Skuter Honda PCX125 w całkowicie zmienionej odsłonie

Honda

Najpopularniejszy skuter PCX125 wjeżdża w całkowicie zmienionej odsłonie, łączącej nową stylistykę z dotychczasowymi liniami typowymi dla tego modelu. Wyposażono go w zmienioną stalową rurową ramę, nowe koła i opony oraz przeprojektowano tylne zawieszenie. Dodano ABS oraz ulepszono silnik.

1. Wprowadzenie

PCX125 to jeden z największych sukcesów w historii modeli Hondy, który osiągnął sprzedaż ponad 140 000 sztuk w samej Europie od 2010 roku. Podstawą sukcesu jest wieloletnie dążenie Hondy do perfekcji: nowoczesne rozwiązania oraz stylistyka pozwalają gładko wejść w styl świadomego miejskiego świata, podczas gdy kompaktowe wymiary sprawiają, że skuter z łatwością wykreśla własną bezpieczną ścieżkę w gęstym ruchu miejskim czy w strefie parkowania.

Pozycja kierowcy, schowek pod siedzeniem na kask intergralny i doskonała jakość wykonania tworzą ów X z nazwy PCX. I co ważne podkreślenia – podstawą ogromnej popularności tego skutera jest wyjątkowy stosunek jakości do ceny.

W roku 2010, czyli w momencie wprowadzenia modelu do sprzedaży w Europie, PCX był jedynym dwukołowym pojazdem wyposażonym w system start/stop. Dwa lata później stał się pierwszym skuterem w Europie wyposażonym w bardzo oszczędny silnik Smart Power (eSP). W 2014 roku PCX spełniał normy Euro 4, a obecnie znowu staje się wzorem innowacyjności na bardzo konkurencyjnym rynku, otrzymując nową stylistykę, zawieszenie i wzmocniony silnik.

2. Opis modelu

Przyciągający wzrok wygląd był zawsze mocną stroną Hondy PCX, a teraz w 2018 roku zostało to jeszcze bardziej wzmocnione nową linią stylistyczną. Poprawiono również funkcjonalność: więcej przestrzeni dla kierowcy, zwiększona pojemność schowka pod siedzeniem, panel LCD współgrający ze światłami wykonanymi w technologii LED.

Nowa rurowa, stalowa rama wzmacnia manewrowość i poręczność skutera; koła i opony są większe niż w poprzednim modelu przy zachowaniu tej samej wagi. Całość uzupełnia nowe zawieszenie ze zmienionymi amortyzatorami i trzy-stopniową sprężyną.

Pomimo bardzo niskiego zużycia paliwa silnik ma większą moc, co zawdzięcza przeprojektowanemu airboxowi, części wlotowej mieszanki i wydechowi – dzięki temu uzyskano lepsze parametry w całym zakresie obrotów.

 
3. Najważniejsze informacje

3.1 Wyposażenie i stylistyka

  • Nowa stylistyka owiewek i osłon w naturalny sposób tworzy lekki opływowy design modelu PCX
  • Rozpoznawalny wygląd skutera teraz wzmacniają przeprojektowane światła LED
  • Nowy, intuicyjny panel sterowania w technologii LCD

Cechą charakterystyczną PCX125 zawsze było jego nadwozie – z liniami owiewek i malowaniem – tworzącymi płynną całość od samego frontu po tylne światła.

Nowy PCX125 wykracza poza schematy, naturalne kontury ciągle zmieniających się krzywych tworzą mocny elegancki wygląd. Obłe kształty i płaszczyzny owiewek są malowane jakościowo najlepszymi farbami płynnie przechodząc z jednej barwy do drugiej.

Kolejnymi elementami, które przeprojektowano, są pokrywy silnika i wlot powietrza, stylistycznie komponujące się w jedną całość. Barwa pokryw (srebrny metalik) wzmacnia wizualnie odczucie solidności i siły. Czerń airboksa – zintegrowanego w całość z wlotem powietrza – podkreślone są przetłoczeniami i zaokrągleniami, które nadają całości elegancji.

Przód skutera jest bardzo charakterystyczny: smukłe LED-owe lampy w górnej części dyskretnie dopełniają kierunkowskazy. Smukła dioda LED tylnego światła / kierunkowskazów jest nadal dwuwarstwowa, ale większa dla lepszej widoczności.

Zmieniono widok kokpitu - zastosowanie czerni przy chromie wokół kierownicy oraz chromowanych zwężanych końcówek drążków kierownicy zapewnia wyjątkowy wygląd. Duży lewy schowek z łatwością pomieści butelkę z wodą lub pojemnik na napoje, a teraz ma przedłużoną pokrywę, aby umożliwić kierowcy łatwy dostęp do zawartości. W środku znajduje się również gniazdo zapalniczki 12V.

Wysokość siedziska wzrosła o 4 mm do 764 mm, ale skuter nadal jest bardzo łatwy w obsłudze przy maksymalnej wysokości 540 mm; nowe nadwozie pozwoliło na wydłużenie podłogi do przodu, zapewniając więcej miejsca na nogi. Zarówno fotel, jak i pokrywa paliwa są otwierane za pomocą przełączników dotykowych (samo siedzenie ma zawias z zawieszeniem sprężynowym, więc pozostaje w pozycji uchylonej po otwarciu), a przycisk startera posiada klapkę bezpieczeństwa dla dodatkowego bezpieczeństwa.

Wewnętrzna pojemność bagażnika została zwiększona o 1 litr do 28 litrów, bez wzrostu szerokości nadwozia, i bez problemu pomieści kask integralny. Podręcznik użytkownika i zestaw narzędzi znajdują się teraz na spodniej stronie siedziska.

Na nowej konsoli centralnej wszystkie informacje prezentowane są starannie i zwięźle w łatwym do odczytania formacie. Odwrócony wyświetlacz LCD wyświetla prędkość, podczas gdy inne dostępne informacje obejmują licznik kilometrów, licznik podróży, wskaźnik paliwa, średnie zużycie paliwa i wskaźnik zatrzymania na biegu jałowym

Model 2018 PCX125 będzie dostępny w czterech wersjach kolorystycznych:

  • Biały – Pearl Cool White
  • Czarny – Pearl Nightstar Black
  • Czarny mat – Matt Carbonium Grey Metallic
  • Czerwony – Pearl Splendor Red

3.2 Podwozie

  • Nowa stalowa rurowa rama
  • Przesunięty na tył amortyzator ze zmienioną sprężyną i większym skokiem
  • Lżejsze 8-szprychowe koła zastąpiono wersją 5-szprychową
  • Większe opony poprawiają prowadzenie i zmniejszają zużycie paliwa

Model 2018 PCX125 ma nowe podwozie; stalową ramę o konstrukcji kołyskowej poprzedniego modelu zastąpiono stalową ramą typu kołyskowego.

To poprawiło poręczność prowadzenia i wyczucie maszyny, nie tracąc nic z łatwości w manewrowaniu w mieście, z której słynął PCX, a także przyjazności dla użytkownika i zrelaksowanej pozycji kierowcy. Również (po raz pierwszy na skuterze Honda) dotychczasową stalową konstrukcję podtrzymującą owiewki zastąpiono plastikową – to i przeprojektowanie ramy pozwoliło zmniejszyć wagę o 2,4 kg, co dodatkowo wpłynęło pozytywnie na osiągi.

Rozstaw osi jest o 2 mm krótszy i wynosi 1 313 mm, ale geometria układu kierowniczego pozostaje niezmienna, z kątem główki ramy 27° i wyprzedzeniem 85 mm. Całkowita masa własna wynosi 130 kg. Zarówno przednie jak i tylne koła są lżejsze i używają cieńszych obręczy,

Dzięki zastosowaniu pustej w środku piaście zredukowano wagę o 7% (0,2 kg), podczas gdy tył oszczędza 11% (0,5 kg). Rozmiary opon są również większe: 100/80-14 z przodu i 120/70-14 z tyłu (w przeciwieństwie do 90/90-14 i 100/90-14) co w połączeniu z nowymi kołami zapewnia nie tylko lepszy balans i prowadzenie ale również przyczyniają się do zwiększenia oszczędności paliwa dzięki zmniejszeniu ugięcia opony.

Przednie widelce 31 mm są niezmienione z 89-milimetrowym skokiem osi, ale tylne amortyzatory są przeniesione na tylną część silnika. Zastosowano w nich 3-stopniowe sprężyny (zamiast podwójnych), dzięki temu jazda jest płynniejsza, zarówno na wyboistych ulicach miast, jak i poza nim.

Jednokanałowy układ ABS działa na przedni hamulec.

3.3 Silnik

  • Produkuje szybciej moc maksymalną bez straty momentu obrotowego
  • Nowy wlot i wydech pozwalają na osiągnięcie wzrostu obrotów maksymalnych
  • Bardzo niskie spalanie pozwala na zasięg ok 400km+ na zbiorniku paliwa


Silnik SOHC chłodzony cieczą, jednocylindrowy, dwuzaworowy, o pojemności 125 cm3, wzmocniony technologią Smart Power (eSP) zasilający PCX125 zapewnia trwałość i doskonałe osiągi, np.: podczas ruszania spod świateł; a także cichą, płynną pracę i zredukowaną emisję CO2.

Na tym etapie rozwoju silnika skupiono się na zwiększeniu mocy przy wysokich obrotach - bez utraty momentu obrotowego – w celu poprawienia osiągów w wyższych zakresach prędkości. Moc szczytowa wzrosła o 0,3 kW do 8,99 kW przy 8500 obrotach na minutę, przy maksymalnym momencie obrotowym 11,8 Nm przy 5000 obr./min.

Ten cel osiągnięto m.in. powiększając airbox, który ma teraz o 1 l większą objętość niż poprzedni projekt (możliwe to było dzięki przesunięciu tylnego amortyzatora za silnik, na koniec pojazdu). Wlot znajduje się po lewej stronie, a położenie i profil wewnętrznych części zostały zmienione, aby umożliwić możliwie płynną ścieżkę przepływu powietrza.

Powiększono o 2 mm (do 26 mm) korpus przepustnicy, który pobiera teraz więcej powietrza, a wewnętrzne elementy wydechowe zostały zoptymalizowane w celu poprawy przepływu i wyposażone w większy, trójdrożny katalizator.

Kompaktowa chłodnica – zintegrowana z zewnętrzną stroną prawej skrzyni korbowej - wykorzystuje nową konstrukcję osłony z większą objętością w obydwu portach wydechowych, aby poprawić transmisję gorącego powietrza. To ulepszenie oznacza mniejszy wentylator – (o 7 mm) o średnicy 125 mm, ze zmienionym kształtem śmigieł – zapewnia to bardzo wydajne chłodzenie bez potrzeby stosowania większej chłodnicy, aby poradzić sobie z dodatkowym ciepłem generowanym przez zwiększoną moc.

Przeprojektowano również lewą część skrzyni korbowej i koła zdawczo-napędowe pasowej przekładni bezstopniowej V-Matic, które są teraz większe i mają zmodyfikowane profile rozszerzające zakres przełożeń. Ta zmiana utrzymuje przyspieszenie w zakresie niskich prędkości (w porównaniu do poprzedniego modelu) i zapewnia liniowe - i silniejsze - przyspieszenie przy średnich i dużych prędkościach. Zmniejszono także tarcie paska, co umożliwia osiągnąć niewiarygodnie niskie zużycie paliwa pozwalając przejechać 47,6km na jednym litrze benzyny (bez trybu start/stop, zgodnie z WMTC). Dzięki temu zbiornik o pojemności 8,0 litrów zapewnia zasięg ponad 400 km.

W trybie start/stop silnik automatycznie jest wyłączany po trzech sekundach i ponownie uruchamiany natychmiast po przekręceniu manetki gazu. Działanie tego systemu jest wręcz idealne dzięki ACG i systemowi wahadłowemu, który ustawia zawory i tłok w pozycji przed wlotem powietrza oraz mechanizmowi dekompresyjnemu, który redukuje opory rozruchu wynikające z kompresji.

System Start/Stop ma funkcję „odczytu” poziomu naładowania akumulatora i automatycznie wyłącza się w sytuacjach awaryjnych, aby uniknąć nadmiernego obciążania baterii, gdy jest ona rozładowana. Sam akumulator to duża jednostka YTZ8V o długiej żywotności.

Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik ACG jest zintegrowanym elementem montowanym bezpośrednio na końcu wału korbowego, służącym jako rozrusznik i alternator. Silnik obraca się bezpośrednio, eliminując hałas spowodowany sprzężeniem zębatym lub zazębieniem.

Znaczny wpływ na oszczędność paliwa i osiągi silnika ma sam jego układ (projekt), który opiera się na wielu technologiach o niskim współczynniku tarcia. Cylinder offsetowy zmniejsza tarcie spowodowane kontaktem tłoka z cylindrem i pracę zaworów, efektywnie przekazując energię spalania do wału korbowego. Kompaktowa komora spalania i zoptymalizowany czas zapłonu łączy się ze skutecznym chłodzeniem komory spalania, aby zwiększyć odporność na spalanie „stukowe”. Skok i średnica tłoka wynoszą52,4 mm x 57,9 mm, przy współczynniku kompresji 11,0: 1.

Ząbkowany kołnierz pierścienia – z niewielkimi przedłużeniami powierzchniowymi – sprawdza każde zniekształcenie średnicy cylindra. Ta konstrukcja obniża napięcie pierścienia tłokowego, zmniejszając tarcie. Łożysko igiełkowe typu „shell” zastosowane na wale wahacza, podczas gdy małe i lekkie rolki działają w połączeniu z profilem krzywkowym i sprężynami zaworu


3.4 Akcesoria

Asortyment akcesoriów 2018 PCX125 obejmuje: przednią szybę, tylny bagażnik ze stelażem, 35-litrowy kufer górny, grzane manetki, blokadę U-lock i zewnętrzny pokrowiec skutera.


4. Specyfikacja techniczna

 

SILNIK

 

Typ

Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, SOHC, czterosuwowy, dwuzaworowy

Pojemność

125cc

Średnica i skok tłoka

52.4 mm × 57.9 mm

Kompresja

11:1

Moc maksymalna

9.0 kW @ 8,500 rpm

Maksymalny moment obrotowy

11.8 Nm @ 5,000 rpm

Pojemność oleju

0.9 l

SYSTEM PALIWOWY

 

Paliwo

Wtrysk elektroniczny PGM-FI

Zbiornik paliwa

8.0 l

Zużycie paliwa

47,6 km/l (bez systemu start/stop) wg. WMTC

SYSTEM ELEKTRYCZNY

 

Zapłon

Elektryczny

Akumulator

12 V/7 AH (10 H)

ACG

255 W

NAPĘD

 

Sprzęgło

Automatyczne, suche, odśrodkowe

Transmisja

V-Matic

Przełożenie

10,65

RAMA

 

Typ

Rurowa stalowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. × szer. × wys.)

1,923 mm × 745 mm × 1,107 mm

Rozstaw osi

1,313 mm

Kat główki ramy

27°

Wyprzedzenie

86 mm

Wysokość siedzenia

764 mm

Prześwit

137 mm

Waga na mokro (gotowy do jazdy)

130 kg

ZAWIESZENIE

 

Przód

Widelce 31 mm, skok 89 mm

Tył

Podwójny wahacz, skok 84 mm

KOŁA

 

Przód

8-szprychowe, aluminiowe

Tył

8-szprychowe, aluminiowe

Felga przód

14M/C x MT2.15

Felga tył

14M/C x MT3.50

Opony przód

100/80-14M/C (48P)

Opony tył

120/70-14M/C (61P)

HAMULCE

 

Przód

Hydrauliczne, tarcza, zaciski 2-tłoczkowe, ABS

Tył

Bębnowe 130 mm

PANEL STEROWANIA I ELEKTRONIKA

 

Światła

LED

Panel sterowania

LED

Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.

Należy pamiętać, że powyższe dane są wynikami uzyskanymi przez firmę Honda w standardowych warunkach pomiarowych zalecanych przez WMTC. Pomiary są przeprowadzane na hamowni podwoziowej, przy użyciu standardowej wersji pojazdu, tylko z kierowcą i bez dodatkowego wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od zmierzonego w zależności od sposobu jazdy, stanu technicznego pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, bagażu, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę

Najbliższe wydarzenia