Nowa Honda Monkey

Honda
8.5.2018

Kultowy mini-motocykl Hondy został na nowo wymyślony i dostosowany do potrzeb dzisiejszych nabywców, ale jego stylistyka w dużej mierze opiera się na oryginalnym projekcie, uzupełnionym o nowoczesne rozwiązania z wyższej półki, jak odwrócony widelec teleskopowy USD, czy podwójne tylne amortyzatory. Motocykl otrzymał wskaźniki LCD, ABS z systemem IMU i oświetlenie w całości wykonane w technologii LED. Chłodzony powietrzem silnik o pojemności 125 cm3 zapewnia moc 9,38 KM (6,9 kW), zużycie paliwa wynosi 1,5 l/100km, a masa własna z płynami, to zaledwie 107 kg.

Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.

Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażenie go w szybko demontowany widelec oznaczało, że mieścił się on do bagażnika nawet niewielkiego samochodu.

Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Monkey. Motocykl został przekonstruowany i zyskał ogromną popularność na rynkach z dużą liczbą samochodów kempingowych (RV), których właściciele potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.

Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, ale podobnie – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi – jest ponadczasowy.

Opis modelu

  • Stylizacja, malowanie i chromowanie elementów w dużym stopniu bazują na koncepcji oryginału.
  • Silnik o pojemności 125 cm3 o mocy 9,38 KM (6,9 kW) i o momencie obrotowym 11 Nm zadowala się zużyciem paliwa na poziomie 1,5 l/100km.
  • Motocykl zbudowany na stalowej ramie otrzymał widelec USD, podwójne amortyzatory tylne i opony o średnicy 12 cali.
  • Masa własna z płynami wynosi 107 kg, rozstaw osi 1155 mm, a wysokość siedzenia 775 mm.
  • Całe oświetlenie wykonano w technologii LED.

Po ostatnich sukcesach stylizowanego ostro motocykla MSX125, który udowodnił potrzebę istnienia funkcjonalnego, kieszonkowego, miejskiego jednośladu, nadszedł czas, by Monkey powrócił, odrodzony w formie gotowej do życia w mieście XXI wieku.

Oczywiście, styl klasycznego Monkey musiał dostarczyć wskazówek konstruktorom nowego modelu. Trapezoidalna sylwetka podkreśla kompaktową długość, jednocześnie dodając głębi i treści jego wyglądowi. Naturalne krzywizny powierzchni wyglądają na zaprojektowane niezależnie od siebie, uwypuklając poszczególne elementy motocykla.

Błyszczący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra, wykończony w tym samym kolorze lakieru co rama, wahacz i tylne amortyzatory, zwieńczono dumnie, trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Hondy Old Wing. Wykończone chromem, wysoko umieszczone stalowe przednie i tylne błotniki, a także chromowana tłoczona osłona wydechu, okrągłe lusterka i wysoka kierownica, to hołd złożony pierwowzorowi.

Nowoczesna technika jest jednak w pełni obecna pod osłoną sugestywnej reinkarnacji klasycznego jednośladu: cyfrowy okrągły zestaw wskaźników LCD zawiera prędkościomierz (który mruga żartobliwie po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami dziennymi i sześciosegmentowym wskaźnikiem poziomu paliwa. Całe oświetlenie jest wykonane w technologii LED. Kluczyk zapłonu, który również ozdobiono motywem skrzydełka Old Wing, posiada funkcję zdalnej komunikacji z pojazdem, dzięki czemu światła motocykla migają po naciśnięciu przycisku, umożliwiając łatwą lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy układ ABS współpracuje z systemem IMU, aby złagodzić unoszenie tyłu przy silnym hamowaniu.

Jeśli chodzi o jednostkę napędową, to zgodnie z pierwowzorem, jest to jednocylindrowy silnik o pojemności 125 cm3 z SOHC. Jest on prosty w budowie, wytrzymały i został dostrojony tak, by zapewnić użyteczny poziom dynamiki w jeździe miejskiej. Chłodzony powietrzem silnik o skoku i średnicy tłoka wynoszącymi odpowiednio 52,4 x 57,9 mm oraz ze stopniem sprężania 9,3:1, zasilany przez system wtrysku paliwa PGM-FI, wytwarza moc 9,38 KM (6,9 kW) przy 7000 obr./min. i moment obrotowy 11 Nm przy 5250 obr./min. Skrzynia biegów ma 4 przełożenia, a silnik spala zaledwie 1,5 l/100km (w cyklu testowym WMTC).

Stalowa rama grzbietowa Monkey została skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, zapewniając idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.

Rozstaw osi, to 1155 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu, to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 107 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości celem zapewnienia maksymalnego komfortu.

Przedni widelec USD z wysokiej jakości powłoką alumite, współpracuje z zawieszeniem tylnym wyposażonym w dwa amortyzatory, zapewniające 104 mm skoku osi. Maksymalny prześwit motocykla, to 160 mm. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS powiązanego z systemem IMU. Masywne 12-calowe opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.

Monkey 125 model roku 2018 będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych:

  • Banana Yellow/Ross White
  • Pearl Nebula Red/Ross White
  • Pearl Shining Black/Ross White

Dane techniczne

SILNIK

 

Typ

Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, SOHC

Pojemność skokowa

125 cm3

Kompresja

9.3:1

Moc maksymalna

6,9 kW przy 7000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

11 Nm przy 5250 obr./min

Pojemność układu smarowania

Górny 1,1 litra; dolny 0,9 litra

SYSTEM PALIWOWY

 

Wtrysk

PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa

Pojemność zbiornika paliwa

5,6 litra

Zużycia paliwa

1,5 l/100km (wg cyklu pomiarowego WMTC)

SYSTEM ELEKTRYCZNY

 

Rozrusznik

Elektryczny

Akumulator 

YTZ5S

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre, wielotarczowe

Typ skrzyni biegów

4-biegowa

RAMA

 

Typ

Rama stalowa typu backbone

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

1710 × 755 × 1029 mm

Rozstaw osi

1155 mm

Kąt główki ramy

25°

Wyprzedzenie

82 mm

Wysokość siedziska

776 mm

Prześwit

160 mm

Promień skrętu

1,9 m

Masa własna (z płynami i paliwem)

107 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Odwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm

Tylne

Podwójny amortyzator, skok 104 mm

KOŁA

 

Felga przednia

10-ramienna, aluminiowa

Felga tylna

10-ramienna, aluminiowa

Opona przednia

120/80-12 65J

Opona tylna

130/80-12 69J

HAMULCE

 

Przednie

Pojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 220 mm, z ABS opartym na module IMU.

Tylne

Pojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 190 mm 

OŚWIETLENIE

 

Reflektory

LED

Światła tylne

LED

Wszystkie wstępne dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.

# Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.

Źródło: Honda

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę