Hybrydowy rower/motocykl korzysta z technologii łożysk NSK

NSK
8.5.2017

Firma eVinci Mobility GmbH, innowacyjny niemiecki start-up z siedzibą w Monachium, wykorzystuje łożyska do silników i podwozi firmy NSK w produkcji Pike I –  roweru stanowiącego nową koncepcję transportu dwukołowego, który przyciąga uwagę obserwatorów z całego świata.   

– Pike I to pierwsze na świecie rozwiązanie, które łączy w sobie łatwość prowadzenia i dynamikę roweru z mocą motocykla – mówi Klaus Rohde, założyciel i CEO eVinci. – Co więcej, nasz jednoślad sprawdza się równie dobrze w trudnym terenie, jak i ruchu miejskim.

Jednak nie tylko sama koncepcja roweru stanowi innowację, również jego system napędowy jest nowatorski – jego centralny element to opatentowana konstrukcja, która została opracowana we własnym zakresie przez spółkę macierzystą eVinci – firmę LSP. Silnik elektryczny z magnesem trwałym (PM) przenosi moc przy wykorzystaniu przekładni bezstopniowej (CVT) automatycznie zmieniającej przełożenia przy pełnym obciążeniu, co zapewnia płynne przyspieszenie. Napęd umożliwia pojazdowi uzyskanie przyspieszenia od 0 do 40 km/h w ciągu 4 s, zachowując jednocześnie wysoką sprawność.

Jednym z głównych zadań w fazie rozwojowej Pike I był wybór odpowiednich łożysk tocznych dla napędu i osi podwozia – w tym elementów takich jak widelce, suport oraz piasty kół.

– Ponieważ Pike I jest przeznaczony również do użytku terenowego, musi być odporny na działanie wody, stąd punkty łożyskowań z łożyskami typu otwartego powinny być wyjątkowo dobrze uszczelnione – wyjaśnia K. Rohde.

Firma eVinci była wspierana w fazie projektowej przez spółkę NSK, która zarekomendowała wyposażenie napędu w wielu punktach w wysokiej jakości łożyska kulkowe poprzeczne serii 6000. Te popularne łożyska NSK są produkowane ze stali wysokiej czystości, tak aby niezawodnie wytrzymywać obciążenia promieniowe i osiowe. W zależności od specyfiki zastosowania seria 6000 jest wyposażona albo w uszczelki, albo po prostu w blaszki ochronne. Dla tych zastosowań, gdzie jest wymagane uszczelnienie, zastosowano sprawdzoną konstrukcję DDU w postaci bardzo wydajnych opatentowanych uszczelek labiryntowych, które gwarantują wyjątkowe właściwości uszczelniające oraz niski poziom tarcia łożyska.

W przypadku wewnętrznych punktów łożyskowań zastosowano otwarte łożyska kulkowe poprzeczne NSK. W sumie w konstrukcji Pike I zastosowano pięć różnych typów i wielkości łożysk. Według firmy eVinci płynna praca i kompaktowa konstrukcja (która również zapewnia niską wagę pojazdu) były kluczowymi czynnikami wpływającymi na wybór komponentów napędowych.  – Współpraca z NSK przebiegała bardzo dobrze – mówi K.Rohde.  – Wykorzystujemy wyłącznie komponenty wysokiej jakości pochodzące od uznanych dostawców, ponieważ mamy surowe wymagania w stosunku do wykończenia, niezawodności i wytrzymałości produktów.

Obecnie ruszyła produkcja seryjna, a pierwsi dystrybutorzy wyrażają duże zainteresowanie Pike I pomimo faktu, że sieć sprzedaży nie została jeszcze skompletowana.  W najbliższym czasie są planowane dalsze ulepszenia tego innowacyjnego roweru hybrydowego.

Źródło: Informacja prasowa NSK

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę