Suzuki GSX-R1000R – 40 lat legendy na dwóch kołach
W sezonie 2026 wjedzie do Polski najnowsza generacja motocykla GSX-R1000R. Będzie to jubileuszowa wersja legendarnego „Gixxera”, którego historia zaczęła się 40 lat temu.
Pasmo sportowych sukcesów przyniósł model GSX-R1000, który od debiutu w 2001 roku wygrywał liczne wyścigi w kategoriach Superbike, Superstock i Endurance. W okresie niespełna ćwierć wieku Suzuki GSX-R1000 zdobyło 15 tytułów mistrza świata FIM Endurance.
Jubileuszowe wcielenie „Gixxera” zostało oznaczone jako GSX-R1000R. Motocykl otrzymał nowe elementy stylistyczne, które poprawiają aerodynamikę oraz nawiązują do 40-lecia rodziny GSX-R. Modyfikacja objęła silnik, który obecnie spełnia normy Euro 5+. Zmodernizowane podwozie zwiększa sztywność i poprawia zwrotność motocykla. Nowy elektroniczny system sterowania S.I.R.S. (Suzuki Intelligent Ride System) pozwala na wybór ustawień do jazdy po torze lub szosie, a także dostosowanie parametrów motocykla do umiejętności kierowcy.
Docenią to zaawansowani kierowcy oraz nowi użytkownicy, którzy chcą zacząć przygodę z kategorią litrowych super sportowych motocykli.
Suzuki GSX-R1000R będzie dostępny w trzech kombinacjach kolorystycznych nawiązujących do historycznych barw „Gixxera”. Na zbiorniku paliwa, bocznych osłonach i obudowie kluczyka pojawią się logotypy 40-lecia, a na tylnej części siedziska i obudowie tłumika zostaną umieszczone logotypy GSX-R.

Wyczynowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, rzędowy silnik DOHC o pojemności 999,8 cm3 to najmocniejsza i najlepiej przyśpieszająca jednostka napędowa w rodzinie GSX-R. System zmiennych faz rozrządu SR-VVT znacznie zwiększa moc przy wysokich obrotach. Dzięki dodatkowemu zestawowi czterech wtryskiwaczy S-TFI (Suzuki Top Feed Injectors) uzyskano zwiększoną efektywność spalania, lepszą reakcję na gaz i wyższą moc w górnym zakresie obrotów.
System SCAS (Suzuki Clutch Assist System) zapewnia płynniejszą zmianę biegów oraz umożliwia lekką i precyzyjną zmianę biegów, dzięki czemu kierowca odczuwa mniejsze zmęczenie podczas pokonywania dłuższych tras oraz jazdy przez zatłoczone ulice.
Kompaktowe i lekkie podwozie zapewnia lepsze panowanie nad motocyklem podczas przyśpieszania, skręcania i hamowania na torze wyścigowym. Kompaktowa, lekka i sztywna aluminiowa rama typu Twin-Spar poprawia stabilność, przyczepność i precyzję prowadzenia w każdych warunkach. Oferowane za dopłatą nowe winglety rozciągające się po bokach przedniej osłony, zwiększają siłę docisku i stabilność przy wyższych prędkościach. Podwójne, czterotłoczkowe, radialnie mocowane przednie zaciski hamulcowe Brembo typu monoblock w połączeniu z tarczami o średnicy 320 mm oraz pojedynczy tylny zacisk z tarczą o średnicy 220 mm zapewniają stabilną i pewną siłę hamowania.
Suzuki GSX-R1000R zostało wyposażone w rozbudowany elektroniczny system sterowania S.I.R.S., który pozwala dostosować ustawienia motocykla do indywidulanych potrzeb kierowcy. SDMS (System Suzuki Drive Mode Selector) umożliwia motocykliście wybór jednego z trzech dostępnych trybów, które pomagają lepiej dopasować charakterystykę oddawania mocy do warunków jazdy i nawierzchni. Smart TLR Control integruje system kontroli trakcji Suzuki (STCS) z ogranicznikiem unoszenia przedniego koła (Lift Limiter) oraz kontrolą momentu obrotowego w zakręcie (Roll Torque Control), co pozwala motocykliście zachować pełniejszą kontrolę nad motocyklem w różnych warunkach.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Dwukierunkowy, wyścigowy system quick shift umożliwia płynną i szybką zmianę biegów w górę i w dół bez użycia sprzęgła i bez operowania manetką gazu. Rozbudowany system S.I.R.S. czyni z Suzuki GSX-R1000R motocykl o wszechstronnym zastosowaniu, który sprawdzi się w codziennej eksploatacji, ale też jest w stanie spełnić oczekiwania doświadczonych motocyklistów szukających sportowych emocji na torach wyścigowych oraz kierowców stawiających pierwsze kroki w klasie motocykli wyścigowych.
Źródło: Suzuki