Skąd i jakie motocykle sprowadzają Polacy
Na podstawie ponad 80 tys. zleceń przewozu motocykli w serwisie transportowym Clicktrans z lat 2011–2022, Clicktrans opracował Raport Motocykle 2022. To już piąta edycja raportu, w którym analizowane są trendy w transporcie motocykli przez Polaków.
Clicktrans / Raport Motocykle 2022. W raporcie:
- Skąd Polacy najchętniej sprowadzają motocykle?
- Ile kosztuje transport motocykla?
- Jakie marki i typy jednośladów sprowadzają najczęściej?
Niemcy wciąż najpopularniejszym kierunkiem, z którego Polacy sprowadzają motocykle. Ceny transportu motocykla rosną na wszystkich kierunkach.
W roku 2022 Polacy wciąż chętniej sprowadzali motocykle do Polski, niż transportowali je z kraju za granicę. Motocykle najchętniej sprowadzano z Niemiec. Kraj ten od lat zajmuje pozycję lidera, jednak po raz pierwszy ten kierunek stanowił ponad połowę zleceń na sprowadzenie motocykla do kraju.
Jednocześnie Wielka Brytania kolejny rok kontynuuje trend spadkowy – już tylko 7,5% motocykli Polacy sprowadzili z Wysp.
Cena transportu motocykla wzrosła na wszystkich najpopularniejszych trasach. Nie bez znaczenia był tu w zeszłym roku wpływ rosnącej inflacji i niestabilnej sytuacji geopolitycznej. Najwięcej kosztowało sprowadzenie motocykla z Wielkiej Brytanii, a najmniej – ze Szwecji.
Transport motocykli do Polski vs. z Polski
Polacy chętniej sprowadzają motocykle do Polski niż wywożą je za granicę. Od 2019 roku wśród zleceń na transport motocykla do lub z Polski, aż 3/4 z nich odbywa się w kierunku do kraju. W 2022 roku ten trend się utrzymał.
Kiedy Polacy sprowadzali motocykle
Co ciekawe, po przerwie w 2021 roku, w 2022 roku obserwujemy powrót sezonowości w zainteresowaniu transportem motocykli. Aż 33,3% wszystkich zleceń na transport jednośladu do kraju odbyło się od maja do lipca, co pokrywa się z trwającym w tym czasie sezonem motocyklowym.
Skąd Polacy sprowadzali motocykle?
Niemcy także w 2022 roku okazały się najpopularniejszym krajem, z którego Polacy sprowadzają motocykle. Zajmują pozycję lidera niezmiennie od 2018 roku, jednak w 2022 roku ich udział w zleceniach na sprowadzenie motocykla do Polski po raz pierwszy przekroczył 50% (dokładnie: 52,5%). Druga w tym zestawieniu jest Francja z udziałem 9,8% (0,2 p.p. mniej niż w 2021 roku), a trzecia – Holandia, z której Polacy sprowadzili do kraju 9,1% motocykli w 2022 (1,7 p.p. więcej niż w 2021).
Wielka Brytania kontynuuje trend spadkowy – po skokowym spadku udziału w poprzednim roku (22,9% zleceń w 2020 roku, a już tylko 9,6% zleceń w 2021), w 2022 roku zainteresowanie sprowadzeniem motocykla z Wielkiej Brytanii jeszcze zmalało i wyniosło jedynie 7,5%. Wpływ na to wciąż z pewnością mają skutki Brexitu, m.in. związany z nim strach przed formalnościami, które należy spełnić podczas przewożenia motocykla przez granicę.
Ile kosztuje transport motocykla?
W 2022 roku średnia cena transportu motocykla była wyższa niż w latach poprzednich. Rosnąca inflacja, sytuacja na rynku transportowym (ceny paliw), jak również niestabilna sytuacja geopolityczna nie pozostają bez wpływu na ceny transportu, zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych.
Transport motocykla na trasach krajowych kosztował 445 zł (29% więcej niż w 2021 roku). Z kolei na trasach międzynarodowych transport motocykla do Polski kosztował 898 zł, a z Polski – 1237 zł (odpowiednio: 26% i aż 43% więcej niż w 2021 roku).
Cena transportu motocykla do Polski z poszczególnych krajów
W 2022 roku obserwowaliśmy wzrost cen transportu na wszystkich najpopularniejszych trasach. Największy wzrost ceny odnotowaliśmy na trasie Francja - Polska (494 zł więcej niż w 2021 roku). Z kolei najstabilniejsze ceny widoczne były na trasie Szwecja-Polska (średnio 12 zł więcej niż w 2021 roku).
Wzrost cen transportu motocykla:
- Francja–Polska: +494 zł
- Wielka Brytania–Polska: +447 zł
- Holandia–Polska: +202 zł
- Niemcy–Polska: +147 zł
- Szwecja–Polska: +12 zł
Dokąd Polacy transportują motocykle z kraju?
W 2022 roku Polacy najwięcej motocykli przetransportowali z Polski do Niemiec (19,9% zleceń na transport motocykla z Polsi za granicę). Udział tego kierunku w zleceniach na transport motocykla maleje jednak od 2021 roku. Drugim krajem pod kątem popularności w transporcie motocykli z Polski za granicę byla Holandia (14,5% zleceń), a trzecim – Hiszpania (14%).
Ten ostatni kierunek może pochwalić się największym procentowym wzrostem udziału w zleceniach na transport motocykli w porównaniu z 2021 rokiem (aż 64% większy udział niż w roku 2021).
Dokąd Polacy sprowadzali motocykle?
Podobnie jak w zeszłym roku, Polacy najchętniej sprowadzali motocykle do woj. mazowieckiego (13,9%) oraz wielkopolskiego (13,6%). Województwo małopolskie, które do roku 2020 było liderem zestawienia, w 2022 znalazło się dopiero na 3. miejscu z wynikiem 10,18%. Razem top 3 województwa, do których Polacy sprowadzają motocykle stanowią prawie 40% wszystkich zleceń na transport motocykla do Polski (37,7%).
Marki transportowanych motocykli
Już drugi rok z rzędu to Yamaha wiedzie prym wśród najczęściej sprowadzanych do Polski marek motocykli. Zastąpiła na tej pozycji Hondę, która była liderem w latach 2012–2020. Udział motocykli marki Yamaha w zleceniach transportu motocykla do Polski w 2022 roku wyniósł 20,1%.
Główne marki sprowadzane z europejskich państw
Motocykle marki Yamaha Polacy najczęściej sprowadzali z Niemiec i Francji, a Hondy – z Holandii i Wielkiej Brytanii. Z kolei jednoślady marki Suzuki najczęściej były transportowane do Polski z Danii. BMW Polacy najchętniej sprowadzali z Hiszpanii.
Typy sprowadzanych motocykli
Podobnie jak w 2021 roku, wśród zleceń na sprowadzenie motocykla do kraju zdecydowanie przeważają motocykle crossowe (ponad 80%). Udział motocykli sportowych i chopperów był na podobnym poziomie (odpowiednio 7,4% i 7,3%). Najmniej popularne są motocykle turystyczne - w 2022 roku ich udział wyniósł zaledwie 5,1%.
Raport został oparty na danych z 82 409 zleceń użytkowników serwisu Clicktrans.pl dotyczących transportu motocykli w latach 2011 - 2022. Raport opublikowano w marcu 2023 roku.
Źródło: Clicktrans Polska