Rekordowe regresy wobec motocyklistów bez OC

Yamaha

Choć motocykle, w teorii, powodują mniejsze szkody niż auta osobowe, nie mówiąc o ciężarowych, nie oznacza to jednak, że można zrezygnować z kupna polisy OC. Przede wszystkim grożą za to surowe kary, a w przypadku spowodowania wypadku koszty wypłaconych świadczeń mogą sięgać 7-cyfrowych kwot.

O ponad siedem procent wzrosła w minionym roku liczba szkód spowodowanych przez jednoślady – wynika z podsumowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Łącznie w całym 2016 roku, do ubezpieczycieli z polis OC, zgłoszonych zostało - blisko 7,9 tysiąca roszczeń spowodowanych przez kierujących motocyklem, motorowerem lub skuterem. Jednocześnie rośnie liczba ujawnionych przypadków braku obowiązkowej polisy – w tej grupie pojazdów. W 2016 r. UFG wystawił ponad 6,1 tys. wezwań o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak - to o prawie 30 procent więcej niż rok wcześniej.

- Zwiększyliśmy liczbę kontroli, również wśród motocykli, motorowerów oraz skuterów i stąd wzrost liczby wezwań w tej grupie pojazdów. Wykrywane są bowiem również motocykle nieużytkowane, stojące dotychczas na przykład gdzieś w szopach czy piwnicach, które też muszą posiadać polisę OC tak długo jak są zarejestrowane – wyjaśnia Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.

Więcej kontroli Funduszu wynika z rozwoju nowego narzędzia do wykrywania nieubezpieczonych – dzięki któremu trafniej rozpoznawane są pojazdy bez tej obowiązkowej polisy. Narzędzie to pozwala na identyfikację nieubezpieczonych - bez kontroli na drodze, a tylko na podstawie analizy danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG. Tzw. wirtualny policjant odpowiedzialny jest już za ponad 65 procent wezwań o zapłacenie kary za brak OC.

W 2017 roku kara dla właściciela jednośladu, za brak ubezpieczenia wynosi maksymalnie 670 złotych. Konsekwencje finansowe mogą być jednak znacznie większe, gdy kierujący spowoduje wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem. Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie występuje – do kierującego i właściciela o zwrot wypłaconej sumy (tzw. regres). - Uczulamy zatem kierowców, że warto wydać te około 150 złotych na obowiązkową polisę OC jednośladu, gdyż regresy wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków spowodowanych przez kierujących motocyklami – coraz częściej przekraczają milion złotych –– podkreśla wiceprezes.
Jedne z najwyższych regresów w historii Funduszu, dotyczą właśnie wypadków spowodowanych przez kierujących jednośladami:

  • 1 300 000 złotych - dwóch pijanych nastolatków (obaj bez uprawnień do kierowania) jechało motocyklem; na łuku drogi prowadzący stracił panowanie nad pojazdem. W wyniku wypadku pasażer jest na wózku inwalidzkim. Świadczenia: zadośćuczynienie, odszkodowanie, renta;
  • ponad 1 000 000 złotych - zderzenie czołowe dwóch motocyklistów w nocy. Motocykl sprawcy (miał 1,7 promila alkoholu we krwi) – był bez świateł. W wyniku wypadku – osoba poszkodowana jest częściowo sparaliżowana. Świadczenia: odszkodowanie, renta;
  • ponad 1 100 000 złotych - nieletni w stanie nietrzeźwym, prowadząc niezarejestrowany motocykl (tablice rejestracyjne z innego motocykla) uderzył w rowerzystkę, która zginęła na miejscu. Świadczenia: odszkodowanie, zadośćuczynienie.

Z danych UFG wynika, że rośnie liczba jednośladów na polskich drogach. Mierząc popularność tych pojazdów liczbą wystawionych polis OC - w ciągu roku przybyło ich o 7 procent. I tak w końcu 2016 r. liczba motocykli, motorowerów i skuterów z polisą OC sięgnęła 108,5 tysiąca (tyle jednośladów miało to obowiązkowe ubezpieczenie).

Według statystyk policji w 2016 r. motocykliści uczestniczyli w Polsce w 2 299 wypadkach drogowych, w których śmierć poniosło 232 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów, zaś obrażenia odniosło 1846 motocyklistów oraz 221 pasażerów jednośladów. Dla porównania, w rekordowo bezpiecznym 2015 r. motocykliści uczestniczyli w 2 136 wypadkach drogowych, w których zginęło 225 osób, a 2 188 zostało rannych. W 2016 r. liczba wypadków z udziałem motocykli zwiększyła się o 7,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Źródło: UFG

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę