Bosch inwestuje w technologie do jednośladów

Bosch
8.11.2018

Działalność firmy Bosch w zakresie techniki motocyklowej nadal zalicza wzrost: prognozuje się, że sprzedaż zwiększy się o ponad 20 procent w 2018 roku w porównaniu do roku 2017. Po raz pierwszy Bosch pokazuje, jak bazujące na radarach systemy wspomagania stosowane w samochodach trafiają do motocykli. Jazda bez wypadków: Bosch proponuje trzyetapową koncepcję bezpieczeństwa.

Dział Two-Wheeler and Powersports firmy Bosch inwestuje w rozwój działalności na globalnym rynku, co zgodnie z przewidywaniami ma wpłynąć na 20-procentowy wzrost sprzedaży w 2018 roku  w porównaniu z rokiem 2017. Według szacunków firmy Bosch obrót handlowy obejmujący systemy wspomagania, układy napędowe, rozwiązania w obszarze elektromobilności i sieciowe będzie na poziomie miliarda euro w 2020 r. – Bosch konsekwentnie inwestuje w technologie do jednośladów, dążąc do zdobycia pozycji lidera na rynku – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Najważniejszym rynkiem sprzedaży dla firmy Bosch są Indie, gdzie firma dostarcza rozwiązania w zakresie napędów i bezpieczeństwa jednośladów. Bosch inwestuje w stale rosnący rynek, ponieważ rośnie zapotrzebowanie na zmotoryzowane pojazdy dwukołowe. Przewiduje się, że globalny popyt na jednoślady wzrośnie o ponad 4 procent do roku 2022, osiągając wówczas liczbę 122 milionów pojazdów (źródło: Freedonia). Oprócz Indii i Chin, Azja Południowo-Wschodnia jest jednym z najważniejszych rynków na całym świecie. Dlatego firma Bosch stworzyła tam specjalny zespół, w celu lepszej obsługi lokalnych wymagań rynku.

Wizją firmy Bosch jest sprawienie, by mobilność przyszłości była bezpieczna, bezstresowa i wolna od emisji – dotyczy to również jednośladów. Bezpieczeństwo to jedno z najpilniejszych wyzwań na rynku motocykli. Faktem jest, że motocykliści nadal są najbardziej narażonymi użytkownikami dróg. Ryzyko poniesienia śmierci w wypadku drogowym jest do 20 razy wyższe niż w przypadku kierowców samochodów. Bosch stara się temu zaradzić, proponując trzyetapową koncepcję bezpieczeństwa.

  • Etap 1: motocykl jest stabilizowany w sytuacjach hamowania i przyspieszania.
  • Etap 2: innowacyjne czujniki umożliwiają monitorowanie otoczenia pojazdu i w ten sposób realizowanie funkcji wspomagania i zabezpieczania.
  • Etap 3: motocykl jest połączony siecią z otoczeniem.

Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa: trzy kroki w kierunku bezwypadkowej mobilności

Bosch sprawił, że jazda motocyklem jest bezpieczniejsza dzięki systemom wspomagania, takim jak ABS i MSC. Według badań wypadków przeprowadzonych przez firmę Bosch, tylko system MSC pozwala uniknąć około jednej trzeciej wypadków z udziałem jednośladów. Teraz Bosch idzie o krok dalej, tworząc nowy pakiet bezpieczeństwa dla motocykli, obejmujący adaptacyjny tempomat, ostrzeganie przed kolizją i wykrywanie martwego pola. Według szacunków badań wypadków, te systemy wspomagania oparte na radarach mogłyby zapobiec co siódmemu wypadkowi motocyklowemu. Elektroniczni asystenci są zawsze czujni i w nagłych przypadkach reagują szybciej niż ludzie. Technika tworząca podstawę tych systemów to połączenie czujników radarowych, układu hamulcowego, sterowania silnikiem i interfejsu HMI (ang. Human Machine Interface). Wprowadzenie radaru jako „narządu zmysłów” motocykla umożliwia realizację nowych funkcji wspomagania i zabezpieczenia motocykla, jednocześnie zapewniając dokładny obraz otoczenia pojazdu. W rezultacie te funkcje nie tylko podnoszą bezpieczeństwo, ale także zwiększają przyjemność z jazdy i wygodę, ułatwiając życie motocyklistom. – Motocykl przyszłości musi być w stanie widzieć i czuć – mówi Geoff Liersch, szef działu Two-Wheeler and Powersports w firmie Bosch.

Więcej bezpieczeństwa, więcej przyjemności z jazdy

Same systemy wspomagania nie są wystarczające, aby uczynić jazdę motocyklem bezpieczniejszą. Wizją firmy Bosch na przyszłość jest zapobieganie wypadkom. Według szacunków badania wypadków przeprowadzonych przez Bosch, komunikacja między jednośladami i samochodami mogłaby zapobiec prawie jednej trzeciej wypadków motocyklowych. Pojazdy wymieniają przy tym informacje na temat typów aut, prędkości, pozycji i kierunku jazdy nawet dziesięć razy na sekundę. Oznacza to, że na długo przed pojawieniem się motocykla w polu widzenia kierowców i czujników w samochodzie, kierowcy dzięki technologii dowiadują się, że zbliża się motocykl. – Chcemy nadal rozwijać nowe technologie, aby jazda motocyklem była bezpieczniejsza bez ograniczania przyjemności – dodał Geoff Liersch.

Ewolucja elektromobilności w mieście

Kolejnym ważnym wyzwaniem dla rynku motocykli jest urbanizacja. Obecnie już 55 procent światowej populacji żyje na obszarach miejskich, a odsetek ten wzrośnie do 70 procent w roku 2050 (źródło: ONZ). Jednak wraz ze wzrostem populacji zagęści się ruch miejski i zwiększą się problemy związane z zatłoczonymi ulicami, wyższym poziomem hałasu i gorszą jakością powietrza. Aby sprostać tym wyzwaniom, Bosch oferuje rozwiązania dla elektromobilności miejskiej, obejmujące instalację 48-woltową z silnikiem, sterownikiem, akumulatorem, ładowarką i wyświetlaczem. Instalację można montować w lekkich pojazdach dwu, trzy- i czterokołowych, we wszystkich klasach mocy od 0,25 do 20 kW. Ponadto odpowiednia aplikacja pokazuje dane pojazdu, jak na przykład poziom naładowania, umożliwia komunikację między pojazdem a kierowcą, a także dostęp do sieci społecznościowych. Elektromobilność odgrywa coraz ważniejszą rolę w szybkiej i elastycznej dostawie towarów w miastach. Układ 48 V firmy Bosch napędza również trójkołowiec Ligiera, wykorzystywany przez kurierów do przewożenia listów i paczek na ostatnim etapie dostawy do odbiorcy (ang. „last mile delivery”).

Odwiedź stoisko Bosch na targach EICMA 2018: Bosch ma odpowiednie rozwiązania dla motocykli i quadów przyszłości, zarówno w zakresie inteligentnych systemów wspomagania, łączności sieciowej, jak i nowych rodzajów napędu. Na targach EICMA 2018 firma Bosch prezentuje swoje najnowsze rozwiązania na stoisku G55 w hali 13.

Źródło: Informacja prasowa Bosch

O Autorze

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę