Są łańcuchy i… łańcuchy

Łańcuchy napędowe Raven Media - Maciej Blum

Z pozoru prosta rzecz – łańcuch napędowy. Okazuje się jednak, że różnią się one w zależności od przeznaczenia i rodzaju motocykla, do którego zostają zamontowane. W niniejszym artykule przedstawiamy podstawowe różnice między łańcuchami do różnych zastosowań.

Obecnie na rynku jest wiele rodzajów łańcuchów przeznaczonych do offroadu. W przypadku łańcucha motocrossowego zasadniczo wymagany jest niewielki ciężar i wysoka wytrzymałość na rozciąganie, aby sprostał on wysokim obciążeniom w trudnych warunkach pracy. Opracowano wiele różnych technologii spełniających surowe wymagania tych potrzeb i łączących sprzeczne sobie cechy.

Łańcuchy do offroad – klasyfikacja, kluczowe cechy i różnice

Łańcuchy o dużej wytrzymałości (Heavy Duty)

Łańcuchy o dużej wytrzymałości mają grubszą płytkę w porównaniu ze standardowymi łańcuchami. Dla przykładu łańcuch RK 520H Heavy Duty ma grubszą wewnętrzną i zewnętrzną płytkę w porównaniu do zwykłego łańcucha RK 520. Grubość rośnie tu ze standardowych 2 mm do 2,3 mm, przez co otrzymano wyższą wytrzymałość na rozciąganie – 34,3 kN, ale kosztem wzrostu wagi do 15,9 g/ogniwo.

Łańcuchy motocrossowe

Łańcuch RK 520KZ jest lekki, ale i mocny, bo wykonany ze stali chromowo-molibdenowej (Cr-Mo) i posiada sworznie ze stopu poddanego specjalnej obróbce cieplnej. Dzięki temu otrzymujemy dużą wytrzymałość na rozciąganie (35,1 kN), mimo że grubość płytek wewnętrznych i zewnętrznych, a co za tym idzie ciężar – 14,7 g/ogniwo, są takie same jak w standardowym łańcuchu RK 520. Jest więc mocniejszy i lżejszy niż Heavy Duty.

Profesjonalne łańcuchy motocrossowe

RK 520KZ to mocny i lekki łańcuch do motocrossu. Ponieważ motocross jest sportem ekstremalnym, problemem jest żywotność łańcucha, na który bardzo duży wpływ mają wysokie skoki. W celu przezwyciężenia problemu opracowano specjalną technologię HCR (obróbka twardego chromu), w wyniku której na powierzchni nitów tworzy się warstwa węglika chromu (o twardości 1600–1800 Hv), co znacznie poprawia ich odporność na zużycie. Chociaż zewnętrzna warstwa nitów jest bardzo twarda, wewnętrzny rdzeń ma standardową twardość, aby absorbować naprężenia pochodzące z ekstremalnych skoków. RK 520MXZ4 stosuje nity HCR i specjalną stal stopową do produkcji komponentów łańcucha, co daje mu wytrzymałość na rozciąganie nawet do 35,6 kN przy masie zaledwie 13,7 g/ogniwo. RK 520MXZ4 to dobry wybór dla zawodników do jazdy w wyścigach, sprawdzony przez zwycięskie zespoły fabryczne.

Łańcuchy motocrossowe przyszłości

Chociaż moc motocykli MX rośnie z każdym rokiem, uważamy, że następną generacją w tym środowisku będą łańcuchy uszczelnione. RK 520MXU to najnowszy łańcuch motocrossowy wykorzystujący ultracienką uszczelkę RK UW-Ring Triple Barrier, o grubości zaledwie 0,8 mm. Technologia ta umożliwia stworzenie łańcucha uszczelnionego o ciężarze łańcucha bez uszczelnień. RK 520MXU ma taką samą wytrzymałość na rozciąganie jak RK 520MXZ4, a jego waga wynosi 13,8 g/ogniwo, co daje tylko 0,1 g więcej na ogniwo.

Zaletą uszczelnionego łańcucha jest nie tylko znaczna poprawa żywotności, ale także to, że łańcuch nie ulega wydłużeniu aż do momentu, gdy jego życie dobiega końca, w przeciwieństwie do łańcucha nieuszczelnionego, który wydłuża się proporcjonalnie do przebiegu. Łańcuch uszczelniony przez cały okres użytkowania zapewnia więc sprawne przeniesienie mocy z silnika na tylne koło, ponieważ skok łańcucha (odległości pomiędzy ogniwami) zawsze pasuje prawidłowo do zębatek. RK 520MXU to najlepszy wybór na wyścigi enduro. Niedawno Honda zatwierdziła podobne rozwiązanie łańcucha RK do modelu CRF450 Enduro jako łańcuch OEM. Wierzymy, że będzie to przyszłość łańcuchów w motocrossie.

Łańcuchy rajdowe

Aby wypełnić linię modeli łańcuchów do motocrossu, RK opracował specjalny model łańcuchów 520EXW dla ekstremalnych wyścigów na dystansach ponad 1000 km, tak aby przetrwały trudne warunki offroad. Specjalna obróbka cieplna daje łańcuchom odporność także na zmęczenia cieplne. RK 520EXW wyposażone są w podwójne uszczelnienia XW-Ring, które nie tylko utrzymują smarowanie wewnątrz ogniw, ale również zapobiegają przedostawaniu się piasku do wnętrza ogniw, co znacznie poprawia żywotność całego układu napędowego.

Limity zużycia

Motocykle MX posiadają prowadnice i ślizgi łańcucha, które pomagają łańcuchowi prawidłowo dopasować się do zębatek oraz zabezpieczają wahacz motocykla. Jednak górne i dolne części płytek łańcuchowych wycierają się, co może doprowadzić do pękania płytek blisko nitów, a to stanowi duże zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy. Stąd też limity zużycia łańcuchów RK do motocrossu mierzone są wysokością płytek i wynoszą odpowiednio: 13 mm dla łańcuchów serii 5 oraz 10,3 mm dla łańcuchów serii 4.

Daisuke Takagoshi

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę

Najbliższe wydarzenia