcjonalne zawieszenie Showa z elektroniczną regulacją parametrów jazdy (EERA).

Nowa Honda CRF1100 Africa Twin i CRF1100 Africa Twin Adventure Sports zdjęcie w treści artykułu

Zawieszenie Showa EERA, dostrojone do czterech fabrycznie ustawionych trybów jazdy i konfigurowanych przez kierowcę dwóch trybów użytkownika, ma trzy wstępne ustawienia napięcia wstępnego, wykorzystuje sześcioosiowy moduł pomiarowy IMU oraz bezstopniową regulację zaworów w przednim widelcu, aby zapewnić idealną reakcję zawieszenia, niezależnie od warunków drogowych lub terenowych.

Przekładnia dwusprzęgłowa

Honda sprzedała ponad 100 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system - wciąż rzadko stosowany w konstrukcji jednośladów – pojawił się jako opcja w VFR1200F, dziesięć lat temu w 2009 roku. Od wprowadzenia na rynek około połowy nabywców Africa Twin wybierało DCT jako opcję wyposażenia.

Przekładnia dwusprzęgłowa ewoluowała konsekwentnie w ciągu ostatniej dekady. W DCT nowej wersji Africa Twin funkcja wykrywania zakrętów obsługiwana przez IMU pozwala na jeszcze bardziej naturalne zmiany biegów w trybie automatycznym „D” lub „S”.

Kolory

CRF1100L Africa Twin będzie dostępny w kolorach Grand Prix Red i Matte Ballistic Black Metallic, w obu przypadkach z wyróżniającą się nową czerwoną ramą pomocniczą. Wersja Adventure Sports dostępna jest w barwach Pearl Glare White Tricolor - przypominających malowanie oryginalnego klasycznego modelu XRV650 oraz w kolorze Darkness Black Metallic.

Od 2016 roku na całym świecie sprzedano ponad 87 000 motocykli Africa Twin. Dzięki tej kolejnej kompleksowej aktualizacji, która zaowocowała złożeniem 21 nowych wniosków patentowych, Honda zamierza przyciągnąć tysiące klientów szukających życia wypełnionego wartymi wspomnień przygodami, które staną się możliwe dzięki sztandarowej maszynie „True Adventure”.

Źródło: Honda

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę