W co wyposażyć warsztat motocyklowy

W co wyposażyć warsztat motocyklowy Pixbay - StockSnap

Do skutecznej naprawy motocykli potrzebne są przede wszystkim umiejętności i właściwy sprzęt. Oprócz oczywistych narzędzi, ważnym elementem poprawiającym organizację pracy serwisu jest takie wyposażenie warsztatu, które umożliwi bezkolizyjne przestawianie jednośladów oraz pozwoli na bezpieczne przechowywanie wszelkiego rodzaju sprzętu. 

 

Wyposażenie zalecane dla warsztatów motocyklowych

W warsztacie motocyklowym jest miejsce na sprzęt różnej wielkości, m.in. podnośniki, stojaki czy wieszaki itp. Dysponowanie optymalnie zorganizowaną przestrzenią jest pierwszym krokiem do uporządkowanego miejsca pracy i – co za tym idzie – zwiększenia wydajności warsztatu. Odpowiednie kolory ścian, wyposażenie i akcesoria pomogą stworzyć niepowtarzalne pomieszczenie przystosowane do indywidualnych potrzeb. Warto z rozmysłem dokonać wyboru wyposażenia, które nie zawiedzie i będzie przydatne przez lata. Wybierając meble do warsztatu, należy zwrócić uwagę na jakość ich wykonania, która zagwarantuje odporność na uderzenia, zarysowania i korozję.

Meble naścienne

Oszczędność miejsca i optymalizacja przestrzeni ma kluczowe znaczenie dla przeprowadzenia napraw. Dostępne są praktyczne moduły z zamykaną, aluminiową żaluzją, przydatna będzie również regulowana półka podtrzymująca monitor. Warto rozważyć moduł wyposażony w gniazdo zasilające.  

Szafki na narzędzia

Większość oferowanych obecnie na rynku szafek wyposażona jest w centralny zamek do zamykania wszystkich szuflad, ergonomiczne uchwyty i łożyskowane prowadnice, które zapewnią lekkie ich wysuwanie. Przydatne mogą okazać się nacięcia otworów wykonane w tylnej części szuflad, umożliwi to doprowadzenie w przyszłości przewodów instalacji elektrycznej lub węży sprężonego powietrza. Szafki pomalowane proszkowo poliestrem zagwarantują odporność na korozję, a regulowana wysokość nóżek umożliwi odpowiednie wypoziomowanie modułu.

Stacje robocze 

Stacje robocze to wyposażenie warsztatu, które może stanowić uzupełnienie stanowiska pracy. Konfiguracja stacji zależy od potrzeb, dostępne są pojedyncze jednostki z otwieranymi drzwiami, szafki z szufladami, moduły do segregacji odpadów, przechowania płynów oraz dystrybucji sprężonego powietrza i zasilania. Warto rozważyć mobilne jednostki, które pozwolą na większą ergonomię pracy. 

Środki czyszczące i odtłuszczające

Każdy doświadczony mechanik motocyklowy ma szafkę pełną różnych środków chemicznych, które ułatwiają bieżącą konserwację i pomagają w  naprawach. Większość z nich można znaleźć w sklepie z częściami samochodowymi lub artykułami do majsterkowania. Do czyszczenia i odtłuszczania serwisowanych elementów przydatne są także płyny używane w myjkach przemysłowych, jednak trudno o ich dostępność w małych ilościach. 

W warsztacie warto mieć na stanie środki do przemywania elektrycznych złączy, które mogą być przydatne do usuwania niewielkich zanieczyszczeń, także tłustych. Wcześniej, przed ich użyciem warto najpierw sprawdzić, czy zastosowany środek nie uszkodzi farby albo elementów wykonanych z tworzywa sztucznego. W przypadku większych i trudniejszych do usunięcia zabrudzeń sprawdzą się środki odtłuszczające przeznaczone do mycia powierzchni ze stali i plastiku. 

Zanieczyszczania łańcuchów można usunąć za pomocą nafty świetlnej. Istnieją środki przeznaczone do czyszczenia łańcuchów, jednak wykorzystuje się najczęściej w świecie sportów motorowych. Benzyna i rozpuszczalniki uszkadzają uszczelki wykonane z gumy, dlatego nie powinny być stosowane jako środki czyszczące. 

Myjki części

Dostępne są ręczne myjki części na bazie starannie dobranych rozpuszczalników, które umożliwiają skuteczne usuwanie nagromadzonych smarów, tłuszczów, olejów, farb i klejów. Proces mycia elementów jest bardzo prosty i pozwala na skuteczne usuwanie nagromadzonych zanieczyszczeń. Ręczne systemy umożliwiają również zanurzenie części w rozpuszczalniku w celu łatwiejszego ich wyczyszczenia. Urządzenia do czyszczenia elementów to prawdziwy luksus, jednak używając ich można bardzo szybko przekonać się, jak bardzo są przydatne. 

Systemy odciągu spalin

Właściciele warsztatów, którzy szanują środowisko i swoich pracowników, wyposażają stanowiska pracy w systemy odciągu spalin emitowanych przez motocykle, skutery lub inne pojazdy dwukołowe. Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, motocykle wymagają odciągania spalin „u źródła”. Temperatura spalin wydzielanych przez motocykle podczas ich serwisowania pozwala na użycie standardowych węży temperaturowych, jednak ze względu na szeroki zakres konfiguracji układów wydechowych do odbioru emitowanych spalin stosuje się ssawki gumowe lub wolnostojące zestawy dysz zbierających. Optymalne rozwiązanie wyciągu spalin należy dostosować do specyfiki warsztatu i profili obsługiwanych jednośladów. 

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę