Co dzieje się z ciałem podczas wypadku motocyklowego?

Co dzieje się z ciałem podczas wypadku motocyklowego? PlaNet Fox, Pixabay

Wypadki motocyklowe zwykle wiążą się z urazami i to różnego rodzaju. Niektóre z nich mogą dotyczyć tylko jednej części ciała, podczas gdy inne mogą spowodować rozległe uszkodzenia z długotrwałymi konsekwencjami. Wszystko zależy od okoliczności wypadku. W przeciwieństwie do wypadków samochodowych, gdzie kierowca i pasażerowie mogą być chronieni przez pasy bezpieczeństwa, motocykliści mają tendencję do ponoszenia znacznie bardziej dramatycznych obrażeń, głównie dlatego, że zazwyczaj zderzają się z pojazdami, które są większe i cięższe od ich własnych.

Tarcie skóry o asfalt podczas wypadku

„Szorowanie skórą” zdarza się, gdy odsłonięta część ciała ociera się o nawierzchnię. Częste jest wtedy starcie dużych połaci skóry, która następnie zostaje przykryta żwirem lub małymi kamieniami. Wysypka drogowa (od ang. „Road Rash”) może wystąpić na rękach i nogach, ale także na twarzy, czyli na nosie, policzkach oraz wargach.

Wiele przypadków „szorowania” wymaga przeszczepu skóry w celu zastąpienia utraconej tkanki. Oznacza to pobranie skóry z innych części ciała i umieszczenie jej na obszarach, które utraciły całą skórę w ramach długotrwałej i bolesnej procedury.

Złamane kości

Uderzenie w podłoże z dużą prędkością spowoduje złamanie kości. Motocyklista z łatwością skończy w takim wypadku ze złamanymi kolanami, obojczykami, żebrami, kostkami, ramionami lub nogami. Złożone złamania kości są, niestety, bardzo powszechne w tego typu wypadkach.

Stłuczenia i krwawienia wewnętrzne

Wypadki motocyklowe zazwyczaj powodują także stłuczenia. Z łatwością można skończyć z podbitym okiem, ale również z krwawieniem wewnętrznym, które może wymagać natychmiastowej operacji. Dlatego tak ważne jest, aby uzyskać pełne badanie lekarskie po wypadku motocyklowym, ponieważ wiele obrażeń wewnętrznych nie da się od razu zauważyć, a ich nieleczenie może skutkować śmiercią.

Rozczłonkowanie

Podczas gdy barierki ochronne są zaprojektowane tak, aby pomóc utrzymać samochody na drodze podczas zderzenia, to gdy to jednak motocykl zderzy się z nimi, mogą zamienić się w śmiertelną broń, która jest w stanie odciąć ręce, dłonie, nogi, a nawet całe tułowia. Takie wypadki mogą zdarzyć się w każdej chwili, wystarczy zaledwie chwila nieuwagi.

Złamania czaszki

Gdy motocykliści spadają z motocykli, ryzykują pęknięcie czaszki podczas uderzenia o nawierzchnię. Ogromna większość osób korzysta z ochrony, jaką stanowi kask, jednakże da się zauważyć mniejszość, która z tego nie korzysta. Niemniej jednak inni doznają obrażeń bez względu na to, jaką ochronę noszą. Uderzenie głową o nawierzchnię może spowodować obrażenia prowadzące do uszkodzenia mózgu.

Motocykliści są znacznie bardziej narażeni na śmierć

Utrata życia jest ostateczną ceną, jaką można zapłacić za wypadek motocyklowy. Jednak statystyki pokazują, że motocykliści są znacznie bardziej narażeni na śmierć w wypadku niż osoby jadące samochodem. W każdym innym pojeździe kierowca jest otoczony przez aluminium, stal i plastik, czyli materiały, które w różnym zakresie chronią przed niebezpiecznymi czynnikami zewnętrznymi. Co więcej, kierowcy samochodów na czarną godzinę są wyposażeni w pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne.

Obecnie samochody są projektowane tak, aby absorbowały siłę uderzenia i zgniatały się w określonych miejscach, zamiast przenosić bezwładność na kierowcę i jego pasażerów. Z drugiej strony, motocykle są o wiele niebezpieczniejsze, ponieważ pozostawiają kierowcę całkowicie wystawionego na najmniejsze uderzenie lub zderzenie z innym pojazdem.

To wszystko prowadzi do konkluzji, że piękna pasja, jaką jest podróżowanie motocyklem, musi zawsze wiązać się z odpowiedzialnością kierowcy w kwestii zachowania bezpieczeństwa, stosowania zasady ograniczonego zaufania i bezustannego utrzymywania koncentracji podczas jazdy.

Źródło: MotorCycles Data

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę