Ranking najlepiej sprzedających się motocykli na świecie w 2022 r.

Ranking najlepiej sprzedających się motocykli na świecie Honda

Które firmy motocyklowe mogą pochwalić się najlepszymi statystykami sprzedaży w 10 miesiącach 2022 roku? Za liderem – Hondą plasuje się indyjskie Hero Motor, które odzyskało 2 miejsce dzięki dwucyfrowemu wzrostowi wskaźników sprzedaży. Yadea spadła na 3 miejsce (-15,7%). Yamaha znajduje się na 4 miejscu. TVS Motor awansował z kolei na 5. pozycję, wyprzedzając Bajaj Auto.

Firma MotorCycles Data podzieliła się rankingiem najlepszych marek motocyklowych na świecie pod kątem sprzedaży. Czytając artykuł, należy jednak pamiętać, że prezentowane dane obejmują tylko pojazdy dwu- lub trzykołowe w kategorii motocykli, motorowerów i skuterów. Oznacza to, że tuk-tuki, ATV/RUV czy hulajnogi nie zostały objęte zestawieniem. Warto zaznaczyć, że w statystykach sumujących sprzedaż określonej marki uwzględniano wszystkie wspomniane kategorie – w rezultacie sprzedaż Bajaj Auto bez uwzględnienia rikszy jest znacznie niższa niż przy całkowitej sprzedaży firmy Bajaj.

W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2022 roku globalny przemysł motocyklowy (motocykle, motorowery, skutery) uzyskał sprzedaż na poziomie 51,1 mln, notując tym samym wzrost o 4,2%. Wystarczy spojrzeć na wyniki tylko jednego producenta, aby zauważyć, że trend ten jest skorelowany z różnymi czynnikami, wśród których ważne są ekspozycja na rynkach, dostępność linii pojazdów elektrycznych czy wartość postrzegana marki.

Jeśli weźmiemy to wszystko pod uwagę, nie bedzie żadnym zaskoczeniem, że światowym liderem rynku motocyklowego w 2022 r. jest Honda. Nikogo nie powinno to dziwić – powszechnie przecież wiadomo, że japoński producent od dziesięcioleci dominuje w branży, kontrolując ok. jedną trzecią rynku.

W ciągu 10 miesięcy 2022 r. Honda sprzedała globalnie 14,5 mln dwukołowców (+4,2%), co daje jej 28,1-proc. udział w rynku. To blisko 5 punktów procentowych poniżej poziomu z 2016 r. Istnieje ryzyko, że Honda może tracić udział w rynku w konsekwencji obecnej strategii odkładania wprowadzenia modeli elektrycznych. Pozostawia tym samym wschodzącym markom miejsce w tym kluczowym i dynamicznie rozwijającym się segmencie. 

Drugie miejsce w globalnym rankingu to naprawdę niespodzianka. Po wyprzedzeniu w 2021 r. przez chińskiego specjalistę od EVS, Yadea, indyjski Hero Motor ponownie odzyskał pozycję dzięki 4,6 mln sprzedaży (+6,4%) uzyskanej w większości w Indiach, podczas gdy chiński konkurent zmaga się z trudnościami na chińskim rynku.

Yadea zajmuje teraz 3. pozycję z 4,5 mln sprzedaży (-15,7%). Ten spadek można uznać zapewne za przejściowe kłopoty, gdyż producent jest liderem w dziedzinie badań i rozwoju oraz produkcji pojazdów elektrycznych, zatem na pewno szybko wróci na ścieżkę wzrostu.

Na czwartym miejscu znajduje się Yamaha z wynikiem 4,0 mln (+15,9%). Udział Yamahy w rynku na poziomie 7,8% jest o 5 punktów procentowych poniżej wyniku z 2012 roku.

Na 5 miejscu znalazł się indyjski wschodzący producent TVS Motor, który wyprzedził indyjskiego rywala, Bajaj Auto, dzięki sprzedaży na poziomie 2,37 mln (+16,6%). Bajaj Auto stracił tym samym jedno miejsce w rankingu i objął 6. pozycję ze sprzedażą na poziomie 2,19 mln (+1,6%).

Na 7. miejscu znajduje się szybko odradzające się Suzuki z wynikiem 1,5 mln sprzedaży (+11,6%), co jest kontynuacją +30% zdobytych w poprzednim roku. Pierwszą dziesiątkę uzupełnia 3 chińskich gigantów – Haojue, Loncin i Niu.

Źródło: MotorCycles Data

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę