Jakie motocykle sprzedają się najlepiej? Honda i Hero na samym szczycie rankingu

Ranking sprzedaży motocykli. Honda i Hero Motor na szczycie Honda

Które firmy motocyklowe mogą pochwalić się najlepszymi statystykami sprzedaży w pierwszej połowie 2022 roku? Pozycją lidera szczyci się Honda. Tuż za nią plasuje się indyjskie Hero Motor, które odzyskało 2. miejsce dzięki dwucyfrowemu wzrostowi wskaźników sprzedaży. Yadea znajduje się na 3. miejscu, a Yamaha na 4. TVS Motor awansował z kolei na 5. pozycję, wyprzedzając Bajaj Auto.

Firma MotorCycles Data po raz pierwszy postanowiła podzielić się rankingiem najlepszych marek motocyklowych na świecie pod kątem sprzedaży. Czytając artykuł, należy jednak pamiętać, że prezentowane dane obejmują tylko pojazdy dwu- lub trzykołowe w kategorii skuterów, motorowerów i motocykli. Oznacza to, że Tuk Tuki, podobnie jak ATV/RUV i hulajnogi, nie są wliczane. Warto zaznaczyć, że w statystykach sumujących sprzedaż określonej marki uwzględniano wszystkie wspomniane kategorie – w rezultacie sprzedaż Bajaj Auto bez uwzględnienia rikszy jest znacznie niższa niż przy całkowitej sprzedaży firmy Bajaj.

W pierwszej połowie 2022 roku globalny przemysł motocyklowy (w tym motorowerowy, skuterowy, motocyklowy) uzyskał sprzedaż na poziomie 29,1 mln, notując tym samym wzrost o 2,2%. Już po spojrzeniu na wyniki jednego producenta można zauważyć, że trend jest skorelowany z wieloma czynnikami, takimi jak: 

  • ekspozycja na rynkach,
  • dostępność linii pojazdów elektrycznych,
  • wartość postrzegana marki.

Mając to wszystko na uwadze, nikogo nie powinno dziwić, że światowym liderem rynku motocyklowego w 2022 roku jest Honda. Oczywiście nie jest to niespodzianka – powszechnie przecież wiadomo, że japoński producent dominuje w branży od dziesięcioleci, kontrolując około jedną trzecią całego rynku.

Honda_jazda_motocykl_droga
Źródło: Honda

W pierwszej połowie 2022 roku Honda sprzedała 8,4 miliona jednośladów na całym świecie (+3,5%) z 28,7% udziałem w rynku, co stanowi spadek o 5 punktów poniżej poziomu z 2016 roku. Da się zauważyć ryzyko, że japoński producent nadal będzie tracić na znaczeniu w wyniku obecnej strategii odciągania wprowadzenia modeli elektrycznych, tym bardziej że pozostawia tym samym przestrzeń do rozwoju dla wschodzacych marek.

Drugie miejsce w światowym rankingu ma prawo zaskakiwać. Po tym, jak Hero Motor w 2021 roku został wyprzedzony przez Yadeę, indyjska marka odzyskała prestiżową pozycję dzięki 2,58-milionowej sprzedaży (+10,0%). Największe wskaźniki, co oczywiste, zostały osiagnięte właśnie w Indiach. Chiński konkurent ma w tym czasie realne problemy z powodu drugiego kwartału, w którym zanotowano ostre spadki z powodu pandemii COVID-19.

Rzeczywiście – Yadea jest obecnie trzecia w zestawieniu MotorCycles Data z 2,4 milionami sprzedaży (-20,9%). Ten spadek należy jednak uznać za przejściowy problem, ze względu na to, że ten chiński producent jest liderem w badaniach i rozwoju pojazdów elektrycznych, tak więc można się spodziewać, że Yadea powróci w wielkim stylu nawet wcześniej, niż można by sądzić.

Yadea_skuter_elektryczny_lifestyle
Źródło: Yadea

Na czwartym miejscu jest Yamaha ze sprzedażą na poziomie 2,1 miliona (+6,2%). Udział w rynku Yamaha na poziomie 7,4% jest o 5 punktów niższy niż w 2012 roku. Piąte miejsce zajął indyjski producent TVS Motor, który wyprzedził indyjskiego rywala Bajaj Auto, dzięki szalonej pierwszej połowie ze sprzedażą na poziomie 1,26 miliona (+18,5%). Zmagając się zarówno w kraju, jak i za granicą, Bajaj Auto straciło jedno oczko w rankingu z sprzedażą na poziomie 1,05 mln (-11,6%).

Na siódmym miejscu znajduje się szybko odbudowujące się Suzuki ze sprzedażą 0,9 mln (+12,8%), co jest następstwem wzrostów na poziomie 30% z poprzedniego roku. Za dwoma chińskimi gigantami, czyli firmami Loncin i Haojue, znajduje się kwitnąca meksykańska gwiazda – Italika, ze sprzedażą wynoszącą aż 0,5 miliona.

Źródło: MotorCycles Data

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę