Zapłon to podstawa

NGK/NTK
19.11.2018

Odpowiednie przygotowanie jednośladu do zimowania zapewni niezawodny rozruch na wiosnę.

Przygotowanie każdego motocykla do przechowywania przez okres zimowy obejmuje obszerną listę czynności, które umożliwią zachowanie doskonałego stanu jednośladu i jednocześnie pozwolą w pełni cieszyć się pierwszymi przejażdżkami na wiosnę. Ale jeżeli użytkownik zapomni odpowiednio zabezpieczyć świecę zapłonową, może okazać się, że wybudzenie motocykla z zimowej hibernacji nie będzie możliwe. Wiodący na świecie producent świec zapłonowych – firma NGK SPARK PLUG – dzieli się swoimi wskazówkami pozwalającymi zapewnić niezawodny rozruch na wiosnę.

Po udanym sezonie konieczność odstawienia motocykla na okres zimowy nie zawsze jest łatwym doświadczeniem. Ale gdy spada temperatura, nadchodzi czas na wszystkie czynności kontrolne, obsługowe i konserwacyjne, które pozwolą bezpiecznie przeczekać zimę, czyli okres, kiedy jednoślad nie jest używany. Przed nakryciem plandeką najczęściej użytkownik skupia się na kilku podstawowych czynnościach, jak wymiana oleju i jego filtra, demontaż akumulatora oraz kompleksowe czyszczenie pozwalające usunąć brud i inne zanieczyszczenia.

Jednakże bardzo często zapomina się o podstawowej czynności, jaką jest zadbanie o ochronę skuteczności działania układu zapłonowego. Kai Wilschrei, Menadżer Serwisów Technicznych NGK SPARK PLUG EUROPE potwierdza – Użytkownik, siadając każdej wiosny na swój jednoślad oczekuje, że silnik zapali bez problemu. Ale niezawodne działanie świec zapłonowych zależy od kilku innych czynników. Dlatego, jeżeli przed odstawieniem motocykla na zimę nie zostaną wykonane odpowiednie czynności, silnik może zastrajkować w najmniej oczekiwanym momencie. Konieczne przygotowania są stosunkowo proste, ale mają ogromne znaczenie w momencie, gdy znowu będziemy chcieli wyjechać w trasę.

Najważniejsze wskazówki pozwalające zapewnić niezawodny rozruch w następnym sezonie

Wymienić stare paliwo
Po dłuższym postoju motocykla stare paliwo może powodować problemy z rozruchem na zimno, ale w łatwy sposób można ograniczyć to ryzyko. Podczas ostatniej przejażdżki wystarczy podjechać na najbliższą stację benzynową i napełnić zbiornik świeżym paliwem. Dlaczego jest to takie ważne? Kai Wilschrei wyjaśnia – Gdy stare paliwo pozostaje przez dłuższy czas w zbiorniku, najbardziej lotne składniki benzyny odparowują, tym samym obniżając jej palność. W efekcie świeca z trudnością zapala mieszankę paliwowo-powietrzną i pojawiają się problemy z rozruchem na zimno. Niekiedy motocykla w ogóle nie można uruchomić. Pozostawienie starego paliwa, a tylko jego wymiana na świeże, gdy silnik nie będzie chciał zacząć pracować na wiosnę, nie jest najlepszym pomysłem. Stare paliwo może pozostawić na izolatorze każdej świecy problematyczny osad.  Wilschrei potwierdza – Osady pochodzące ze starego paliwa tworzą warstwę elektroprzewodzącą, która powoduje, że napięcie zapłonu przemieszcza się w kierunku elektrody masowej po izolatorze i korpusie świecy zapłonowej. Osadów takich praktycznie nie można usunąć, a co więcej nie zawsze są widoczne gołym okiem. Dlatego, nawet jeżeli świeca wygląda dobrze, jej wymiana może być jedynym rozwiązaniem, gdy motocykla nie można uruchomić po zimie.

Napełnić zbiornik paliwa pod korek
Nie wystarczy nalać tylko trochę świeżego paliwa – bardzo ważne jest, by zbiornik napełnić pod korek. Dzięki temu nie będzie w nim wolnej przestrzeni pozwalającej na odparowanie lotnych składników benzyny. – Parowaniu paliwa w ciągu zimowych miesięcy można zapobiec, gdy zbiornik jest rzeczywiście pełny – mówi ekspert. Ponadto pełny zbiornik paliwa zmniejsza ryzyko powstawania korozji, ponieważ na wewnętrznych ściankach zbiornika nie będzie osadzała się skroplona para wodna.

Opróżnić komory pływakowe gaźnika
Następnie należy opróżnić komory pływakowe gażników w celu usunięcia starego paliwa. Należy pamiętać o tym, że paliwo wypłynie, przepłukując tym samym komorę pywakową, gdy kranik paliwa jest otwarty lub śruba spustowa jest odkręcona. Spuszczone paliwo należy odpowiednio zabezpieczyć zgodnie ze wszystkimi przepisami w zakresie bezpieczeństwa i ochronnych środowiska. Wszystko wydaje się być zbyt pracochłonne? – Należy zawsze pamiętać, że odpowiednia troska o sprzęt jest w każdym przypadku tańsza od jego naprawy. Dlatego warto wykonać tych kilka czynności – mówi Wilschrei. – A wtedy przed uruchomieniem silnika wystarczy doładować akumulator i zostaje tylko cieszyć rozpoczęciem kolejnego sezonu.

NGK SPARK PLUG przedstawia krótki film video na temat przygotowania jednośladu do zimowania.

Najważniejsze 10 punktów kontrolnych przed przygotowaniem jednośladu do zimowania

  1. Wykonać czynności zalecane przez NGK w celu ochrony świecy zapłonowej.
  2. Wymienić płyny eksploatacyjne oraz filtry (oleju i powietrza).
  3. Wymontować akumulator, uzupełnić cele wodą destylowaną, naładować do pełna (w miarę możliwości ładowarką dostarczającą mały prąd). Akumulator należy przechowywać w suchym miejscu przy temperaturze pokojowej.
  4. Jeżeli silnik motocykla jest chłodzony cieczą, sprawdzić stan płynu chłodzącego lub wymienić go.
  5. Gruntownie oczyścić motocykl usuwając wszelkie zanieczyszczenia gromadzące wilgoć, a także mogące przedostać się do zbiornika paliwa.
  6. Oczyścić i nasmarować łańcuch.
  7. Nawoskować elementy lakierowane chromowane, skórę siedzenia zabezpieczyć odpowiednim środkiem.
  8. Jeżeli motocykl nie jest przechowywany na podnóżce centralnej, należy nieznacznie zwiększyć ciśnienie w oponach, co zapobiegnie powstawaniu na nich deformacji. Idealną wartością jest 0,5 bara powyżej zaleceń producenta motocykla. Raz na miesiąc należy obrócić koła – tak by zmienić miejsce styku opon z podłożem.
  9. Nakryć cały motocykl miękkim pokrowcem lub plandeką w celu zabezpieczenia przed wilgocią.
  10. Teraz można odpocząć i zacząć planowanie kolejnego sezonu!

Źródło: Informacja prasowa NGK SPARK PLUG

O Autorze

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę