Zimowanie motocykla – i co dalej?

Jak zabezpieczyć motocykl przed zimą? Pixabay_Skica911

Miłośnicy dwóch kółek zakończyli już sezon motocyklowy. Niskie temperatury, oblodzenia i śnieg na jezdni powodują, że jazda motocyklem stała się niebezpieczna.

  • Jak zimować motocykl?
  • Co należy zrobić, aby motocykle wiosną nie sprawiły nam problemów?

Przede wszystkim należy przestrzegać instrukcji obsługi i konserwacji przekazanych przez producenta jednośladów. Z naszej strony zestawiliśmy również najważniejsze czynności, które pozwolą na bezpieczne przezimowanie motocykla we wcześniej przygotowanym pomieszczeniu. 

Umyj motocykl

Rozpocznij od dokładnego  umycia motocykla z wykorzystaniem specjalnego detergentu. Pamiętaj, aby nie uszkodzić i nie zalać instalacji elektrycznej. Zwróć uwagę na zanieczyszczenia w trudno dostępnych miejscach, m.in. pod zbiornikiem, owiewką, siedzeniem i układem wydechowym oraz zanieczyszczenia smarem, które mogą pojawić się na silniku i wahaczu. Usuń kamyki zalegające na łuku owiewki oraz w bieżnikach opon. Jeżeli motocykl jest napędzany łańcuchem, należy go dobrze umyć środkami do czyszczenia łańcuchów dostępnymi na rynku. Po umyciu wszystkie miejsca powinny zostać dokładnie osuszone. Następnie należy bardzo dokładnie nasmarować łańcuch, używając specjalnie do tego przeznaczonych środków. Przy okazji czyszczenia i smarowania należy zwrócić uwagę na stan łańcucha pod kątem wyciągnięcia ogniw oraz zużycia zębatek.

W przypadku zastosowania pasa napędowego należy dokładnie sprawdzić i zweryfikować, czy nie jest on popękany i czy nie ma ściętych zębów. Jeśli zauważysz jego uszkodzenie, zaplanuj jak najszybszą wymianę.

Wymień olej silnikowy 

Olej silnikowy najlepiej wymienić przed zimowaniem motocykla. Zużyty olej może zawierać agresywne substancje (siarczany), które podczas zimy będą reagować z tłokami i bieżniami łożysk. Uruchom motocykl, po rozgrzaniu silnika spuść olej. Pamiętaj, aby wymiany oleju dokonywać zawsze przy ciepłym silniku, a wraz z jego wymianą zmieniać także filtr oleju. Następnie napełnij silnik świeżym olejem i „obróć” go za pomocą rozrusznika lub rozrusznika nożnego. Na tym etapie nie należy uruchamiać silnika. Po rozruchu skontroluj poziom oleju.

Opróżnij komorę pływakową gaźnika

Jeśli to możliwe, podczas ostatniej jazdy motocyklem zamknij zawór odcinający dopływ paliwa jeszcze przed wyłączeniem silnika. Komorę pływakową można opróżnić również po wyłączeniu silnika, w tym celu należy odkręcić korek spustowy. Wypływającą benzynę warto złapać do czystego pojemnika. Jeśli paliwo będzie pozbawione zanieczyszczeń można ponownie je wlać do zbiornika. Nie zapomnij, aby po zakończeniu opróżniania zakręcić korek spustowy.

Napełnij lub opróżnij zbiornik paliwa

Zbiorniki paliwa w motocyklach wykonane są z metalu lub z tworzyw sztucznych. Aby uniknąć wewnętrznej korozji stalowego zbiornika, należy napełnić go paliwem do pełna lub całkowicie spuścić z niego benzynę. Zbiorniki z tworzywa sztucznego powinny być puste, ponieważ składniki paliwa mogą dyfundować przez ścianę zbiornika.

Wyjmij akumulator

Odłącz i wyjmij akumulator. Przechowuj go w suchym i chłodnym miejscu. Aby uniknąć utraty pojemności, ładuj akumulator automatyczną ładowarką (jeśli producent ładowarki dopuścił ją do stałego podłączenia) lub krótko, co 4–6 tygodni. W przypadku tradycyjnych akumulatorów, których komory nie są zamknięte, należy sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić wodą destylowaną do oznaczonego poziomu. Podczas ich przechowywania warto zaizolować jeden z biegunów, pozwoli to na uniknięcie przypadkowego zwarcia lub nawet pożaru. Akumulatorów bezobsługowych nie wolno otwierać ani napełniać.  

Sprawdź płyn chłodzący 

Sprawdź poziom i stężenie płynu chłodzącego. Jeśli to konieczne, dokonaj wymiany płynu zgodnie z informacjami podanymi przez producenta.

Odciąż opony

Podczas zimowania motocykla koła powinny być całkowicie odciążone. Jeśli nie masz specjalnego stojaka, umieść motocykl na stopce centralnej i podeprzyj widelec przedniego koła, tak aby żadne koło nie stykało się z podłożem. Jeśli motocykl nie jest używany przez dłuższy czas, zwiększ ciśnienie powietrza w oponach o ok. 0,5 bara. Skontroluj wartość ciśnienia po miesiącu. Niestety zimową porą, w chłodnych pomieszczeniach powietrza w kołach będzie ubywać. Jeśli nie masz możliwości odciążenia kół (np. motocykl ma tylko boczną nóżkę), musisz pamiętać, aby co 2–3 tygodnie przetoczyć motocykl, w celu zmiany obciążenia działającego na oponę.

Pokrowiec na motor

Na zimę przykryj swój jednoślad pokrowcem na motor. Pamiętaj, aby nie był hermetyczny, ponieważ pod spodem mogą gromadzić się opary wilgoci.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę