CES 2017 Innovation Awards dla systemów motocyklowych Bosch

Bosch
9.12.2016

System informacyjny kierowcy nagrodzony w kategoriach „In-Vehicle Audio/Video” oraz „Vehicle Intelligence”. Rozwiązanie oparte na połączeniu z siecią i podnoszące bezpieczeństwo dla małych motocykli i skuterów wyróżnione w kategorii „Vehicle Intelligence”. Bosch zaprezentuje oba produkty do dwukołowych pojazdów silnikowych na targach elektroniki CES w Las Vegas.

System informacyjny kierowcy (tzw. integrated connectivity cluster) łączy na jednym ekranie wszystkie wskaźniki motocykla i umożliwia kierowcy korzystanie ze smartfona. Zaletą tego rozwiązania jest to, że system automatycznie dostosowuje sposób wyświetlania do aktualnego użytkowania. Oznacza to, że kierowca widzi tylko takie informacje, które są mu potrzebne w danej chwili. To z kolei zmniejsza rozproszenie uwagi, a zwiększa bezpieczeństwo motocyklisty. Na przykład, przy dużych prędkościach, wszystkie informacje są stopniowo wygaszane, za wyjątkiem wskaźnika prędkości i komunikatów ostrzegawczych. Wyświetlacz jest czytelny w każdych warunkach pogodowych. Nawet przy bezpośrednim nasłonecznieniu kolory są wyraźne, a kontrast pozostaje bardzo wysoki; z kolei w ciemności wyświetlacz nie oślepia kierowcy. Tak samo zachowuje się nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz i grad.

Niezależnie od tego czy użytkownik chce wybrać muzykę lub odebrać połączenie telefoniczne, wszystkie główne funkcje smartfona kierowca motocykla może obsługiwać podczas jazdy za pomocą pilota przy kierownicy, bez konieczności zdejmowania rękawiczki oraz brania telefonu do ręki. System łączy się bezpośrednio poprzez Bluetooth ze smartfonem i zestawem słuchawkowym w kasku.


Zwiększone bezpieczeństwo ratuje życie

Rozwiązanie oparte na połączeniu z siecią i podnoszące bezpieczeństwo, nazwane jako Lean connectivity unit, łączy smartfona poprzez Bluetooth z małymi motocyklami lub skuterami. Produkt został opracowany w Indiach, gdzie sterowanie układami hamowania takimi jak ABS i MSC, w dwukołowych pojazdach silnikowych, jest nadal rzadkością. W efekcie rośnie liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych wśród pasażerów jednośladów. Analizy wypadków w Indonezji i Tajlandii wykazały na przykład, że każdego roku w tych dwóch krajach około 21 000 osób ginie w wypadkach motocyklowych. Z tego powodu Indie chcą od 2018 roku wprowadzić obowiązek wyposażania wszystkich nowych modeli motocykli w układ ABS.

Głównymi elementami Lean connectivity unit są pilot przy kierownicy, skrzynka do łączenia się ze smartfonem oraz aplikacja. Jeśli kierowca spadnie z motocykla lub skutera, aplikacja automatycznie wysyła na numer alarmowy sms zawierający współrzędne miejsca wypadku. W sytuacjach, w których kierowca czuje się niepewnie, może użyć pilota przy kierownicy, aby wezwać pomoc. Również w tym przypadku zostaje wysłany sms na uprzednio zdefiniowany numer alarmowy. W przeciwieństwie do zgłoszenia upadku, tzw. wywołanie alarmowe umożliwia przesyłanie pozycji pojazdu w regularnych odstępach czasu. Co więcej, Lean connectivity unit umożliwia użytkownikom odblokowanie pojazdu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Właściciel pojazdu może, korzystając z odpowiedniej aplikacji, udostępnić „klucz” smartfona tak, aby na przykład inni członkowie rodziny mogli również korzystać z pojazdu. Możliwe jest także realizowanie funkcji telefonicznych, co pozwala na przykład ustawić Lean connectivity unit tak, aby automatycznie odrzucał połączenia, gdy pojazd jest w ruchu.

Źródło: Informacja prasowa Bosch

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę