Dobieramy klocki hamulcowe

Goldfren
9.2.2018

Oferta w zakresie rodzajów klocków hamulcowych jest ogromna. Aby wybrać odpowiednie, warto wziąć pod uwagę rodzaj motocykla oraz warunki użytkowania, jak i styl jazdy.

Jednym z podstawowych elementów układu hamulcowego są klocki hamulcowe. To one oraz ich stan w dużej mierze odpowiadają za odpowiednie opóźnienia i stabilną pracę hamulców w zróżnicowanych warunkach. Podczas przedsezonowego przeglądu ich ocena ogranicza się właściwie do wyczyszczenia i sprawdzenia grubości okładziny oraz jej stanu. Jeśli klocki są użytkowane już od dłuższego czasu, nie należy czekać na moment aż płyta nośna zacznie ocierać o tarczę. Warto uzgodnić z klientem natychmiastową wymianę.

Parametry doboru

Odpowiedź nie jest łatwa, bo oferta rynku akcesoryjnego jest bardzo bogata. Wielu producentów i jeszcze więcej wersji klocków potrafi przyprawić o zawrót głowy. Wystarczy spojrzeć na ofertę na jednym z popularnych portali aukcyjnych. Dla Yamahy FZ6 w wynikach wyszukiwania pojawiło się ponad 300 propozycji, w tym kilkanaście opcji różnego rodzaju okładzin. Jak nie pogubić się w tym gąszczu i dobrać odpowiednie do rodzaju motocykla oraz stylu jazdy klocki hamulcowe?

Najprostszym i najpewniejszym, choć z reguły nienajtańszym rozwiązaniem, jest sięgnięcie po ofertę autoryzowanych dealerów. Przy zakupie części OEM odpada poszukiwanie odpowiednich klocków i przedzieranie się przez gąszcz nie zawsze atrakcyjnych ofert. Klocki oferowane przez fabrykę można również zastąpić akcesoryjnymi. Jeśli chcemy poprawić skuteczność hamulców lub zmienić ich charakter, bogata oferta rynku aftermarketowego pozwoli na dobór odpowiednich okładzin. W tym przypadku jednak należy dobrze znać sposób jazdy użytkownika motocykla, by dobrać odpowiednie klocki lub by nasza propozycja zmiany zyskała jego aprobatę.

Dobieramy klocki hamulcowe zdjęcie w treści artykułu

Ilustracja. Gama dostępnych klocków hamulcowych jest bardzo duża. Spośród modeli do jednego motocykla można wybrać między różnymi właściwościami mieszanki ciernej.

Przed wyborem okładzin akcesoryjnych należy pamiętać o trzech podstawowych punktach doboru:

  • rodzaj pojazdu,
  • warunki, w jakich pojazd będzie użytkowany,
  • przez kogo będzie użytkowany (amator, zaawansowany, zawodnik) i w jaki sposób?

Odpowiedź na pytanie, po które konkretnie klocki sięgnąć, można znaleźć w instrukcji obsługi motocykla, książce serwisowej i katalogach producentów. Przy wymianie klocków hamulcowych, zazwyczaj możemy dokonać wyboru pod względem rodzaju i właściwości okładzin ciernych. Tarcze, w przypadku współczesnych motocykli, najczęściej wykonywane są z wysokogatunkowych odmian stali. Rzadziej można spotkać się z tarczami żeliwnymi, a także wykonanymi z lekkich stopów.

Rodzaje klocków

Klocek hamulcowy w najprostszej wersji składa się ze stalowej płytki nośnej, spoiwa i okładziny ciernej. Niektórzy producenci dodają płytki lub warstwy wygłuszające (zapobiegające, ograniczające nieprzyjemne piszczenie) czy np. ograniczające przepływ ciepła warstwy izolacyjne i poprawiające przyczepność okładziny do płytki nośnej tzw. międzywarstwy.

Klocki hamulcowe, pod względem materiałów, z jakich są produkowane, możemy podzielić na trzy główne grupy.

  1.  Klocki organiczne. Produkuje się je przy użyciu składników, takich jak włókna szklane, aramidowe (kevlar), wełna mineralna, guma, węgiel czy żywice i wypełniacze (spajające całość, odporne na wysokie temperatury). Do ich zalet z pewnością należą: niska cena, łagodny charakter (łatwiejsza kontrola hamowania), cicha praca oraz niski wpływ na zużycie tarcz hamulcowych. Wadami za to są: mniejsza odporność na wysokie temperatury (ryzyko zeszklenia), dłuższy okres uzyskiwania pełnej skuteczności oraz mniejsza żywotność okładzin i duża ilość powstającego podczas hamowania pyłu, który brudzi motocykl.
  2. Klocki metaliczne. Te produkuje się w postaci spieku z dodatkami wtrąceń metalicznych, takich np. jak stopy żelaza, żeliwo, mosiądz, miedź czy brązy. Zapewniają większą od klocków organicznych skuteczność, we wszystkich warunkach atmosferycznych, agresywne działanie, są odporne na wysokie temperatury, a ich skuteczność niejednokrotnie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury, szybciej się nagrzewają i tym samym lepiej odprowadzają ciepło. Mają również swoje wady. Są podatne na korozję, szybciej zużywają tarczę hamulcową i często nieprzyjemnie piszczą podczas pracy. Są również droższe w zakupie od klocków organicznych.
  3. Klocki ceramiczne. Można powiedzieć, że łączą w sobie zalety klocków organicznych i metalicznych. Są ciche, odporne na wysokie temperatury, nie są agresywne dla tarcz i generują mniej brudzącego pyłu, który w dodatku jest jaśniejszy i nie przywiera tak łatwo do kół i opon. Wadą klocków ceramicznych jest jednak zazwyczaj sporo wyższa cena. Wielu producentów stosuje również hybrydy tych odmian (np. organiczne z metalicznymi dodatkami, czy metaliczno-ceramiczne), co skutkuje łączeniem właściwości poszczególnych grup. Takie hasła na opakowaniach jak „dual carbon”, „ceramic-metal”, „organic-kevlar”, czy np. „DC Racing” mogą wprowadzić w zakłopotanie. Niektóre z klocków hamulcowych nadają się jedynie do stosowania na torach wyścigowych i nie posiadają drogowej homologacji, gdyż swoją bardzo wysoką skuteczność uzyskują dopiero po rozgrzaniu do wysokiej temperatury. W takiej sytuacji chwytliwy napis „racing” na opakowaniu może zmylić. Dlatego zawsze trzeba mieć pewność, jakie okładziny instalujemy w motocyklu.

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę