Hiszpania 2024: boom na rynku motocyklowym może się skończyć
Wzrost hiszpańskiego rynku motocyklowego może wyhamować. Sprzedaż spadła zarówno w maju, jak i czerwcu, a pierwsze półrocze zakończyło się wynikiem 112 821 sztuk, co oznacza wzrost o zaledwie 2,4% i niepewne perspektywy na resztę 2024 roku.
Trendy i perspektywy w hiszpańskiej branży motocyklowej
Hiszpania pozostaje piątym co do wielkości rynkiem motocyklowym w Europie, po Turcji, Włoszech, Francji i Niemczech. W 2023 roku, napędzana silnym popytem konsumenckim, sprzedaż motocykli wzrosła o 12,2%, osiągając 217 479 sztuk – osiągają najwyższy poziom w ciągu ostatnich 15 lat i trzeci rok wzrostu z rzędu.
Chociaż w 2024 roku spodziewano się spowolnienia na rynku ze względu na potencjalne trudności gospodarcze, dane za pierwszy kwartał wykazały obiecujący wzrost o 4,0% przy 48 000 sprzedanych sztuk. Ku ogólnemu zaskoczeniu w kwietniu odnotowano jeszzce większy wzrost - o 20%. Jednak kolejne miesiące już nie były tak optymistyczne, sprzedaż spadła zarówno w maju, jak i w czerwcu, a pierwsze półrocze zakończyło się wynikiem 112 821 sztuk, co oznacza wzrost o zaledwie 2,4% i niepewne perspektywy na resztę roku.
Wzrost ten jest napędzany przez segment motocykli (+10,1%), szczególnie silny w klasie 751-1000 cm³ (+14,4%). Z drugiej strony, segment skuterów odnotował niewielki spadek (-3,3%), a segment elektryczny gwałtownie zwolnił, co oznacza spadek o 45,6%. Kategoria elektrycznych L3 odnotowała znaczny spadek (-56,5%), podczas gdy segment elektryczny L1 wzrósł o 2,7%.
Jak wygląda sytuacja z perspektywy producentów
Honda nadal dominuje na rynku, choć w pierwszym półroczu straciła 2,1%.
Na drugim miejscu znalazła się Yamaha, która odnotowała niezwykły wzrost o 34,6%, głównie dzięki serii NMAX, która odnotowała wzrost o 140,6%, oraz MT-07, która wzrosła o 134,2%.
Na trzecim miejscu uplasowało się Kymco, które odnotowało stratę 7,7%, wyprzedzając Piaggio (-18,6%), BMW (-5,2%) i SYM (-6,7%).
W klasie 751-1000 cm³ najlepiej wypadło BMW, ze wzrostem sprzedaży o 11,0%, podczas gdy Yamaha i Kawasaki spadły (odpowiednio -4,7% i -1,0%).
Źródło: MotorCycles Data