Honda prezentuje – Honda Forza 300
Skuter Honda Forza 300 został zaprojektowany całkowicie od nowa – jest lżejszy, bardziej kompaktowy, utrzymany w sportowym duchu, z nowoczesnym wyposażeniem, takim jak elektrycznie regulowana szyba, lampy LED, opcjonalny 45-litrowy kufer górny obsługiwany przez Smart Key. Wyposażono go także w Honda Selectable Torque Control (kontrola momentu obrotowego) – pierwszy skuter Honda z HSTC w historii – oraz w nowoczesny panel sterujący.
1. Wprowadzenie
Nazwa Forza od dawna ma znaczącą pozycję w linii modelowej Honda. Forza to skutery klasy premium, których produkcja rozpoczęła się w 2000 roku: pierwszy model stał się wzorem, łatwy w prowadzeniu, z ogromnym schowkiem, z zaawansowanym układem hamulcowym CBS (combined braking system). Forza znalazła nabywców w w całej Europie, którzy docenili jej wszechstronność podczas codziennego używania.
Forza łącząc swój sportowy charakter z GT, ewoluowała przez kolejne lata. W 2004 roku wyposażono ją w skrzynię biegów S Matic (elektronicznie sterowana CVT), Smart Key (bezkluczykowy system zapłonu), nowy układ wtryskowy PGM-FI oraz powiększony schowek pod siedzeniem mieszczący 2 kaski integralne.
W 2005 roku dodano ABS, a w 2008 system audio, unowocześniono skrzynię biegów S Matic, zmieniono system hamulcowy na C-ABS – zwiększając jeszcze bardziej poczucie luksusu i klasy premium. W 2016 zmieniono stylistykę skutera, który oferował komfortowe warunki podróży dla 2 osób nawet na długich dystansach czy autostradzie.
Rok 2018 to całkowita przemiana i od podstaw nowa Forza 300. Model w znacznym stopniu podąża za ogromnym sukcesem projektu Forza 125 (której sprzedaż w ciągu 3 lat w Europie wyniosła ponad 30 000 sztuk), ale zachowuje unikalne cechy skutera klasy GT – tylko teraz w doskonalsza, lżejsza, kompaktowa, sportowa, z zaawansowaną elektroniką na pokładzie.
2. Opis modelu
Forza model 2018 ma agresywny, sportowy wygląd, i jest bardziej smukła, ostrzejsza w kształtach niż poprzedni model. Zmniejszono rozstaw osi i długość pojazdu. Tylne koło jest większe niż w poprzednim modelu, ale mimo to udało się zmniejszyć wagę o 12 kg dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu i nowej ramie, co zaowocowało zwiększeniem prędkości maksymalnej i zmniejszeniem zużycia paliwa.
Płynnie działająca elektryczna regulacja szyby poprawiła ochronę przed wiatrem w codziennych jazdach jak i dłuższych wyprawach. Kontrolę momentu obrotowego (HSTC) można włączać/wyłącząć odpowiednim przełącznikiem na kierownicy.
Nowoczesny w pełni LEDowy panel zegarów dostarcza wielu dodatkowych informacji dla kierowcy. Akceosoryjny kufer górny jest wyposażony w system Smart Key.
3. Najważniejsze informacje
3.1 Wyposażenie i stylistyka
- Elektrycznie regulowana szyba sterowana przełącznikiem po lewej stronie kierownicy
- Nowoczesny panel sterowania
- Schowek pod siedzeniem na dwa kaski integralne
- Lampy LED
- Ostre linie, sportowy, smukły wygląd
Nowa Forza 300 posiada płynną elektryczną regulację szyby w zakresie 140 mm sterowaną przełącznikiem na lewej kierownicy. Została ona zaprojektowana tak, aby uzyskać jak najlepszą ochronę przed wiatrem (przepływ powietrza kierowany jest na boki i nad głową kierowcy) i zminimalizować powstający podczas jazdy hałas. Stabilność i komfort przy większych prędkościach oraz przy dłuższych podróżach łatwo można zamienić w poczucie swobody i wolności, gdy szyba jest w najniższym położeniu, dzięki przełącznikowi na kierownicy i płynnej regulacji w zakresie 14 0mm.
Dwa pełnowymiarowe kaski integralne mogą być schowane w przestrzeni bagażowej pod siedzeniem. Istnieje też możliwość podzielenia schowka, gdy chcemy włożyć tam jeden kask i odzież motocyklowa lub torbę. Dodatkowa skrytka po lewej stronie w przednim panelu owiewek jest wyposażona w zamek – wyposażono ją również w gniazdo zapalniczki 12 V. W schowku zmieści się telefon lub butelka na wodę.
Całe oświetlenie w skuterze jest wykonane w technologii LED.
System Smart Key nowej Forza 300 – nie tylko steruje zapłonem i zamkami schowków, ale również umożliwia obsługę opcjonalnego górnego kufra o poj. 45 litrów – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. Kluczyk można trzymać w kieszeni – zamek kufra automatycznie się zablokuje, gdy kierowca odejdzie od pojazdu. Oczywiście kufer można zamknąć kluczykiem w tradycyjny sposób. Cały zamek umieszczony jest w dolnej części kufra i łączy się z odpowiednim mechanizmem w tylnej części obudowy skutera.
Na panelu sterowania znajduje się analogowy prędkościomierz, a umieszczony w bocznej części obrotomierz sąsiaduje z wyświetlaczem trybów jazdy, licznikiem przebiegu, zasięgu i innymi wskazaniami komputera, jak średnie zużycie paliwa, czas podróży, temperatura otoczenia, ładowanie akumulatora itp.
Zachowując oryginalność, nowa Forza 300 przypomina swoją mniejszą siostrę Forza 125 – z nowoczesnymi liniami podkreślającymi sportowy charakter skutera. Stylistyka nowej Forzy różni się od poprzedniego modelu, pełnego miękkich linii i zaokrągleń, i charakteryzuje się ostrymi kształtami, dynamicznym wyglądem i kompaktową budową, uzupełnioną dynamicznymi osiągami. Srebrne wstawki z przodu i na bocznych owiewkach zwiększają wrażenie elegancji i klasy premium.
Nowa Forza 300 będzie oferowana w następującej kolorystyce:
- Crescent Blue Metallic,
- Pearl Nightstar Black,
- Matt Cynos Grey Metallic,
- Matt Pearl Cool White.
3.2 Zawieszenie
- Kompletnie nowa rurowa, stalowa rama, skuter lżejszy o 12 kg
- Mniejszy rozstaw kół, zmieniona geometria
- Kompaktowe wymiary, wyższe siodełko
- Aluminiowe felgi, tylne 14 cali
Forza 300 model 2018 ma całkowicie nowe zawieszenie, a cały skuter jest lżejszy o 12 kg i waży teraz 182 kg. Szkielet skutera stanowi rurowa stalowa rama oraz zmniejszony o 35 mm rozstaw osi do 1510 mm. Kąt główki ramy zmieniono na 26,5° (był 27°), wyprzedzenie stanowi 89 mm. Chłodnicę i akumulator umieszczono między zbiornikiem paliwa a schowkiem pod siedzeniem, aby zwiększyć centralizację masy.
W porównaniu do poprzedniczki, nowa Forza 300 jest krótsza o 25 mm, osiągając 2140 mm. Siedzisko podniesiono (o 62 mm) do 780 mm, co w sposób naturalny spowodowało wyprostowanie pozycji kierowcy, a co za tym idzie, ułatwiło obserwację drogi. Kierownica jest o 2 mm węższa, osiągając 755 mm, w centralnej części 580 mm a na wysokości lusterek – 860 mm – kompaktowe wymiary znacznie ułatwiają manewrowanie pojazdem na zatłoczonych ulicach.
Masywne 33-milimietrowe widelce przednie pracują w parze z podwójnym amortyzatorem tylnym z 7-stopniową regulacją napięcia wstępnego i aluminiowym wahaczem.
Aluminiowe przednie koło ma 15 cali i opony 120/70-15, tylne 14-calowe (większe niż w poprzednim modelu w celu lepszego komfortu jazdy) wyposażono w oponę 140/70-14.
Pojedyncza tarcza przednia ma 256 mm, tylna – 240 mm, system hamulcowy to 2-kanałowy ABS zapewniający doskonałą wydajność hamowania, szczególnie na śliskich nawierzchniach.
3.3 Silnik
- Lepsze przyspieszenie, większa prędkość maksymalna, mniejsze zużycie paliwa
- Honda Selectable Torque Control (HSTC) czyli kontrola momentu obrotowego jako standardowe wyposażenie
- HSTC można wyłączyć przełącznikiem po lewej stronie kierownicy
W nowej Forza 300 zastosowano ten sam silnik co w legendarnych SH300: 279 cm3, chłodzony cieczą, wtrysk, SOHC, 4 zawory/cylinder. Charakterystyka pracy została jednak „podkręcona” poprzez zmiany w głowicy, inne czasy otwarć zaworów i zastosowanie odmiennych świec zapłonowych w celu maksymalizacji osiągów w pełnym zakresie od niskich do wysokich obrotów przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.
Średnica I skok tłoka wynoszą: 72 mm x 68,5 mm, kompresja 10,5:1. Maksymalna moc 18,5 kW osiągana jest przy 7000 rpm, moment obrotowy 27,2 Nm przy 5750 obr./min. Zmniejszenie wagi o 12 kg wzmacnia pozytywnie osiągi skutera: przyspieszenie 0–200 m w 11,1 s (o 0,3 s lepiej od poprzedniego modelu), prędkość maksymalna 129 km/h (2 km wyższa od poprzedniej wersji). Zużycie paliwa: na jednym litrze można przejechać 31 km (zgodnie z normą WMTC). Zbiornik paliwa mieści 11,5 litra, zasięg wynosi ponad 350 km.
Całkowitą nowością jest zastosowanie HSTC (kontrola momentu obrotowego) – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. HSTC wykrywa wszelkie różnice w prędkości przedniego i tylnego koła, wylicza na podstawie specjalnych algorytmów potencjalne ryzyko uślizgów i odpowiednio ingeruje w moment obrotowy dostarczany przez silnik poprzez zmianę ilości dostarczanego paliwa do cylindra, a przez to zwiększenie przyczepności tylnego koła. HSCT można włączyć/wyłączyć poprzez przełącznik po lewej stronie kierownicy. Kontrolka „T” na panelu sterującym zapala się za każdym razem, gdy system zadziałał ingerując w pracę silnika.
Silnik Forza 300 został skonstruowany od podstaw – rolkowe dźwigienki zaworowe, łożyska ślizgowe wału korbowego oraz nowe uszczelnienie skrzyni korbowej, zapewnia długotrwałą niezawodność.
Pojemność oleju wynosi 1,7 litra. Automatyczne sprzęgło pracuje ze skrzynią V-Matic (z przełożeniami umożliwiającymi szybką reakcję przy małych prędkościach i wzmacniającymi efekt przyspieszenia), a napęd przenoszony jest paskiem.
4. Akcesoria
Użytkownik nowej Forza 300 będzie miał do dyspozycji wiele akcesoriów, m.in.:
- kufer górny 45-litrów z systemem Smart key,
- stelaż pod standardowy kufer górny,
- torby wewnętrzne do kufra i schowka,
- podgrzewane manetki,
- alarm.
5. Specyfikacja techniczna
Silnik |
|
Typ silnika | 4-suwowy, 4 zawory na cylinder, chłodzony cieczą |
Pojemność skokowa | 279 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 72 mm × 68,5 mm |
Kompresja | 10,5:1 |
Moc maksymalna | 25,16 KM (18,5 kW) @ 7000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 27,2 Nm @ 5750 obr./min |
Zbiornik oleju | 1,7 l |
UKŁAD PALIWOWY |
|
Wtrysk | PGM-FI |
Pojemność zbiornika paliwa | 11,5 l |
Zużucie paliwa | 3,2 l/100 km |
SYSTEM ELEKTRYCZNY |
|
Starter | Elektryczny |
Akumulator | 12 V-8,6 AH |
ACG | 340 W |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Sprzęgło | Automatyczne sprzęgło odśrodkowe, suche |
Przeniesienie napędu | Pasek |
Przełożenie | CVT |
RAMA |
|
Typ | Stalowa, rurowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. × szer. × wys.) | 2140 mm × 755 × 1470 |
Rozstaw osi | 1510 mm |
Kąt główki ramy | 26,5° |
Wyprzedzenie | 89 mm |
Wysokośc siedzenia | 780 mm |
Prześwit | 135 mm |
Masa własna | 182 kg |
Promień skrętu | 2,4 m |
ZAWIESZENIE |
|
Zawieszenie przednie | Widelce φ 33 |
Zawieszenie tylne | Podwójny amortyzator |
KOŁA |
|
Rozmiar obręczy przedniej | 15 cali |
Rozmiar obręczy tylnej | 14 cali |
Opona przednia | 120/70R15 |
Opona tylna | 140/70R14 |
HAMULCE |
|
System ABS | 2-kanałowy |
Hamulec przedni | φ 256 mm, pojedyncza tarcza |
Hamulec tylny | φ 240 mm, pojedyncza tarcza |
Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.
** Należy pamiętać, że powyższe dane są wynikami uzyskanymi przez firmę Honda w standardowych warunkach pomiarowych zalecanych przez WMTC. Pomiary są przeprowadzane na hamowni podwoziowej, przy użyciu standardowej wersji pojazdu, tylko z kierowcą i bez dodatkowego wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od zmierzonego w zależności od sposobu jazdy, stanu technicznego pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, bagażu, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.
Źródło: Honda