Zmiany w prawie podbiły sprzedaż
Nowelizacja prawa z drugiej połowy 2014 przyczyniła się do sporych wzrostów na rynku.
Ubiegły rok był pierwszym pełnym okresem 12 miesięcy, podczas których obowiązywały nowe przepisy dotyczące uprawnień do kierowania motocyklami o pojemności do 125 cm3.
Za nami dobry rok dla polskiego rynku jednośladów. Zmiana przepisów w sezonie 2014 sprawiła, że na drogach przybyło wielu nowych kierowców motocykli i skuterów, którzy poprzez swoje decyzje zakupowe zdefiniowali swoje preferencje w zakresie wybieranych segmentów produktów, jak i marek. Zgodnie z nową ustawą od 24 sierpnia 2014 roku wszyscy kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B od minimum trzech lat mogą legalnie poruszać się na jednośladach o pojemności silnika do 125 cm3. Ich moc nie może przekraczać 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej nie może być większy od 0,1 kW/kg.
2015 rok był więc pod wieloma względami przełomowym sezonem w branży motocyklowej w Polsce. Od stycznia do grudnia polscy klienci zarejestrowali 23 870 nowych motocykli o pojemności powyżej 50 cm3, co dało imponujący wzrost aż o 142,5% w porównaniu z 2014 rokiem. Jest to najlepszy wynik w historii rankingu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Romet: trzycyfrowy wzrost sprzedaży
- W sezonie 2015 popyt na klasę 125 okazał się mocno wzmożony. Już w styczniu mogliśmy zaobserwować wzrost rejestracji nowych motocykli na poziomie 96,1%. A przypomnieć trzeba, że kategoria „motocykl” w statystykach odnosi się również do skuterów powyżej 50 cm3 - podkreśla Agnieszka Starzyk, dyrektor Romet Motors. - W najlepszym miesiącu sezonu, którym był kwiecień, na drogach pojawiło się aż o 220% więcej maszyn tego typu. Ponad 100-procentowy wzrost sprzedaży utrzymywał się aż do sierpnia, żeby następnie ustabilizować się na poziomie 74% przez kolejne dwa miesiące. Bardzo zaskakujący okazał się grudzień, w którym wzrost osiągnął poziom 513,9%. Niewątpliwie motocykl lub skuter jest świetnym prezentem na święta, jednak za takim wynikiem kryją się przede wszystkim atrakcyjne oferty wyprzedażowe.
Warte podkreślenia jest to, że cały rynek motocykli nowych w Polsce wzrósł w roku 2015 o 142,5%, co należy podsumować jako wynik dobry, ale umiarkowany w interpretacji nowych przepisów a zatem nowych możliwości zakupowych dla tak dużej grupy osób posiadających kategorię prawo jazdy B. Można powiedzieć, że sezon 2015 był czasem edukacyjnym i popularyzującym 125-tki, co może przełożyć się na dynamikę sprzedaży w obecnym sezonie.
- Wzrost sprzedaży motocykli naturalnie skorygował ilość nowo zarejestrowanych motorowerów, zmniejszając proporcje udziału motorowerów w rynku jednośladów (spadek rynku 50-tek o 36,5%), jednak pozostawiając je na pierwszym miejscu w udziale rynku - dodaje Agnieszka Starzyk. - Patrząc na ilościową sprzedaż pojazdów do 50 cm3 nie możemy powiedzieć, że sezon 2015 był zły. Motorowery to ciągle bardzo popularny i dominujący w Polsce sektor, chociażby ze względu na fakt, że wszystkie osoby, które ukończyły 18 lat do stycznia 2013 roku nie wymagają specjalnych uprawnień na poruszanie się pięćdziesiątką.
Junak: najlepszy wynik w historii
Tuż za Rometem w rankingach sprzedaży uplasował się Junak. Jego sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła czterokrotnie. Tym sposobem ponad 4000 Junaków znalazło nowych właścicieli. Dobry wynik udało się także uzyskać w segmencie motorowerów - 5000 sztuk, co daje łączny wynik na poziomie nieco ponad 9000 sprzedanych egzemplarzy.
- To najlepszy wynik w historii firmy. Kolekcję tych jednośladów bardzo intensywnie rozwijaliśmy przez ostatnie 16 miesięcy, wprowadzając do oferty choćby model M16 i M11 w mniejszych wersjach silnikowych. Tym sposobem stworzyliśmy motocykle wizualnie dojrzałe, które nie wymagają motocyklowego prawa jazdy - wyjaśnia Karol Kopytek, kierownik ds. klientów kluczowych firmy Almot, właściciela marki Junak. - Sukcesem okazał się także Junak RS125. To pierwszy tak uniwersalny naked bike o rewelacyjnym stosunku ceny do jakości. Udowodnił to m.in. podczas tegorocznej wyprawy do Rzymu. Duże zainteresowanie tą propozycją skłoniło nas do rozwoju tego modelu. Wkrótce przedstawimy wersję specjalną, sygnowaną jako RS125 PRO.
W bieżącym roku spodziewać się należy stabilizacji wyników na aktualnym poziomie sprzedaży i kilku innych, całkowicie nowych propozycji w katalogu Junaka na 2016.
Kawasaki: poziom utrzymany
Miniony rok dla marki Kawasaki był bardzo nietypowym. Z racji tego, iż producent ten nie posiada w swojej ofercie modeli z segmentu 125 cm3 (wyjątkiem jest KLX125), udało mu się utrzymać poziom sprzedaży podobny do roku 2014. Zdecydowanie wzrosło zainteresowanie modelami turystycznymi, w szczególności nowym modelem Versys 650, z niewielką stratą na rzecz modeli sportowych, takich jak Z800 czy Z1000. Dużym zainteresowaniem cieszył się również nowy model z segmentu cruiser – Vulcan S.
- Pod koniec roku 2015 w salonach Kawasaki zauważyliśmy, iż klienci, którzy kilka miesięcy wcześniej zakupili pojazd z segmentu 125 cm3 rozglądają się za możliwością zakupu pojazdu o większej pojemności – nie ukrywam, że to bardzo dobrze wróży sprzedaży motocykli w tym roku - mówi Marta Głowacka, Brand Manager Kawasaki. - W nadchodzącym sezonie popularnością powinny się cieszyć wspomniane wcseśniej modele, a do tego nowości, takie jak J125 – pierwszy skuter Kawasaki o pojemności 125 cm3 – czy flagowy model Ninja ZX10R w trzech wersjach.
BMW: udany debiut nowości
Rynek motocykli ciężkich był jedynym w Polsce, oprócz dynamicznego segmentu motocykli z silnikami 125 cm3, który zanotował w zeszłym roku poważny wzrost rejestracji. Duży udział w tym wzroście miały motocykle BMW. Wystarczy powiedzieć, że wśród najczęściej rejestrowanych w Polsce 20 motocykli, prawie połowa to właśnie modele tego producenta.
Jak podkreśla Robert Domański, dyrektor Działu Motocykli BMW Vertriebs GmbH Oddział w Polsce, ogółem w roku 2015 zarejestrowanych zostało w Polsce 1141 motocykli BMW (z czego około połowa to modele serii GS ), co stanowi 25,1% udziału w rynku jednośladów powyżej 500 cm3. Cieszy nas szczególnie udany debiut naszych zeszłorocznych nowości R1200RS i S1000XR oraz S1000RR, którego sprzedaliśmy ponad 2 razy więcej niż rok wcześniej, a jednocześnie prawie tyle, ile łącznie cała nasza konkurencja superbike. Mamy nadzieję, że możliwość jazdy jednośladami wymagającymi prawa jazdy kat. A1 dla właścicieli prawa jazdy kat. B i związany z tym bardzo duży, 4-krotny wzrost sprzedaży małych motocykli i skuterów, przełoży się również na rozwój pozostałych segmentów rynku motocyklowego w Polsce.
Yamaha: najlepszy wynik wśród marek premium
Wśród marek premium drugi rok z rzędu najlepsze wyniki sprzedaży i najwyższe wzrosty odnotowała Yamaha. Klienci zarejestrowali w 2015 roku aż 1966 nowych motocykli spod znaku trzech kamertonów, zapewniając firmie wzrost sprzedaży o 64% w porównaniu z poprzednim rokiem i ustanawiając rekord w 20-letniej obecności oficjalnego importera marki Yamaha Motor w Polsce.
- Numerem jeden wśród nowych motocykli o pojemności powyżej 125 cm3 zarejestrowanych w kraju w 2015 roku ponownie została Yamaha MT-07. Od stycznia do grudnia zeszłego roku Polscy klienci nabyli aż 332 egzemplarze tego wszechstronnego jednośladu o pojemności 689 cm3 i mocy 75 KM, w porównaniu z 290 sztukami zarejestrowanymi w Polsce rok wcześniej. Co więcej, na drugim miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się nad Wisłą motocykli o pojemności powyżej 125 cm3 znalazła się Yamaha MT-09, z liczbą 231 egzemplarzy, notując wzrost na imponującym poziomie aż 97,4% rok do roku - wyjaśnia Magdalena Piskorz, dyrektor generalna Yamaha Motor Polska.
Zeszłoroczny sukces Yamaha zawdzięcza kompletnej gamie motocykli zróżnicowanych pod kątem potrzeb indywidualnych klientów. Największym zainteresowaniem cieszy się w Polsce gama MT (Master of Torque – Mistrz Momentu Obrotowego), na którą składają się wszechstronne motocykle o zaawansowanej specyfikacji, dużej mocy i wysokim momencie obrotowym, dostępne w coraz większej liczbie pojemności i zróżnicowanych wersji.
Jak dodaje Magdalena Piskorz, w tym roku gama pojazdów jeszcze bardziej się powiększy – do segmentu MT dołączy długo oczekiwany model MT-03 oraz potężny MT-10. Nadal rozwijana będzie coraz modniejsza rodzina Sport Heritage, w ofercie jest także kompletna ofertę sportowych motocykli serii „R” i jednośladów o pojemności 125 cm3.