Rynek Motocyklowy
Reklama
Reklama

Nowa Honda CB1100 RS

Honda
5.10.2016
Reklama
Reklama

Premiera nowego modelu Hondy na targach INTERMOT w Niemczech.

Zmiany techniczne: nowa Honda CB1100 RS wyróżnia się minimalistycznym, niemal rzemieślniczo wypracowanym stylem i sportowym pazurem, który zawdzięcza między innymi ostrzej skonfigurowanej geometrii podwozia, udoskonalonemu przedniemu widelcowi Showa o średnicy 43 mm ze zmiennym tłumieniem (SDBV), tylnemu zawieszeniu z zewnętrznymi zbiorniczkami olejowymi tylnych amortyzatorów, a także 17-calowym obręczom kół odlewanym z aluminium i podwójnym promieniowo montowanym czterotłoczkowym zaciskom hamulcowym. Silnik posiada zmieniony układ dolotowy i wydechowy, jest też wyposażony w sprzęgło antyhoppingowe, zapobiegające blokowaniu tylnego koła przy hamowaniu silnikiem.

Reklama

Spis treści:

  1. Wprowadzenie
  2. Charakterystyka motocykla
  3. Kluczowe rozwiązania
  4. Dane techniczne

1. Wprowadzenie

Od roku 1959, gdy po raz pierwszy użyto oznaczenia CB dla dwucylindrowego motocykla CB92 Benly, litery CB mają dla Hondy i jej klientów szczególne znaczenie. Jeszcze większej wagi nabrały w 1969 roku, gdy pod nazwą CB750 Honda wprowadziła przełomowy, pierwszy seryjnie produkowany czterocylindrowy motocykl klasy Superbike. Motocykl ten nie tylko wytyczył nowe trendy, ale pod wieloma względami do dzisiaj pozostał obowiązującym wzorcem. W znacznie bliższych nam czasach, stara szkoła znów stała się modna, więc w 2013 roku Honda wprowadziła na rynek europejski model CB1100, który już wcześniej stał się bestsellerem na rynku japońskim. Motocykl trafił w gusta całej armii nabywców, dla których tradycyjnie stylizowany, chłodzony powietrzem, czterocylindrowy model CB był wręcz wymarzonym dziełem sztuki inżynierskiej.

Na rok 2017 roku zaplanowano dwie wersje modelu CB1100. Obok zmodernizowanego motocykla CB1100 EX, pojawi się CB1100 RS. Przesycony stylem retro w każdej swojej warstwie – ale mający też kilka istotnych dla osiągów, zupełnie współczesnych rozwiązań – CB1100 RS oferuje wszystkie zalety CB1100 z domieszką sportowego ducha. Produkcja odbywa się w fabryce Hondy w Kumamoto w Japonii. Proces produkcji został istotnie zmieniony, by połączyć nowoczesną technologię z fachową wiedzą, konieczną przy budowie motocykli wymagających biegłości w rzemiośle i dbałości o szczegóły. Swoje znaczenie ma też to, że fabryka w Kumamoto jest miejscem, w którym kumulują się dekady doświadczeń w produkcji legendarnych motocykli.

* Dla modelu CB1100 EX przygotowano osobną informację prasową.

Mitsunobu Imada, Szef Projektu (LPL) 17YM CB1100 RS – Podobnie jak przy pracy nad wcześniejszymi modelami CB, rozumieliśmy ponadczasową przyjemność, jaką daje naszym klientom posiadanie i jazda na motocyklu z chłodzonym powietrzem, z czterocylindrowym rzędowym silnikiem. Dlatego tworząc CB1100 wiedzieliśmy, że motocykl powinien nie tylko wzbudzać pożądanie, ale też dostarczać radość z jego posiadania, więc zadbaliśmy zarówno o funkcjonalność, jak i jakość. Mamy nadzieję, że nowy CB1100 pozwoli wielu motocyklistom docenić i zrozumieć bardzo tradycyjną konstrukcję tego motocykla.”

2. Charakterystyka motocykla

Pozbawiony ozdób i owiewek CB1100 RS ma wygląd motocykla wyścigowego z lat 70-tych ubiegłego wieku. To więcej, niż kolejny cafe racer. Wyprofilowany zbiornik paliwa - bez widocznych szwów spawalniczych - przypomina zbiorniki ręcznie wykonywane przez mistrzów motocyklowego rzemiosła, a pojedynczy okrągły reflektor oraz podwójne zegary stanowią zarys ponadczasowej sylwetki. Tylko oświetlenie całkowicie wykonane w technice LED przypomina, że mamy przed sobą bardzo współczesny motocykl.

Sportową stylizacje CB1100 RS wspiera podwozie z ostrzej zestrojoną geometrią, niż w modelu EX, z twardszym widelcem Showa w przednim zawieszeniu, z przednimi radialnymi hamulcami, czterotłoczkowymi zaciskami, odlewanymi z aluminium 17-calowymi obręczami kół i oponami o sportowych parametrach. Pochylona, bardziej zwarta pozycja kierowcy przenosi jego środek ciężkości do przodu, uzupełniając modyfikacje podwozia motocykla.
Czterocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik „oddycha” łatwiej, dzięki zmienionej geometrii układu dolotowego i zmniejszonemu, lżejszemu układowi wydechowemu w konfiguracji 4-2-2, sprzęgło antyhoppingowe pozwala na łatwiejszą zmianę biegów zapewniając stabilność tylnego koła podczas redukcji.

Dzięki swojemu wyraźnie zaznaczonemu, ostrzejszemu stylowi i towarzyszącej mu technice, CB1100 RS staje się doskonałą maszyną do stylowego poruszania się po mieście, a także do emocjonującej zabawy na krętych drogach w czasie weekendowych wypadów. To motocykl, który emanuje wspaniałą, przyciągającą wzrok inżynierią, a do tego staje się wyzwaniem dla zwolenników tuningu, których inwencję ograniczać może jedynie ich własna wyobraźnia.

3. Kluczowe rozwiązania

Reklama

3.1 Podwozie

Silnik CB1100 RS zamocowany jest w czterech sztywnych i dwóch elastycznych punktach podparcia do klasycznej, podwójnej stalowej ramy kołyskowej. Podwozie posiada agresywniejszą geometrią niż w CB1100 EX z kątem pochylenia główki ramy 26°, wyprzedzeniem 99 mm i rozstawem osi 1485 mm (w porównaniu do 27°/114 mm/1490 mm w CB1100 EX), co skutkuje łatwiejszym wchodzeniem w zakręty i precyzyjniejszym przekazywaniem kierowcy informacji o zachowaniu motocykla. Wysokość siedzenia, to 795 mm, masa własna motocykla wynosi 252 kg.
Oprócz bardziej agresywnej geometrii podwozia i bardziej sportowej pozycji kierowcy, CB1100 RS posiada również przedni dwuczęściowy widelec Showa o średnicy 43 mm systemu SDBV, który wykorzystuje dwa osobne zawory do tłumienia dobicia i odbicia, dając odczucie liniowej i płynnej pracy. Zapewnia to doskonałą jakość jazdy i precyzyjne trzymanie się drogi. Nowy aluminiowy odlew górnej półki posiada wypolerowaną powierzchnię i bezbarwne wykończenie, natomiast dolna półka mocuje golenie na większej wysokości.

Tylne kolumny Showa z zewnętrznymi zbiorniczkami oleju i z charakterystyką tłumienia dopasowaną do przedniego widelca, współpracują z nowym aluminiowym wahaczem, który swoją czystość wyglądu zawdzięcza ukryciu tylnego przewodu hamulcowego. Aluminiowa osłona łańcucha napędowego zastępuje poprzednio stosowaną osłonę z tworzywa sztucznego.

W motocyklu zastosowano z przodu podwójne radialne czterotłoczkowe zaciski i pływające tarcze hamulcowe Tokico o średnicy 310 mm oraz system ABS, a z tyłu zastosowano zacisk jednotłoczkowy z tarczą 256 mm. CB1100 RS posiada 17-calowe odlewane z aluminium, malowane na czarno obręcze kół i sportowe opony o rozmiarze 120/70 ZR17 z przodu i 180/55 ZR17 z tyłu. Zastosowane modyfikacje przyniosły trzy oczywiste efekty: możliwość szybszej zmiany kierunku skrętu, lepszą przyczepność kół na zakrętach i wzrost przyspieszenia o 3% skutkiem zmiany przełożenia wynikającej z mniejszej średnicy tocznej tylnej opony. Zawory powietrza w kształcie litery „L” ułatwiają sprawdzanie ciśnienia w oponach.

W szczególnym wyglądzie motocykla, w którym ważną rolę odgrywa odsłonięty silnik, istotną rzeczą jest też kształt zbiornika paliwa i krzywizny jego i linii, które pociągnięto jak najdalej, aby oddać styl motocykla klasy naked. Nie mniej istotne dla inżynierów Hondy było uzyskanie zasięgu powyżej 300 km, co udało się połączyć z wyglądem zbiornika robionego ręcznie na zamówienie.

Zbiornik paliwa o pojemności 16,8 litra pozbawiony jest widocznych spoin spawalniczych na dolnych krawędziach, a hołd historii modeli CB, a także nowoczesność stylu zaznaczają widoczne dla kierowcy, wyeksponowane osłony wałków rozrządu. Zbiornik zwieńczono wlewem paliwa wykonanym w stylu lotniczym.

Pracując na bazie nowoczesnego motocykla w stylu cafe racer, panele boczne wykonano z tłoczonego aluminium ze szczotkowaną teksturą, a siedzeniu przywrócono smukły, sportowy profil. Rama siedzenia współgra z liniami motocykla, a tylny błotnik wykonany z chromowanej na czarno stali otrzymał bardziej zaokrąglony przekrój.
Niewielki przedni błotnik wykonany z malowanego na czarno tworzywa niemal przylega do opony i podkreśla minimalizm projektu motocykla. Długa boczna stopka ułatwia wygodne parkowanie motocykla. Kierownica jest przesunięta o 7 mm do przodu (w porównaniu do poprzedniej wersji), a kierowca i pasażer otrzymali odlewane z aluminium, bardziej kompaktowe i eleganckie podnóżki. Wyrazisty, okrągły przedni reflektor wykonany całkowicie w technice LED, ze światłem pozycyjnym o spiralnym kształcie, jest efektownym wyróżnikiem przedniej części CB1100 RS. Do aluminiowych wsporników reflektora zamocowano kompaktowe kierunkowskazy, również wykonane w technice LED.

Tylna lampa LED, kierunkowskazy i wspornik tablicy rejestracyjnej zostały zmniejszone celem utrzymania opływowego kształtu tylnej części motocykla. Okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza umieszczono w czarnych satynowych obudowach z chromowaną ramką. Zespół przyrządów zawiera wskaźnik paliwa, zegar, wskaźnik załączonego biegu, wskaźnik ekonomii jazdy i komputerowy wskaźnik zasięgu. Zastosowano również solidniejszy kluczyk zapłonu, podobny do stosowanego już w modelu CBR500R.

CB1100 RS będzie dostępny w kolorach Candy Prominence Red i Graphite Black z wyjątkowo gładką powierzchnią lakieru przypominającą efekty wielokrotnego, precyzyjnego szlifowania na mokro.

3.2 Silnik

Sercem CB1100 RS jest jego muskularny silnik DOHC. Liniowa charakterystyka, natychmiastowa reakcja na zmiany położenia przepustnicy, dużo obrotów i dużo mocy przy każdych obrotach – o to właśnie chodzi w takim silniku. Maksymalna moc 66 kW pojawia się przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 91 Nm dostarczany jest przy 5500 obr/min.

Silnik wykończono w czerni, z pokrywami silnika i wałków rozrządu z naturalnego aluminium i z użebrowaniem chłodzenia powietrzem (o grubości żeber 2 mm) oraz z 9-poziomową chłodnicą oleju o wysokości 335 mm zamontowaną przed silnikiem. Silnik może się kręcić z prędkością do 8500 obr/min, stopień sprężania wynosi 9,5: 1, średnica cylindra i skok tłoka, to odpowiednio 73,5 mm oraz 67,2 mm.

Dwa wałki rozrządu napędzane są przez centralny łańcuch, a kąt odchylenia zaworów dolotowych i wydechowych wynosi 26,5°. Średnica zaworów dolotowych, to 27 mm dla grzybków i 2,5 mm dla trzonków, dla zaworów wylotowych średnice te wynoszą odpowiednio 24 mm i 2,5 mm. Pojedynczy wałek wyrównoważający zapewnia spokojną pracę silnika.

Układ wtryskowy PGM-FI i przepustnica o średnicy 32 mm są zasilane przez zmodyfikowany, skrócony kanał dolotu powietrza i nowy filtr powietrza. Po stronie wydechu znalazła się para skróconych, chromowanych tłumików (krótszych o 70 mm, 7% mniejsza średnica i o 2,4 kg mniejsza masa), które przekonstruowano w celu zwiększenia mocy przy niskich i średnich obrotach silnika.

Wewnętrznie podzielony na dwie komory rozprężne, każdy z tłumików posiada podwójne dziurkowane rury zoptymalizowane pod kątem rezonansu i generowania sugestywnego brzmienia czterocylindrowego silnika. Oba tłumiki przybliżono mocniej do motocykla poprawiając prześwit, a kolektory wydechowe są dwuwarstwowe, celem uniknięcia przebarwień cieplnych.

Motocykl wyposażono w sprzęgło antyhoppingowe, zapobiegające blokowaniu tylnego koła przy hamowaniu silnikiem lub redukcji biegów. Z krzywkami odlewanymi z aluminium konstrukcja jest lżejsza, siła na dźwigni zmalała o 16%. Sześciobiegowa przekładnia została starannie zestopniowana, z biegami 1-5 zapewniającymi szybką reakcję i dobre przyspieszenia, natomiast bieg 6 ma charakter nadbiegu służącego zmniejszeniu zużycia paliwa i obniżeniu obrotów silnika przy prędkościach autostradowych. Napęd końcowy jest przekazywany za pomocą łańcucha 530.
Silnik CB1100 RS spełnia normę czystości spalin Euro 4.

4. Dane techniczne

SILNIK
Typ Rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony powietrzem i olejem, DOHC
Pojemność skokowa (cm³) 1140
Średnica cylindra  skok tłoka (mm) 73,5 x 67,2
Stopień sprężania 9,5:1
Moc maksymalna 66 kW / 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 91 Nm / 5500 obr/min
Pojemność układu olejowego 4,9 l / 4,4 l
SYSTEM PALIWOWY
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Pojemność zbiornika paliwa 16,8 l
Zużycie paliwa -
SYSTEM ELEKTRYCZNY
Rozrusznik Elektryczny
Akumulator 12 V 11,2 Ah
Alternator 12 V 21,7 A / 5000 obr/min 0,336 kW
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przekładnia 6-biegowa
Napęd koła Łańcuch
RAMA
Typ Podwójna stalowa, kołyskowa
Informacja prasowa 2017 CB1100 RS
PODWOZIE
Wymiary (dł., szer., wys.) 2180 x 800 x 1100 mm
Rozstaw osi 1485 mm
Kąt pochylenia główki ramy 26°
Wyprzedzenie 99 mm
Wysokość siedzenia 795 mm
Prześwit 130 mm
Masa własna 252 kg
Promień skrętu 2,7 m
ZAWIESZENIE KÓŁ
Przód Konwencjonalny widelec 43 mm (SDBV) z regulacją napięcia sprężyn
Tył Podwójne kolumny z regulacją napięcia sprężyn
KOŁA
Felga przednia 10-ramienna, odlewana z aluminium
Felga tylna 10-ramienna, odlewana z aluminium
Rozmiar obręczy przedniej 17in x 3.50MT
Rozmiar obręczy tylnej 17in x 5.50MT
Opona przednia 120/70 R17
Opona tylna 180/55 R17
HAMULCE
ABS 2-kanałowy
Hamulce przednie Hydrauliczne, podwójne z pływającymi tarczami 310 mm i radialnymi zaciskami 4-tłoczkowymi (2-kanałowy ABS)
Hamulce tylne Hydrauliczne tarczowe (2-kanałowy ABS)
WSKAŹNIKI I UKŁADY ELEKTRYCZNE
Zestaw wskaźników -
Zabezpieczenie przed kradzieżą HISS
Reflektor LED
Lampa tylna LED

Wszystkie powyższe dane techniczne mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie bez powiadomienia.

Źródło: Honda

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Reklama
Reklama
Reklama

Najbliższe wydarzenia

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama