Skuter Honda PCX125 w całkowicie zmienionej odsłonie

Najpopularniejszy skuter PCX125 wjeżdża w całkowicie zmienionej odsłonie, łączącej nową stylistykę z dotychczasowymi liniami typowymi dla tego modelu. Wyposażono go w zmienioną stalową rurową ramę, nowe koła i opony oraz przeprojektowano tylne zawieszenie. Dodano ABS oraz ulepszono silnik.
1. Wprowadzenie
PCX125 to jeden z największych sukcesów w historii modeli Hondy, który osiągnął sprzedaż ponad 140 000 sztuk w samej Europie od 2010 roku. Podstawą sukcesu jest wieloletnie dążenie Hondy do perfekcji: nowoczesne rozwiązania oraz stylistyka pozwalają gładko wejść w styl świadomego miejskiego świata, podczas gdy kompaktowe wymiary sprawiają, że skuter z łatwością wykreśla własną bezpieczną ścieżkę w gęstym ruchu miejskim czy w strefie parkowania.
Pozycja kierowcy, schowek pod siedzeniem na kask intergralny i doskonała jakość wykonania tworzą ów X z nazwy PCX. I co ważne podkreślenia – podstawą ogromnej popularności tego skutera jest wyjątkowy stosunek jakości do ceny.
W roku 2010, czyli w momencie wprowadzenia modelu do sprzedaży w Europie, PCX był jedynym dwukołowym pojazdem wyposażonym w system start/stop. Dwa lata później stał się pierwszym skuterem w Europie wyposażonym w bardzo oszczędny silnik Smart Power (eSP). W 2014 roku PCX spełniał normy Euro 4, a obecnie znowu staje się wzorem innowacyjności na bardzo konkurencyjnym rynku, otrzymując nową stylistykę, zawieszenie i wzmocniony silnik.
2. Opis modelu
Przyciągający wzrok wygląd był zawsze mocną stroną Hondy PCX, a teraz w 2018 roku zostało to jeszcze bardziej wzmocnione nową linią stylistyczną. Poprawiono również funkcjonalność: więcej przestrzeni dla kierowcy, zwiększona pojemność schowka pod siedzeniem, panel LCD współgrający ze światłami wykonanymi w technologii LED.
Nowa rurowa, stalowa rama wzmacnia manewrowość i poręczność skutera; koła i opony są większe niż w poprzednim modelu przy zachowaniu tej samej wagi. Całość uzupełnia nowe zawieszenie ze zmienionymi amortyzatorami i trzy-stopniową sprężyną.
Pomimo bardzo niskiego zużycia paliwa silnik ma większą moc, co zawdzięcza przeprojektowanemu airboxowi, części wlotowej mieszanki i wydechowi – dzięki temu uzyskano lepsze parametry w całym zakresie obrotów.
3. Najważniejsze informacje
3.1 Wyposażenie i stylistyka
- Nowa stylistyka owiewek i osłon w naturalny sposób tworzy lekki opływowy design modelu PCX
- Rozpoznawalny wygląd skutera teraz wzmacniają przeprojektowane światła LED
- Nowy, intuicyjny panel sterowania w technologii LCD
Cechą charakterystyczną PCX125 zawsze było jego nadwozie – z liniami owiewek i malowaniem – tworzącymi płynną całość od samego frontu po tylne światła.
Nowy PCX125 wykracza poza schematy, naturalne kontury ciągle zmieniających się krzywych tworzą mocny elegancki wygląd. Obłe kształty i płaszczyzny owiewek są malowane jakościowo najlepszymi farbami płynnie przechodząc z jednej barwy do drugiej.
Kolejnymi elementami, które przeprojektowano, są pokrywy silnika i wlot powietrza, stylistycznie komponujące się w jedną całość. Barwa pokryw (srebrny metalik) wzmacnia wizualnie odczucie solidności i siły. Czerń airboksa – zintegrowanego w całość z wlotem powietrza – podkreślone są przetłoczeniami i zaokrągleniami, które nadają całości elegancji.
Przód skutera jest bardzo charakterystyczny: smukłe LED-owe lampy w górnej części dyskretnie dopełniają kierunkowskazy. Smukła dioda LED tylnego światła / kierunkowskazów jest nadal dwuwarstwowa, ale większa dla lepszej widoczności.
Zmieniono widok kokpitu - zastosowanie czerni przy chromie wokół kierownicy oraz chromowanych zwężanych końcówek drążków kierownicy zapewnia wyjątkowy wygląd. Duży lewy schowek z łatwością pomieści butelkę z wodą lub pojemnik na napoje, a teraz ma przedłużoną pokrywę, aby umożliwić kierowcy łatwy dostęp do zawartości. W środku znajduje się również gniazdo zapalniczki 12V.
Wysokość siedziska wzrosła o 4 mm do 764 mm, ale skuter nadal jest bardzo łatwy w obsłudze przy maksymalnej wysokości 540 mm; nowe nadwozie pozwoliło na wydłużenie podłogi do przodu, zapewniając więcej miejsca na nogi. Zarówno fotel, jak i pokrywa paliwa są otwierane za pomocą przełączników dotykowych (samo siedzenie ma zawias z zawieszeniem sprężynowym, więc pozostaje w pozycji uchylonej po otwarciu), a przycisk startera posiada klapkę bezpieczeństwa dla dodatkowego bezpieczeństwa.
Wewnętrzna pojemność bagażnika została zwiększona o 1 litr do 28 litrów, bez wzrostu szerokości nadwozia, i bez problemu pomieści kask integralny. Podręcznik użytkownika i zestaw narzędzi znajdują się teraz na spodniej stronie siedziska.
Na nowej konsoli centralnej wszystkie informacje prezentowane są starannie i zwięźle w łatwym do odczytania formacie. Odwrócony wyświetlacz LCD wyświetla prędkość, podczas gdy inne dostępne informacje obejmują licznik kilometrów, licznik podróży, wskaźnik paliwa, średnie zużycie paliwa i wskaźnik zatrzymania na biegu jałowym
Model 2018 PCX125 będzie dostępny w czterech wersjach kolorystycznych:
- Biały – Pearl Cool White
- Czarny – Pearl Nightstar Black
- Czarny mat – Matt Carbonium Grey Metallic
- Czerwony – Pearl Splendor Red
3.2 Podwozie
- Nowa stalowa rurowa rama
- Przesunięty na tył amortyzator ze zmienioną sprężyną i większym skokiem
- Lżejsze 8-szprychowe koła zastąpiono wersją 5-szprychową
- Większe opony poprawiają prowadzenie i zmniejszają zużycie paliwa
Model 2018 PCX125 ma nowe podwozie; stalową ramę o konstrukcji kołyskowej poprzedniego modelu zastąpiono stalową ramą typu kołyskowego.
To poprawiło poręczność prowadzenia i wyczucie maszyny, nie tracąc nic z łatwości w manewrowaniu w mieście, z której słynął PCX, a także przyjazności dla użytkownika i zrelaksowanej pozycji kierowcy. Również (po raz pierwszy na skuterze Honda) dotychczasową stalową konstrukcję podtrzymującą owiewki zastąpiono plastikową – to i przeprojektowanie ramy pozwoliło zmniejszyć wagę o 2,4 kg, co dodatkowo wpłynęło pozytywnie na osiągi.
Rozstaw osi jest o 2 mm krótszy i wynosi 1 313 mm, ale geometria układu kierowniczego pozostaje niezmienna, z kątem główki ramy 27° i wyprzedzeniem 85 mm. Całkowita masa własna wynosi 130 kg. Zarówno przednie jak i tylne koła są lżejsze i używają cieńszych obręczy,
Dzięki zastosowaniu pustej w środku piaście zredukowano wagę o 7% (0,2 kg), podczas gdy tył oszczędza 11% (0,5 kg). Rozmiary opon są również większe: 100/80-14 z przodu i 120/70-14 z tyłu (w przeciwieństwie do 90/90-14 i 100/90-14) co w połączeniu z nowymi kołami zapewnia nie tylko lepszy balans i prowadzenie ale również przyczyniają się do zwiększenia oszczędności paliwa dzięki zmniejszeniu ugięcia opony.
Przednie widelce 31 mm są niezmienione z 89-milimetrowym skokiem osi, ale tylne amortyzatory są przeniesione na tylną część silnika. Zastosowano w nich 3-stopniowe sprężyny (zamiast podwójnych), dzięki temu jazda jest płynniejsza, zarówno na wyboistych ulicach miast, jak i poza nim.
Jednokanałowy układ ABS działa na przedni hamulec.
3.3 Silnik
- Produkuje szybciej moc maksymalną bez straty momentu obrotowego
- Nowy wlot i wydech pozwalają na osiągnięcie wzrostu obrotów maksymalnych
- Bardzo niskie spalanie pozwala na zasięg ok 400km+ na zbiorniku paliwa
Silnik SOHC chłodzony cieczą, jednocylindrowy, dwuzaworowy, o pojemności 125 cm3, wzmocniony technologią Smart Power (eSP) zasilający PCX125 zapewnia trwałość i doskonałe osiągi, np.: podczas ruszania spod świateł; a także cichą, płynną pracę i zredukowaną emisję CO2.
Na tym etapie rozwoju silnika skupiono się na zwiększeniu mocy przy wysokich obrotach - bez utraty momentu obrotowego – w celu poprawienia osiągów w wyższych zakresach prędkości. Moc szczytowa wzrosła o 0,3 kW do 8,99 kW przy 8500 obrotach na minutę, przy maksymalnym momencie obrotowym 11,8 Nm przy 5000 obr./min.
Ten cel osiągnięto m.in. powiększając airbox, który ma teraz o 1 l większą objętość niż poprzedni projekt (możliwe to było dzięki przesunięciu tylnego amortyzatora za silnik, na koniec pojazdu). Wlot znajduje się po lewej stronie, a położenie i profil wewnętrznych części zostały zmienione, aby umożliwić możliwie płynną ścieżkę przepływu powietrza.
Powiększono o 2 mm (do 26 mm) korpus przepustnicy, który pobiera teraz więcej powietrza, a wewnętrzne elementy wydechowe zostały zoptymalizowane w celu poprawy przepływu i wyposażone w większy, trójdrożny katalizator.
Kompaktowa chłodnica – zintegrowana z zewnętrzną stroną prawej skrzyni korbowej - wykorzystuje nową konstrukcję osłony z większą objętością w obydwu portach wydechowych, aby poprawić transmisję gorącego powietrza. To ulepszenie oznacza mniejszy wentylator – (o 7 mm) o średnicy 125 mm, ze zmienionym kształtem śmigieł – zapewnia to bardzo wydajne chłodzenie bez potrzeby stosowania większej chłodnicy, aby poradzić sobie z dodatkowym ciepłem generowanym przez zwiększoną moc.
Przeprojektowano również lewą część skrzyni korbowej i koła zdawczo-napędowe pasowej przekładni bezstopniowej V-Matic, które są teraz większe i mają zmodyfikowane profile rozszerzające zakres przełożeń. Ta zmiana utrzymuje przyspieszenie w zakresie niskich prędkości (w porównaniu do poprzedniego modelu) i zapewnia liniowe - i silniejsze - przyspieszenie przy średnich i dużych prędkościach. Zmniejszono także tarcie paska, co umożliwia osiągnąć niewiarygodnie niskie zużycie paliwa pozwalając przejechać 47,6km na jednym litrze benzyny (bez trybu start/stop, zgodnie z WMTC). Dzięki temu zbiornik o pojemności 8,0 litrów zapewnia zasięg ponad 400 km.
W trybie start/stop silnik automatycznie jest wyłączany po trzech sekundach i ponownie uruchamiany natychmiast po przekręceniu manetki gazu. Działanie tego systemu jest wręcz idealne dzięki ACG i systemowi wahadłowemu, który ustawia zawory i tłok w pozycji przed wlotem powietrza oraz mechanizmowi dekompresyjnemu, który redukuje opory rozruchu wynikające z kompresji.
System Start/Stop ma funkcję „odczytu” poziomu naładowania akumulatora i automatycznie wyłącza się w sytuacjach awaryjnych, aby uniknąć nadmiernego obciążania baterii, gdy jest ona rozładowana. Sam akumulator to duża jednostka YTZ8V o długiej żywotności.
Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik ACG jest zintegrowanym elementem montowanym bezpośrednio na końcu wału korbowego, służącym jako rozrusznik i alternator. Silnik obraca się bezpośrednio, eliminując hałas spowodowany sprzężeniem zębatym lub zazębieniem.
Znaczny wpływ na oszczędność paliwa i osiągi silnika ma sam jego układ (projekt), który opiera się na wielu technologiach o niskim współczynniku tarcia. Cylinder offsetowy zmniejsza tarcie spowodowane kontaktem tłoka z cylindrem i pracę zaworów, efektywnie przekazując energię spalania do wału korbowego. Kompaktowa komora spalania i zoptymalizowany czas zapłonu łączy się ze skutecznym chłodzeniem komory spalania, aby zwiększyć odporność na spalanie „stukowe”. Skok i średnica tłoka wynoszą52,4 mm x 57,9 mm, przy współczynniku kompresji 11,0: 1.
Ząbkowany kołnierz pierścienia – z niewielkimi przedłużeniami powierzchniowymi – sprawdza każde zniekształcenie średnicy cylindra. Ta konstrukcja obniża napięcie pierścienia tłokowego, zmniejszając tarcie. Łożysko igiełkowe typu „shell” zastosowane na wale wahacza, podczas gdy małe i lekkie rolki działają w połączeniu z profilem krzywkowym i sprężynami zaworu
3.4 Akcesoria
Asortyment akcesoriów 2018 PCX125 obejmuje: przednią szybę, tylny bagażnik ze stelażem, 35-litrowy kufer górny, grzane manetki, blokadę U-lock i zewnętrzny pokrowiec skutera.
4. Specyfikacja techniczna
SILNIK |
|
Typ | Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, SOHC, czterosuwowy, dwuzaworowy |
Pojemność | 125cc |
Średnica i skok tłoka | 52.4 mm × 57.9 mm |
Kompresja | 11:1 |
Moc maksymalna | 9.0 kW @ 8,500 rpm |
Maksymalny moment obrotowy | 11.8 Nm @ 5,000 rpm |
Pojemność oleju | 0.9 l |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Paliwo | Wtrysk elektroniczny PGM-FI |
Zbiornik paliwa | 8.0 l |
Zużycie paliwa | 47,6 km/l (bez systemu start/stop) wg. WMTC |
SYSTEM ELEKTRYCZNY |
|
Zapłon | Elektryczny |
Akumulator | 12 V/7 AH (10 H) |
ACG | 255 W |
NAPĘD |
|
Sprzęgło | Automatyczne, suche, odśrodkowe |
Transmisja | V-Matic |
Przełożenie | 10,65 |
RAMA |
|
Typ | Rurowa stalowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. × szer. × wys.) | 1,923 mm × 745 mm × 1,107 mm |
Rozstaw osi | 1,313 mm |
Kat główki ramy | 27° |
Wyprzedzenie | 86 mm |
Wysokość siedzenia | 764 mm |
Prześwit | 137 mm |
Waga na mokro (gotowy do jazdy) | 130 kg |
ZAWIESZENIE |
|
Przód | Widelce 31 mm, skok 89 mm |
Tył | Podwójny wahacz, skok 84 mm |
KOŁA |
|
Przód | 8-szprychowe, aluminiowe |
Tył | 8-szprychowe, aluminiowe |
Felga przód | 14M/C x MT2.15 |
Felga tył | 14M/C x MT3.50 |
Opony przód | 100/80-14M/C (48P) |
Opony tył | 120/70-14M/C (61P) |
HAMULCE |
|
Przód | Hydrauliczne, tarcza, zaciski 2-tłoczkowe, ABS |
Tył | Bębnowe 130 mm |
PANEL STEROWANIA I ELEKTRONIKA |
|
Światła | LED |
Panel sterowania | LED |
Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.
Należy pamiętać, że powyższe dane są wynikami uzyskanymi przez firmę Honda w standardowych warunkach pomiarowych zalecanych przez WMTC. Pomiary są przeprowadzane na hamowni podwoziowej, przy użyciu standardowej wersji pojazdu, tylko z kierowcą i bez dodatkowego wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od zmierzonego w zależności od sposobu jazdy, stanu technicznego pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, bagażu, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.