Nowe BMW R nineT Scrambler
Scramblery – jeździli nimi bohaterowie wielkiego ekranu, rzesze amatorów wyścigów startowały na nich w wyścigach górskich i miejskich.
Opony o terenowym bieżniku, wysoki wydech, nieco większy skok zawieszenia i wygodna pozycja siedzenia – scramblery, w wolnym tłumaczeniu „wspinacze”, oferowały motocyklistom już w latach 50. po 70. nie tylko radość z jazdy krętymi drogami, ale też podstawowe zdolności terenowe, a tym samym szerszy zakres zastosowania tych motocykli. Kto jeździł scramblerem, ten podobnie jak jego motocykl wymykał się standardom i utartym konwencjom. A można go było spotkać niemal wszędzie: na krętych drogach za miastem, na górskich szutrach, a nawet, tam gdzie było wolno, na plażach.
Scramblery mają swoją stałą pozycję również w historii firmy BMW Motorrad. W roku 1951 na międzynarodowej Wystawie Rowerów i Motocykli IFMA we Frankfurcie zaprezentowane zostało BMW R 68 z typowym wysokim wydechem 2 w 1, takie jakim Georg „Schorsch” Meier startował w zawodach. W wersji standardowej R68 wyposażone było w konwencjonalny, niski wydech, ale już wtedy w ofercie akcesoriów BMW Motorrad dostępna była wersja wysoka. Jeszcze dziś właściciele tych najcenniejszych klasyków BMW Motorrad okresu powojennego chętnie montują ten unikalny wydech.
Teraz BMW Motorrad prezentuje nowe R nineT Scrambler, motocykl, wraz z którym na nowo odżywa era scramblerów. Ma on wszystko, co definiuje ten typ motocykli, doskonale oddaje ich ducha i stworzony jest dla tych, którzy cenią puryzm, minimalizm i nonkonformizm. A to wszystko w połączeniu ze standardem technicznym i jakością BMW. Wraz z roadsterem R nineTscrambler BMW otwiera nowy świat motocykli BMW.
W nowym scramblerze BMW Motorrad postawiło na klasyczny, chłodzony powietrzem, mocny silnik typu bokser, który już od ponad dziewięćdziesięciu lat jest gwarantem niepowtarzalnego wyglądu, solidnego momentu obrotowego i unikalnego brzmienia. R nineT Scrambler wyposażone jest w chłodzony powietrzem/olejem silnik typu bokser o pojemności 1170 cm3. Oferuje on moc 81 kW (110 KM) przy 7750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 116 Nm przy 6000 obr/min, a nowa konfiguracja silnika oraz nowy układ paliwowy z filtrem węglowym zapewniają zgodność z normą emisji spalin Euro 4.
Ważnym aspektem dla możliwości indywidualizacji jest, podobnie jak w roadsterze R nineT, koncepcja ramy. Stalowa rama kratownicowa własnej konstrukcji BMW zawiera silnik będący elementem nośnym i składa się z części przedniej z głowicą widelca oraz części tylnej z mocowaniem wahacza.
Demontowana rama siedzenia pasażera pozwala używać R nineT Scrambler jako motocykl dwuosobowy lub – bardzo stylowo – jednoosobowy. Odpowiednio do charakteru sprzyjającego jeździe geometria układu jezdnego R nineT Scrambler zaprojektowana została przede wszystkim pod kątem dobrego prowadzenia, neutralnego zachowania na zakrętach i mnóstwa radości z jazdy na krętych drogach.
Widelec teleskopowy przedniego koła z gumowymi mieszkami i skokiem 125 mm świetnie pasuje do wyglądu scramblera. Zawieszenie tylnego koła wykonane jest w postaci jednoramiennego wahacza Paralever, takiego jak w innych modelach z silnikiem typu bokser. Resorowanie i amortyzacja przejmuje centralna kolumna resorująca. Skok zawieszenia wynosi 140 mm.
Nowy scrambler BMW wyposażony jest w odlewane obręcze kół ze stopów lekkich. Typowe dla scramblerów są: 19-calowa obręcz przedniego koła oraz opony w rozmiarze 120/70-19 z przodu i 170/60-17 z tyłu.
Motocykl wyposażony jest standardowo w adekwatny dla dynamiki jazdy R nineT Scrambler układ hamulcowy z ABS, z przodu z 4-tłoczkowymi zaciskami, stalowymi elastycznymi przewodami hamulcowymi i tarczą hamulcową o średnicy 320 mm. Z tyłu hamulec ma tarczę o średnicy 265 mm i 2-tłoczkowy zacisk pływający.
Źródło: BMW/Mototarget