Premiera nowych motocykli od Suzuki na sezon 2023 – Pigułka wiedzy o GSX-8S

Nowości od Suzuki na sezon 2023 – Pigułka wiedzy o GSX-8S Suzuki

GSX-8S to jeden z dwóch nowych motocyklów od Suzuki przewidzianych na wiosnę 2023. Twórcom przyświecała myśl, aby uczynić ten naked bike łatwym w prowadzeniu, zwinnym i zawsze gotowym do drogi. To idealna propozycja dla szerokiego grona kierowców. Co w skrócie charakteryzuje Suzuki GSX-8S? Wyróżnić należy przede wszystkim:

  • Nowy rzędowy, dwucylindrowy silnik z unikatowym systemem wyrównoważającym Suzuki Cross Balancer;
  • Nowa stalowa rama;
  • Kolorowy wyświetlacz wykonany w technologii TFT;
  • Pełne oświetlenie LED;
  • Pakiet elektroniki S.I.R.S.

Suzuki GSX-8S – naked idealny?

Słowem wstępu, inżynierowie Suzuki skupili się na stworzeniu jednośladu o średniej pojemności silnika, który spodoba się zarówno początkującym, jak i doświadczonym motocyklistom. Efekt jest bardzo udany i to zasługa m.in. nowego dwucylindrowego silnika, który wyjątkowo pasuje do charakteru pojazdu oraz zastosowania w GSX-8S najnowocześniejszych systemów elektronicznych. Warto podkreślić także agresywną sylwetkę nowego motocykla, smukłość jego linii oraz kompaktowe rozmiary.

Źródło: Suzuki Global, YouTube

Nowy silnik na nową erę 

Prace nad Suzuki GSX-8S zaczęły się od projektu silnika, który miał być możliwie wąski i lekki, co dałoby więcej „oddechu” inżynierom przy tworzeniu pozostałych komponentów motocykla. Specjaliści Suzuki skupili się na dynamice, aby nowy GSX-8S sprawdzał się w czasie jazdy solo, jak i podczas podróży z pasażerem.

Nowy silnik z rozrządem DOHC i czterema zaworami na cylinder generuje duży moment obrotowy (78 Nm przy 6800 obr./min) oraz 83 konie mocy. Dzięki gładkiej reakcji na gaz motocykl jest łatwy do opanowania nawet przez mniej doświadczonych kierowców. Tłoki pracujące w cylindrach mają długi skok i są kute. Zaprojektowano je ponadto z użyciem analizy FEM, aby zwiększyć wytrzymałość przy jednoczesnym zmniejszeniu masy.

Co więcej, pomiędzy kolejnymi zapłonami wał wykonuje 450 stopni obrotu, co na pewno docenią kierowcy podczas wychodzenia z zakrętów lub jazdy po drogach o słabszej przyczepności.

Suzuki Cross Balancer, czyli doskonałe wyważenie

Nowa, dwucylindrowa jednostka wyposażona jest w tzw. Suzuki Cross Balancer, czyli unikalny patent redukujący drgania silnika. System oparty jest na dwóch wałkach, których przeciwwagi skierowane są pod kątem 90° w stosunku do wału korbowego. Tłumi drgania, przyczynia się do przyjemniejszej dla ucha pracy silnika, ale też takie rozwiązanie pozwoliło stworzyć lżejszą i bardziej zwartą jednostkę napędową.

Suzuki_GSX8S_podczas_jazdy_w_gorach Źródło: Suzuki

Nowa rama i wahacz

Podczas projektowania GSX-8S jednym z kluczowych zadań postawionych przed inżynierami Suzuki było stworzenie ramy pozwalającej na dobrą zwrotność, dającej komfort jazdy i uniwersalność na co dzień. Każdy aspekt jej kształtu przemyślano, aby motocykl doskonale się prowadził, także z opcjonalnymi miękkimi kuframi bocznymi (niezależnie czy kierowca jedzie sam, czy z pasażerem). Rama jest więc mocna i sztywna, przy jednoczesnym ograniczeniu jej masy własnej.

Geometria podwozia i pozycja kierowcy 

GSX-8S ma rozstaw osi dłuższy niż w typowych nakedach, co daje lepszą stabilność przy większych prędkościach. Geometria podwozia zapewnia zaś zwinność przy pokonywaniu zakrętów, a sam motocykl jest zwarty i wygodny. Zastosowanie rzędowego silnika wpłynęło korzystnie na geometrię całego pojazdu – rozmiary jednostki napędowej pozwoliły na przesunięcie miejsca kierowcy ku przodowi, co daje mu lepszą kontrolę w ciasnych zakrętach.

Rozbudowana elektronika S.I.R.S.

Inteligentna elektronika Suzuki (S.I.R.S.) obejmuje zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Kierowca może dowolnie wybierać ustawienia dla każdego systemu, aby najlepiej dopasować je do poziomu swoich umiejętności i doświadczenia oraz optymalizować osiągi do warunków jazdy i nawierzchni drogi w dowolnym momencie.

Suzuki_wyswietlacz Źródło: Suzuki

Zmienne tryby jazdy na każdą okoliczność

SDMS wykorzystuje elektroniczny system sterowania przepustnicą. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy, które zapewniają odmienną charakterystykę osiągów. Ma to na celu przede wszystkim dopasowanie motocykla do warunków pogodowych, nawierzchni i do stylu jazdy w danym momencie.

  • Tryb A (aktywny) zapewnia najostrzejszą reakcję silnika na otwarcie przepustnicy. Ustawienia charakterystyki momentu obrotowego są dostrojone tak, aby zapewnić maksymalne przyspieszenie i w pełni wykorzystać moc silnika. Tryb ten najlepiej sprawdza się przy dobrej pogodzie, w jeździe sportowej-agresywnej oraz po krętych drogach;
  • W trybie B (podstawowym) moc maksymalna jest taka sama jak w trybie A, ale przyrost jest bardziej liniowy, z łagodniejszą reakcją na ruch przepustnicy. Tryb B to idealne ustawienie motocykla do jazdy turystycznej;
  • Tryb C (komfortowy) zapewnia najdelikatniejszą reakcję silnika i łagodniejszą charakterystykę przyrostu momentu obrotowego, co sprawia, że GSX-8S jest bardziej posłuszny i łatwiejszy do kontrolowania. Jest to szczególnie korzystne podczas podróży na długich dystansach i z pasażerem, a także na mokrej lub śliskiej nawierzchni.
Nowy_suzuki_GSX8S_premiera_na_wiosne_2023 Źródło: Suzuki

System kontroli trakcji Suzuki w razie potrzeby

STCS dla GSX-8S umożliwia kierowcy lepszą kontrolę nad motocyklem w zróżnicowanych warunkach pogodowych i drogowych, niezależnie od tego, czy jedzie on w pojedynkę, czy z pasażerem. System stale monitoruje prędkości obu kół, obroty silnika, położenia przepustnicy i wybranego biegu. Został zaprojektowany tak, by natychmiastowo ograniczyć moc motoru i zapobiec utracie przyczepności kół w przypadku wykrycia takiego ryzyka.

Osiągnięto to poprzez opóźnienie zapłonu i ograniczenie kąta otwarcia przepustnicy. Kierowca może wybrać jeden z 3 dostępnych trybów lub wyłączyć system. Im wyższy numer trybu, tym szybciej zaczyna działać kontrola trakcji i tym większe jest zaangażowanie systemu w ograniczanie poślizgu kół.

  • Tryb 1 jest przeznaczony do jazdy sportowej, z minimalną ingerencją systemu;
  • Tryb 2 oferuje równowagę, która jest idealna do jazdy miejskiej i zwykłych warunków drogowych;
  • Tryb 3 sprawdza się natomiast najlepiej na mokrej lub śliskiej nawierzchni.

Niewygórowana cena za nowy naked bike od Suzuki

Cena za nowy motocykl Suzuki GSX-8S wyniesie 41 900 zł, a model oficjalnie dostępny będzie w sezonie wiosennym 2023 roku.

Źródło: Suzuki

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę