Coraz więcej motocykli - raport

Motocykle AdobeStock - somchai

Z rynku docierają do nas informacje, że mamy boom na motocykle. Skutery i najmniejsze jednoślady powoli przestają cieszyć się popularnością, ponieważ kierowcy nauczyli się już motocykla i przeszli na coś większego. Jak jest rzeczywiście z liczbą motocykli na rynku?

W lutym 2022 r. zarejestrowano 1772 nowe jednoślady. To o 465 sztuk więcej niż przed rokiem (+35,6%) oraz o 561 sztuk więcej w porównaniu ze styczniem br. (+46%). Jednak patrząc na wyniki zeszłoroczne, można zauważyć, że w grudniu 2021 r. zarejestrowano 2343 nowe jednoślady, czyli znacznie więcej niż w lutym – przed samym sezonem. Wynika to z tego, że koniec roku jest dobrym momentem do wydawania nadwyżek gotówkowych, natomiast sytuacja na Ukrainie znacząco wpłynęła na zahamowanie zakupów.

Jak rynek motocykli miał się w ostatnich latach?

Jak można zauważyć na wykresie 1., okres pandemii spowodował spadek rejestracji nowych i używanych jednośladów w Polsce. Liczba ta od 2019 r. spadła o niemal 10% (z 113 650 do 104 977).

Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów [szt.] w Polsce w poszczególnych latach

Przy ogólnym spadku liczby rejestracji nowych i używanych jednośladów widać trend, który polega na większym zainteresowaniu motorowerami. Udział motocykli większych niż motorowery spadał na przestrzeni lat z 35,3% w 2017 r. do 21,9% w 2021 r. Odpowiednio rósł udział nowych i używanych motorowerów.

Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce –  udział motocykli i motorowerów w poszczególnych latach

Ciekawe zjawisko można zaobserwować w przypadku nowych jednośladów, które są rejestrowane w kraju. Ogólnie można zauważyć trend spadkowy – w 2019 r. było to nieco ponad 38 tys. sztuk, w 2020 r. – ok. 40 tys. sztuk, natomiast w 2021 – już 34 tys. sztuk.

Pierwsze rejestracje nowych jednośladów [szt.] w Polsce w poszczególnych latach

Jednak w tych liczbach ukryte są motorowery i motocykle. Jeśli przyjrzymy się im oddzielnie, zauważymy spadek zainteresowania nowymi motorowerami i rosnące zainteresowanie motocyklami. To oznacza, że ci, którzy nauczyli się jeździć na motorowerach, poszli do salonu kupić coś większego.

Na wykresie 4 widać zmianę udziału motocykli i motorowerów w segmencie rejestracji nowych jednośladów.

Pierwsze rejestracje nowych jednośladów w Polsce –  udział motocykli i motorowerów w poszczególnych latach

W ciągu ostatnich 4 lat proporcje praktycznie się odwróciły, ponieważ na koniec 2021 r. prawie 2/3 nowych rejestrowanych jednośladów stanowiły motorowery, które w 2017 r. miały 33% udziału.

Jeśli chodzi o liczby, to rejestracje nowych motocykli mają tendencję wyraźnie wzrostową. W 2017 r. było ich ok. 15 tys., natomiast 2021 zamknął się liczbą 21 579 rejestracji (o 300 mniej niż w 2020 r.).

Pierwsze rejestracje nowych motocykli [szt.] w Polsce w poszczególnych latach

Przegrani i wygrani

Jakie motocykle sprzedawały się najlepiej w poszczególnych latach? Czołówka jest w miarę stabilna. W 2017 r. na 1. miejscu był Romet Motors z udziałem 18,8%. Miejsce 2. zajmowała Yamaha z 10%, natomiast 3. miejsce należało do Hondy.

Co mówią poszczególne dane? Najwidoczniejszy jest gwałtowny spadek zainteresowania pojemnościami poniżej 125 cm3, o ponad 10% z roku na rok. Widać też niemalejące zainteresowanie pojemnościami powyżej 750 cm3, które mimo chwilowego spadku wróciło do tendencji wzrostowej. Praktycznie 1/3 motocykli sprzedających się na rynku to te powyżej 750 cm3.

W czołówce najlepiej sprzedających się motocykli są niezmiennie Yamaha, Honda i Junak.

Coraz więcej motocykli - raport zdjęcie w treści artykułu

Na świecie

W 2020 r. przychody światowego przemysłu motocyklowego wyniosły około 117 mld dolarów amerykańskich i oczekiwano spadku do 110 mld dolarów w 2021 r. To znaczny spadek przychodów w stosunku do 2019 r., w którym rynki motocyklowe wygenerowały rekordowe przychody ponad 124 mld dolarów. Jednak Statista Mobility Market Outlook szacuje, że rynek zacznie się poprawiać w 2022 r., a przychody wzrosną do około 160 mld dolarów do 2025 r.

 

Przychody światowego rynku motocykli w latach 2013–2026 [mln USD]

Oczekuje się, że Azja Południowa i rejon Pacyfiku będzie najbardziej lukratywnym dla producentów motocykli rynkiem z wartością w wysokości ok. 27 mld dolarów. Indie są liderem na rynku południowoazjatyckim i w latach 2021–2031 spodziewany jest tam dwucyfrowy wzrost.

Oczekuje się, że wysoka dostępność surowców, zaawansowane zakłady produkcyjne i rosnący popyt na motocykle wzmocnią  sprzedaż motocykli w regionie. Przewiduje się, że rynek motocykli w Azji Wschodniej wzrośnie o ok. 3–4% CAGR (składana roczna stopa wzrostu) w latach 2021–2031. Chiny miały ponad 4/5 udziału w rynku Azji Wschodniej w 2020 r.

Inwestycje w infrastrukturę i szybko rozwijająca się gospodarka przyczyniły się do wzrostu sprzedaży motocykli w Azji Wschodniej. Wysoce konkurencyjny krajobraz rynkowy i zachęty rządowe dodatkowo wspomagają wzrost i rozwój rynku w tym regionie.

Europa

Pod względem wartości przewiduje się, że rynek w Niemczech będzie się rozwijał przy CAGR (składana roczna stopa wzrostu) na poziomie zbliżonym do 2% w latach 2021–2031. Uważa się, że to jeden z największych rynków motocykli w Europie. Niemcy są lukratywnym rynkiem dla producentów motocykli ze względu na zaawansowane centra produkcyjne i zwiększony popyt na różne typy motocykli.

Przewiduje się, że rynek amerykański rozwinie się przy CAGR wahającym się od 3% do 4% w latach 2021–2031. W Stanach Zjednoczonych wzrost rynku napędza wysoki popyt na szeroką gamę motocykli, takich jak krążowniki, standardowe, turystyczne i inne. Ponadto oczekuje się, że rosnąca liczba klubów motocyklowych skupiających miłośników motocykli typu cruiser (a zapoczątkowanych przez fanów motocykli Harley-Davidson i Indian) ma pobudzić sprzedaż motocykli.

Rynek we Francji zajmuje znaczącą pozycję i ma lukratywny potencjał wzrostu. Oczekuje się, że Francja zwiększy wysoki CAGR na poziomie blisko 4% w latach 2021–2031. Wzrost popytu we Francji dał impuls do rozwoju rynku. Rosnące zainteresowanie motocyklami drogimi i dużymi zwiększyło popyt na motocykle typu cruiser i motocykle sportowe, przy czym oczekuje się, że trend ten utrzyma się w nadchodzących latach.

Źródło: PZPM, Persistence Market Research

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę