"Hydrocycle" - motocykl na miarę ery wodoru

Designed By Freepik

Jeśli 1 kilogram wodoru pozwala na około 100 kilometrów zasięgu w samochodzie, zbiornik wodoru dla motocykla elektrycznego może również zmieścić się w ograniczonej przestrzeni jego konstrukcji. Trudniejszym zadaniem jest zintegrowanie kompletnego systemu ogniw paliwowych (który przekształca wodór w energię elektryczną) z konstrukcją ramy. 

Niemiecko-czeskie konsorcjum instytucji badawczych i firm produkcyjnych zajmuje się obecnie tym wyzwaniem: do końca 2025 r. zbuduje w pełni funkcjonalny motocykl jako demonstrator, który będzie zgodny z surowymi europejskimi normami homologacyjnymi i wymogami certyfikacyjnymi.

Motocykl napędzany wodorem ma służyć jako inspiracja dla przyszłej mobilności. Ze względu na swoją zwinność i kompaktowość, ten dwukołowiec powinien być interesujący dla miejskich usług dostawczych i kurierów paczek. Ma umożliwiać mobilność neutralną pod względem emisji CO2 i przyczynić się do redukcji emisji hałasu. Przewaga nad rozwiązaniami akumulatorowo-elektrycznymi polega na większym zasięgu i krótszym czasie tankowania.

ČVUT Czech Technical University

Zdjęcie: Partner projektu, ČVUT (Czeski Uniwersytet Techniczny), ma już duże doświadczenie w budowie motocykli z alternatywnymi układami napędowymi.

Jak i gdzie powstaje motocykl ze zbiornikiem na wodór

W projekcie Hydrocycle czescy partnerzy pracują nad rozwojem pojazdu, rozwijając pakiety robocze związane ze strukturą pojazdu, ergonomią i pakowaniem (dopasowanie technologii do dostępnej przestrzeni). Niemieccy partnerzy projektu koncentrują się na układzie napędowym. WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH opracowuje nową generację stosów ogniw paliwowych jako podstawę dla układu napędowego; Fraunhofer IWU wspiera rozwój nowych technologii produkcyjnych i poprawę funkcjonalności stosu za pomocą Reference Factory.H2. Instytut badawczy w Chemnitz jest również odpowiedzialny za wymiarowanie i pakowanie systemów. IWU jest odpowiedzialny za zapewnienie płynnego połączenia między rozwojem pojazdu i systemu ogniw paliwowych.

WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH

Zdjęcie: Stos firmy WätaS stanowi podstawę rozwoju systemu ogniw paliwowych w Hydrocycle


Skąd pomysł na motocykl wodorowy

Hydrocycle jest zgodny ze strategią wodorową Unii Europejskiej. Przepisy UE przewidują znaczącą rolę wodoru ze źródeł odnawialnych w sektorze transportu począwszy od 2030 r., dążąc do tego, aby Unia stała się neutralna dla klimatu do 2050 r. Partnerzy projektu, Fraunhofer IWU, WätaS Wärmetauscher Sachsen GmbH (Olbernhau), 1to1design (Praga), Czeski Uniwersytet Techniczny (ČVUT, Praga) i ÚJV Řež (Husinec), odpowiadają na zaproszenie do wspólnych czesko-saksońskich projektów w sektorze zrównoważonej mobilności i systemów transportu osób i towarów.

Źródło informacji: Fraunhofer IWU

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę