Honda prezentuje – Honda Forza 300

Honda
9.3.2018

Skuter Honda Forza 300 został zaprojektowany całkowicie od nowa – jest lżejszy, bardziej kompaktowy, utrzymany w sportowym duchu, z nowoczesnym wyposażeniem, takim jak elektrycznie regulowana szyba, lampy LED, opcjonalny 45-litrowy kufer górny obsługiwany przez Smart Key. Wyposażono go także w Honda Selectable Torque Control (kontrola momentu obrotowego) – pierwszy skuter Honda z HSTC w historii – oraz w nowoczesny panel sterujący.

1. Wprowadzenie

Nazwa Forza od dawna ma znaczącą pozycję w linii modelowej Honda. Forza to skutery klasy premium, których produkcja rozpoczęła się w 2000 roku: pierwszy model stał się wzorem, łatwy w prowadzeniu, z ogromnym schowkiem, z zaawansowanym układem hamulcowym CBS (combined braking system). Forza znalazła nabywców w w całej Europie, którzy docenili jej wszechstronność podczas codziennego używania.

Forza łącząc swój sportowy charakter z GT, ewoluowała przez kolejne lata. W 2004 roku wyposażono ją w skrzynię biegów S Matic (elektronicznie sterowana CVT), Smart Key (bezkluczykowy system zapłonu), nowy układ wtryskowy PGM-FI oraz powiększony schowek pod siedzeniem mieszczący 2 kaski integralne.

W 2005 roku dodano ABS, a w 2008 system audio, unowocześniono skrzynię biegów S Matic, zmieniono system hamulcowy na C-ABS – zwiększając jeszcze bardziej poczucie luksusu i klasy premium. W 2016 zmieniono stylistykę skutera, który oferował komfortowe warunki podróży dla 2 osób nawet na długich dystansach czy autostradzie.

Rok 2018 to całkowita przemiana i od podstaw nowa Forza 300. Model w znacznym stopniu podąża za ogromnym sukcesem projektu Forza 125 (której sprzedaż w ciągu 3 lat w Europie wyniosła ponad 30 000 sztuk), ale zachowuje unikalne cechy skutera klasy GT – tylko teraz w doskonalsza, lżejsza, kompaktowa, sportowa, z zaawansowaną elektroniką na pokładzie.

2. Opis modelu

Forza model 2018 ma agresywny, sportowy wygląd, i jest bardziej smukła, ostrzejsza w kształtach niż poprzedni model. Zmniejszono rozstaw osi i długość pojazdu. Tylne koło jest większe niż w poprzednim modelu, ale mimo to udało się zmniejszyć wagę o 12 kg dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu i nowej ramie, co zaowocowało zwiększeniem prędkości maksymalnej i zmniejszeniem zużycia paliwa.

Płynnie działająca elektryczna regulacja szyby poprawiła ochronę przed wiatrem w codziennych jazdach jak i dłuższych wyprawach. Kontrolę momentu obrotowego (HSTC) można włączać/wyłącząć odpowiednim przełącznikiem na kierownicy.

Nowoczesny w pełni LEDowy panel zegarów dostarcza wielu dodatkowych informacji dla kierowcy. Akceosoryjny kufer górny jest wyposażony w system Smart Key.

3. Najważniejsze informacje

3.1 Wyposażenie i stylistyka

  • Elektrycznie regulowana szyba sterowana przełącznikiem po lewej stronie kierownicy
  • Nowoczesny panel sterowania
  • Schowek pod siedzeniem na dwa kaski integralne
  • Lampy LED
  • Ostre linie, sportowy, smukły wygląd

Nowa Forza 300 posiada płynną elektryczną regulację szyby w zakresie 140 mm sterowaną przełącznikiem na lewej kierownicy. Została ona zaprojektowana tak, aby uzyskać jak najlepszą ochronę przed wiatrem (przepływ powietrza kierowany jest na boki i nad głową kierowcy) i zminimalizować powstający podczas jazdy hałas. Stabilność i komfort przy większych prędkościach oraz przy dłuższych podróżach łatwo można zamienić w poczucie swobody i wolności, gdy szyba jest w najniższym położeniu, dzięki przełącznikowi na kierownicy i płynnej regulacji w zakresie 14 0mm.

Dwa pełnowymiarowe kaski integralne mogą być schowane w przestrzeni bagażowej pod siedzeniem. Istnieje też możliwość podzielenia schowka, gdy chcemy włożyć tam jeden kask i odzież motocyklowa lub torbę. Dodatkowa skrytka po lewej stronie w przednim panelu owiewek jest wyposażona w zamek – wyposażono ją również w gniazdo zapalniczki 12 V. W schowku zmieści się telefon lub butelka na wodę.

Całe oświetlenie w skuterze jest wykonane w technologii LED.

System Smart Key nowej Forza 300 – nie tylko steruje zapłonem i zamkami schowków, ale również umożliwia obsługę opcjonalnego górnego kufra o poj. 45 litrów – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. Kluczyk można trzymać w kieszeni – zamek kufra automatycznie się zablokuje, gdy kierowca odejdzie od pojazdu. Oczywiście kufer można zamknąć kluczykiem w tradycyjny sposób. Cały zamek umieszczony jest w dolnej części kufra i łączy się z odpowiednim mechanizmem w tylnej części obudowy skutera.

Na panelu sterowania znajduje się analogowy prędkościomierz, a umieszczony w bocznej części obrotomierz sąsiaduje z wyświetlaczem trybów jazdy, licznikiem przebiegu, zasięgu i innymi wskazaniami komputera, jak średnie zużycie paliwa, czas podróży, temperatura otoczenia, ładowanie akumulatora itp.

Zachowując oryginalność, nowa Forza 300 przypomina swoją mniejszą siostrę Forza 125 – z nowoczesnymi liniami podkreślającymi sportowy charakter skutera. Stylistyka nowej Forzy różni się od poprzedniego modelu, pełnego miękkich linii i zaokrągleń, i charakteryzuje się ostrymi kształtami, dynamicznym wyglądem i kompaktową budową, uzupełnioną dynamicznymi osiągami. Srebrne wstawki z przodu i na bocznych owiewkach zwiększają wrażenie elegancji i klasy premium.

Nowa Forza 300 będzie oferowana w następującej kolorystyce:

  • Crescent Blue Metallic,
  • Pearl Nightstar Black,
  • Matt Cynos Grey Metallic,
  • Matt Pearl Cool White.

3.2 Zawieszenie

  • Kompletnie nowa rurowa, stalowa rama, skuter lżejszy o 12 kg
  • Mniejszy rozstaw kół, zmieniona geometria
  • Kompaktowe wymiary, wyższe siodełko
  • Aluminiowe felgi, tylne 14 cali

Forza 300 model 2018 ma całkowicie nowe zawieszenie, a cały skuter jest lżejszy o 12 kg i waży teraz 182 kg. Szkielet skutera stanowi rurowa stalowa rama oraz zmniejszony o 35 mm rozstaw osi do 1510 mm. Kąt główki ramy zmieniono na 26,5° (był 27°), wyprzedzenie stanowi 89 mm. Chłodnicę i akumulator umieszczono między zbiornikiem paliwa a schowkiem pod siedzeniem, aby zwiększyć centralizację masy.

W porównaniu do poprzedniczki, nowa Forza 300 jest krótsza o 25 mm, osiągając 2140 mm. Siedzisko podniesiono (o 62 mm) do 780 mm, co w sposób naturalny spowodowało wyprostowanie pozycji kierowcy, a co za tym idzie, ułatwiło obserwację drogi. Kierownica jest o 2 mm węższa, osiągając 755 mm, w centralnej części 580 mm a na wysokości lusterek – 860 mm – kompaktowe wymiary znacznie ułatwiają manewrowanie pojazdem na zatłoczonych ulicach.

Masywne 33-milimietrowe widelce przednie pracują w parze z podwójnym amortyzatorem tylnym z 7-stopniową regulacją napięcia wstępnego i aluminiowym wahaczem.

Aluminiowe przednie koło ma 15 cali i opony 120/70-15, tylne 14-calowe (większe niż w poprzednim modelu w celu lepszego komfortu jazdy) wyposażono w oponę 140/70-14.

Pojedyncza tarcza przednia ma 256 mm, tylna – 240 mm, system hamulcowy to 2-kanałowy ABS zapewniający doskonałą wydajność hamowania, szczególnie na śliskich nawierzchniach.

 3.3 Silnik

  • Lepsze przyspieszenie, większa prędkość maksymalna, mniejsze zużycie paliwa
  • Honda Selectable Torque Control (HSTC) czyli kontrola momentu obrotowego jako standardowe wyposażenie
  • HSTC można wyłączyć przełącznikiem po lewej stronie kierownicy

W nowej Forza 300 zastosowano ten sam silnik co w legendarnych SH300: 279 cm3, chłodzony cieczą, wtrysk, SOHC, 4 zawory/cylinder. Charakterystyka pracy została jednak „podkręcona” poprzez zmiany w głowicy, inne czasy otwarć zaworów i zastosowanie odmiennych świec zapłonowych w celu maksymalizacji osiągów w pełnym zakresie od niskich do wysokich obrotów przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.

Średnica I skok tłoka wynoszą: 72 mm x 68,5 mm, kompresja 10,5:1. Maksymalna moc 18,5 kW osiągana jest przy 7000 rpm, moment obrotowy 27,2 Nm przy 5750 obr./min. Zmniejszenie wagi o 12 kg wzmacnia pozytywnie osiągi skutera: przyspieszenie 0–200 m w 11,1 s (o 0,3 s lepiej od poprzedniego modelu), prędkość maksymalna 129 km/h (2 km wyższa od poprzedniej wersji). Zużycie paliwa: na jednym litrze można przejechać 31 km (zgodnie z normą WMTC). Zbiornik paliwa mieści 11,5 litra, zasięg wynosi ponad 350 km.

Całkowitą nowością jest zastosowanie HSTC (kontrola momentu obrotowego) – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. HSTC wykrywa wszelkie różnice w prędkości przedniego i tylnego koła, wylicza na podstawie specjalnych algorytmów potencjalne ryzyko uślizgów i odpowiednio ingeruje w moment obrotowy dostarczany przez silnik poprzez zmianę ilości dostarczanego paliwa do cylindra, a przez to zwiększenie przyczepności tylnego koła. HSCT można włączyć/wyłączyć poprzez przełącznik po lewej stronie kierownicy. Kontrolka „T” na panelu sterującym zapala się za każdym razem, gdy system zadziałał ingerując w pracę silnika.

Silnik Forza 300 został skonstruowany od podstaw – rolkowe dźwigienki zaworowe, łożyska ślizgowe wału korbowego oraz nowe uszczelnienie skrzyni korbowej, zapewnia długotrwałą niezawodność.

Pojemność oleju wynosi 1,7 litra. Automatyczne sprzęgło pracuje ze skrzynią V-Matic (z przełożeniami umożliwiającymi szybką reakcję przy małych prędkościach i wzmacniającymi efekt przyspieszenia), a napęd przenoszony jest paskiem.

4. Akcesoria

Użytkownik nowej Forza 300 będzie miał do dyspozycji wiele akcesoriów, m.in.:

  • kufer górny 45-litrów z systemem Smart key,
  • stelaż pod standardowy kufer górny,
  • torby wewnętrzne do kufra i schowka,
  • podgrzewane manetki,
  • alarm.

5. Specyfikacja techniczna

Silnik

 

Typ silnika

4-suwowy, 4 zawory na cylinder, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa

279 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka

72 mm × 68,5 mm

Kompresja

10,5:1

Moc maksymalna

25,16 KM (18,5 kW) @ 7000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

27,2 Nm @ 5750 obr./min

Zbiornik oleju

1,7 l

UKŁAD PALIWOWY

 

Wtrysk

PGM-FI

Pojemność zbiornika paliwa

11,5 l

Zużucie paliwa

3,2 l/100 km

SYSTEM ELEKTRYCZNY

 

Starter

Elektryczny

Akumulator

12 V-8,6 AH

ACG

340 W 

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Sprzęgło

Automatyczne sprzęgło odśrodkowe, suche

Przeniesienie napędu

Pasek

Przełożenie

CVT

RAMA

 

Typ

Stalowa, rurowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. × szer. × wys.)

2140 mm × 755 × 1470

Rozstaw osi

1510 mm

Kąt główki ramy

26,5°

Wyprzedzenie

89 mm

Wysokośc siedzenia

780 mm

Prześwit

135 mm

Masa własna

182 kg

Promień skrętu

2,4 m

ZAWIESZENIE

 

Zawieszenie przednie

Widelce φ 33

Zawieszenie tylne

Podwójny amortyzator

KOŁA

 

Rozmiar obręczy przedniej

15 cali

Rozmiar obręczy tylnej

14 cali

Opona przednia

120/70R15

Opona tylna

140/70R14

HAMULCE

 

System ABS

2-kanałowy

Hamulec przedni

φ 256 mm, pojedyncza tarcza

Hamulec tylny

φ 240 mm, pojedyncza tarcza

Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.

** Należy pamiętać, że powyższe dane są wynikami uzyskanymi przez firmę Honda w standardowych warunkach pomiarowych zalecanych przez WMTC. Pomiary są przeprowadzane na hamowni podwoziowej, przy użyciu standardowej wersji pojazdu, tylko z kierowcą i bez dodatkowego wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od zmierzonego w zależności od sposobu jazdy, stanu technicznego pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, bagażu, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.

Źródło: Honda

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę