Rynek Motocyklowy
Reklama
Reklama

Opatentowana technologia NRS

TRW
27.9.2016
Reklama
Reklama

Maksymalne bezpieczeństwo, żywotność oraz sprawność nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach – to oczywiste, że mamy względem klocków hamulcowych bardzo wysokie wymagania. By móc im sprostać, w klockach do hamulców tarczowych kryje się bogata wiedza i doświadczenie TRW-Lucas.

Nowoczesne układy hamulcowe są dziś skuteczne jak nigdy dotąd. Dlatego wszystkie komponenty układu muszą współgrać ze sobą w precyzyjny i niezawodny sposób. Szczególnej uwagi wymagają klocki do hamulców tarczowych, które powinny zostać właściwie dobrane nie tylko do pojazdu ale i sposobu użytkowania motocykla.

Małe elementy, duże wymagania
Przed klockami hamulcowymi stawia się dziś szereg różnych wymagań:

  • niezmienna reakcja, precyzyjny punkt docisku oraz doskonała dozowalność w szerokim zakresie temperatur, docisku i prędkości,
  • odporność na wysokie temperatury oraz optymalna przewodność cieplna,
  • doskonałe komfortowe zachowanie w postaci natychmiastowego działania oraz potrzeba użycia jedynie niewielkiej siły,
  • duża wytrzymałość mechaniczna i niska ściśliwość,
  • długa żywotność przy możliwie jak najniższym zużyciu tarczy hamulcowej,
  • niezwykle niski poziom hałasu i drgań,
  • maksimum bezpieczeństwa i niezmiennie wysoka jakość.

Znaczenie wspomnianych  cech produktu zależy od sposobu użytkowania motocykla. W przypadku motocyklistów offroadowych największą wagę przykłada się do wytrzymałości mechanicznej i żywotności. Natomiast w przypadku klocków do maksiskuterów na pierwszym plan wysuwają się zupełnie inne wymagania niż w przypadku kategorii Enduro czy Supersport.

Aby klocki hamulcowe mogły w optymalny sposób spełniać wymagania w danym zakresie zastosowań, firma TRW-Lucas opracowała okładziny wykonane z różnych składników, które w dwóch różnych procesach produkcji nanosi się na płyty mocujące klocków hamulcowych.

Reklama

Klocki spiekane TRW-Lucas – najwyższa skuteczność
W pełni metaliczne klocki hamulcowe dzięki dużej wytrzymałości zastosowanych materiałów pozwalają na uzyskanie większej skuteczności hamowania. Do produkcji klocków używa się precyzyjnie dobranych mieszanek metali mających postać proszku. Podczas procesu spiekania mieszanka proszku zostaje wyżarzona (spieczona) i obrobiona do zwartej postaci (granulek). Następnie granulki przy użyciu specjalnego materiału lutowniczego łączy się w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem na stale z płytami mocującymi.

TRW-Lucas posiada w ofercie bogaty asortyment spiekanych klocków hamulcowych o perfekcyjnej skuteczności hamowania. Homologację ABE posiadają takie typy jak TRWLucas SV/SH – Sinter Street, SRM – Sinter Scooter oraz SI – Sinter Offroad. Amatorzy wyścigów mają ponadto do wyboru RSI – Sinter Offroad, SRQ – Sinter Track i SCR oraz okładziny Sinter-Carbon przeznaczone dla zawodowców.

Reklama

NRSTM – najwyższe  bezpieczeństwo klocków organicznych i Hyper-Carbon firmy TRW-Lucas
Dawniej niemal wszystkie klocki hamulcowe zawierały azbest. Pozwalał on na uzyskanie dużej wytrzymałości materiałowej oraz bardzo dobrej przyczepności materiału okładziny do kleju i płyty mocującej. Dziś materiały okładzin bazują na mieszankach kauczuku i żywicy syntetycznej, wypełniaczach, włóknach wzmacniających, środkach adhezyjnych i spoiwach, jak również nawet 10-procentowej zawartości metali. Indywidualnie dobrana kombinacja materiałów pozwala na uzyskanie żądanych właściwości ciernych oraz komfortu pracy klocków . Od momentu wprowadzenia zakazu stosowania azbestu uzyskanie właściwej przyczepności materiału okładziny stało się największym wyzwaniem. W ekstremalnych warunkach, takich jak wysokie temperatury czy też bardzo długie czasy użytkowania, klej może stać się kruchy. Grozi to przedostaniem się wody pomiędzy materiał okładziny a płytę mocująca i w następstwie korozją.

Dlatego TRW-Lucas konsekwentnie rezygnuje z klejów stosując opatentowany system NRSTM. System ten zapewnia wyjątkowo stabilne połączenie organicznego materiału okładziny z płytą mocującą. Na tylnych płytach wykonanych ze stali podczas procesu produkcji z wykorzystaniem technologii NRSTM w obszarze, w którym później nanosi się mieszankę okładziny, zostaje umieszczona duża liczba haczykowatych profili. Rozmiar, ustawienie i rozmieszczenie haczyków na płycie mocującej są precyzyjnie dobrane do danego materiału okładziny.

Haczyki te zostają bez użycia materiałów łączących zakotwione pod dużym ciśnieniem w materiale okładziny. W ten sposób powstaje trwałe mechaniczne połączenie pomiędzy płytą mocująca a materiałem ciernym. Dzięki temu można wykluczyć utratę materiału okładziny nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach termicznych, jakie występują np. podczas jazdy po wzniesieniach, czy też podczas wyścigu.

Wszystkie organiczne klocki hamulcowe TRW-Lucas (Allround, EC, RQ) oraz okładziny wyścigowe CRQ – Hyper Carbon są produkowane z wykorzystaniem technologii NRSTM.

Okładziny hamulcowe TRW z opatentowaną technologią NRSTM:

  • łączą materiał okładziny i płytę mocująca trwale i niezawodnie,
  • zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ ścinanie materiału okładziny jest niemożliwe,
  • zabezpieczają przed wygięciem płyt mocujących w ekstremalnych warunkach,
  • pozwalają na maksymalne wykorzystanie materiału okładziny,
  • zapewniają większą żywotność okładzin,
  • zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Więcej informacji: www.trwmoto.com.

Źródło: Informacja prasowa TRW Automotive Aftermarket

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Reklama