HONDA CB125F z roku modelowego 2021
Popularny model Hondy CB125F z roku modelowego 2021 to zupełnie nowy motocykl, o całe 11 kg lżejszy od poprzednika. Jego silnik eSP o niskich stratach tarcia (enhanced Smart Power), pozwalający na znaczne ograniczenie zużycia paliwa przy jednoczesnym utrzymaniu wcześniejszych osiągów, otrzymał rozrusznik połączony z alternatorem ACG.
Stylistyczne modyfikacje linii zewnętrznych Hondy CB125F korzystają z pomysłów wdrożonych do siostrzanych modeli z rodziny CB, a wyposażenie obejmuje reflektor LED, podstawkę centralną i cyfrowy zespół wskaźników z miernikiem ECO.
Podstawowy motocykl 125 cm3 musi być maszyną o wielu obliczach. Dla niektórych stanowi najbardziej ekonomiczny sposób dotarcia z punktu A do punktu B – ma zatem być przystępny cenowo i tani w eksploatacji. Ponadto musi to być motocykl wytrzymały, łatwy w obsłudze i ekonomiczny, a więc zapewniający prosty, bezproblemowy transport w najbardziej podstawowym zakresie.
Jednak dla wielu osób klasa 125 to początek motocyklowej przygody i ich pierwszy prawdziwy pojazd. Powinien więc oferować wspomniane wyżej walory, plus to wszystko, czego można wymagać od prawdziwego motocykla - ekscytację, wolność i przyjemność z jazdy, które jednoślady wnoszą w naszą codzienność. To wciąż nie wszystko, bo dla nowicjusza motocykl musi być również łatwy do opanowania w trakcie nauki, a do tego prezentować jakość wykonania i stylizację budzące dumę z posiadania takiej maszyny.
Dla każdego producenta ważne jest wywołanie zainteresowania i zdobycie zaufania nowych klientów. Dobre początkowe wrażenie może doprowadzić do powstania związku na całe życie, a model CB125F od dawna pełni w gamie modelowej Hondy funkcję wytrzymałego, przyjaznego dla użytkownika, podstawowego motocykla, który będzie idealnym pierwszym etapem motocyklowej przygody. CB125F był nowością w ofercie Hondy w 2015 roku. Obecny model zachował kluczową dla tej klasy wytrzymałość wynikającą z solidności i prostoty opartych na mocnym fundamencie wysokiej jakości, łatwości obsługi i dobrego stylu.
CB125F z roku modelowego 2021 został istotnie zmodyfikowany, co czyni go jeszcze bardziej pożądanym produktem i efektywnym pojazdem we wszystkich przewidzianych dla niego rolach. Nowy CB125F sprawi przyjemność zarówno jako codzienny środek lokomocji, jak i maszyna, która nauczy nowego kierowcę podstaw obchodzenia się z motocyklem.
Ken Tomiyasu, Lider Projektu (LPL) CB125F 2021 powiedział – Ważne są dla nas wartości wzorcowe. Rozpoczęliśmy więc cichą rewolucję całkowicie nowym modelem CB125F, utrzymując jego dobre osiągi w mieście, a jednocześnie zwiększając oszczędność zużycia paliwa. W silniku eSP wykorzystaliśmy zaawansowane rozwiązania techniczne, by obniżyć współczynniki tarcia, zadbaliśmy o podwozie gwarantujące pewne prowadzenie i zadbaliśmy o wygląd, z którego właściciel może być naprawdę dumny. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że tak wielu ludzi rozpoczyna swoją motocyklową podróż z Hondą na motocyklu CB125F i wiemy, że zapewni on przyjemność z jazdy i walory praktyczne w równej proporcji.
Opis modelu
Nowy CB125F jest niewielką maszyną, której rozwój zaowocował złożeniem 19 wniosków patentowych. Motocykl produkowany w fabryce Hondy w Atessa, w południowo-wschodnich Włoszech, napędzany jest silnikiem Smart Power (eSP), chłodzonym powietrzem, oferującym ogromny skok pod względem oszczędności paliwa, który nie został okupiony utratą osiągów.
CB125F jest także o 11 kg lżejszy, z przeprojektowaną ramą i nowoczesnym wyglądem w stylu dużego motocykla, a reflektor LED i odmieniony cyfrowy zestaw wskaźników podkreślają wysoką jakość wyposażenia i wykonania jednośladu.
Model CB125F z roku modelowego 2021 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:
- Splendor Red
- Pearl Cool White
- Black
Kluczowe funkcje
Silnik
- Nowy, ulepszony silnik Smart Power (eSP) – oszczędność paliwa do 27% , bez obniżenia osiągów
- Rozwiązania techniczne zapewniające niskie współczynniki tarcia w silniku, obejmujące przesunięcie osi cylindra względem osi wału korbowego, łożyska igiełkowe dźwigni rozrządu oraz dysze natrysku oleju na denko tłoka
- Zintegrowany rozrusznik z alternatorem ACG w znacznym stopniu przyczyniający się do odchudzenia o 7 kg silnika z osprzętem
- 5-biegowa skrzynia biegów i uszczelniony łańcuch napędowy
Napęd CB125F powierzono nowemu, chłodzonemu powietrzem, 2-zaworowemu, jednocylindrowemu silnikowi eSP (‘enhanced Smart Power’) SOHC o pojemności 124 cm3 spełniającemu normę czystości spalin EURO5, który został zaprojektowany tak, by uzyskać optymalne osiągi na ruchliwych miejskich ulicach, przy wyraźnie obniżonym zużyciu paliwa i wysokiej niezawodności.
Moc maksymalna 8 kW jest osiągana przy 7500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 10,9 Nm przy 6000 obr./min (w porównaniu do 7,8 kW przy 7750 obr./min i 10,2 Nm przy 6250 obr./min z poprzedniego modelu) Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 50 × 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Pokonanie pierwszych 200 metrów przy ruszaniu z miejsca zajmuje 12,4 sek., ale co ważniejsze, średnie zużycie paliwa zostało obniżone z 2,0 l/100 km do 1,5 l/100 km, co daje teoretyczny zasięg ponad 800 km na jednym tankowaniu zbiornika o pojemności 11 litrów.
W ciągu ostatnich 5 lat Honda dopracowała swoje silniki eSP, wzbogacając inżynierską wiedzę dzięki ciągłemu rozszerzaniu gamy konstruowanych skuterów o pojemności 125 cm3. Silnik eSP motocykla CB125F zawdzięcza swoje parametry ośmiu latom doświadczeń w dziedzinie rozwiązań redukujących tarcie wewnętrzne w każdym możliwym elemencie jednostek napędowych Hondy oraz decyzji o skonstruowaniu nowych silników od – jak to kiedyś określano – zupełnie czystego arkusza papieru.
Udoskonalanie zaczyna się od redukcji masy silnika. Nowy silnik eSP jest o 7 kg lżejszy od silnika, który zastąpił. Oś cylindra jest przesunięta względem osi wału korbowego, co zmniejsza tarcie pomiędzy ścianką tłoka a cylindrem, natomiast sam tłok jest chłodzony od spodu strumieniem oleju, co dodatkowo zmniejsza straty tarcia. Sterowanie zaworami odbywa się za pomocą dźwigni i rolek wyposażonych w łożyska igiełkowe.
Alternator (Alternating Current Generator - ACG) jest również częścią formuły eSP - łącząc wytwarzanie energii elektrycznej i rozrusznika – pozwalając na oszczędność masy przy jednoczesnym uproszczeniu osprzętu silnika. Wysiłek potrzebny do uruchomienia silnika jest zredukowany dzięki układowi swing-back, który ustawia wał korbowy w pozycji przed suwem ssania, pozwalając silnikowi na natychmiastowy start oraz dzięki mechanizmowi dekompresyjnemu, który minimalizuje opór na wale korbowym, spowodowany sprężaniem mieszanki. Rozrusznik ACG jest zaskakująco cichy podczas pracy. W motocyklu zastosowano przekładnię 5-biegową, a napęd końcowy przekazywany jest za pomocą łańcucha o-ring.
Podwozie, stylizacja i wyposażenie
- Obniżenie masy o 1,7 kg dzięki nowej ramie wykonanej z rur stalowych
- Podwójne tylne amortyzatory wyposażone w regulację napięcia wstępnego sprężyny
- Prezencję dużego motocykla dzięki wyrazistej stylistyce i porcja genów rodziny motocykli CB
- Reflektor LED i zespół cyfrowych wskaźników w owiewce czołowej
- Zmniejszenie masy motocykla z płynami do 117 kg – o 8,6% w stosunku do poprzednika
W konstrukcji nowej ramy rurowej wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości, uzyskując redukcję jej masy o 1,7 kg. Klasyczna grzbietowa rama ma geometrię, która zapewnia najlepszą równowagę pomiędzy komfortem i stabilnością jazdy w linii prostej, z naciskiem na lekkość kierowania i sportowe wyczucie przy wszystkich kątach nachylenia. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie, to odpowiednio 26° i 92,4 mm, rozstaw osi wynosi 1285 mm, a masa z płynami – 117 kg, czyli o całe 11 kg mniej niż w poprzednim modelu.
Podwójne tylne amortyzatory oferują 5-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny i wraz z teleskopowym widelcem o średnicy 31 mm przyczyniają się do poprawy jakości jazdy. Stylowe, 18-calowe obręcze obu kół o podwójnych ramionach, wykonane z odlewanego ciśnieniowo aluminium, zwiększają stabilność i kulturę jazdy we wcale niełatwych, miejskich warunkach. Opony mają rozmiary 80/100 z przodu i 90/90 z tyłu. Przednia tarcza hamulcowa o średnicy 240 mm współpracuje z dwutłoczkowym zaciskiem hamulcowym, a z tyłu zastosowano hamulec bębnowy o średnicy 130 mm. Combined Braking System (CBS) oznacza, że aktywacja tylnego hamulca powoduje również zastosowanie pewnej siły hamowania z przodu.
Model 2021 CB125F zyskał nową, odważną stylizację, nie stroniącą od nawiązań do większych motocykli z rodziny CB, ale dla wielu klientów ważniejsze będą zmiany dokonane w przeprojektowanym podwoziu. Szeroki zbiornik paliwa i osłony ze srebrnymi wykończeniami bez skrępowania czerpią inspirację z rodziny CB-R Neo Sports Café, podczas gdy kanciasta owiewka czołowa i zaciemniona szyba, wzorowane na CB500F, zapewniają skuteczne odchylanie strugi powietrza i wzmacniają wizualną ostrość charakteru motocykla. W owiewce znajduje się również nowy reflektor LED i cyfrowy zestaw wskaźników, który zawiera informację o załączonym biegu i wyświetla dodatkowe informacje, takie jak aktualne i średnie zużycie paliwa, zasięg i sugestie ECO, które pozwalają na korzystanie z motocykla w najbardziej efektywny sposób. Przycisk start/stop jest przełącznikiem zintegrowanym (poprzedni model nie posiadał w standardzie przycisku stop), podobnie jak przełącznik świateł drogowych i mijania.
Silnik, rura wydechowa, dolna część widelca i obręcze kół są ciemne – podkreślają one mocne linie i wyraziste wykończenia lakiernicze. Tłumik również jest przyciemniony, ale wykończono go chromowaną osłoną termiczną. Jasnoczerwone detale znajdują się na sprężynach zawieszenia, fajce świecy zapłonowej i na znaku HONDA na lewej pokrywie silnika. Inne, wysokiej jakości elementy wykończeniowe to trójwymiarowe skrzydełka Hondy na owiewkach oraz ukształtowanie lusterek i kierunkowskazów, odwzorowujące język projektu całej maszyny.
CB125F ma służyć do codziennych dojazdów i być jednośladem wprowadzającym młodych adeptów w świat motocykli, więc może również pracować niezawodnie w szkołach nauki jazdy. Pozycja dosiadającego go kierowcy jest wyprostowana i zrelaksowana, z nieco przesuniętymi do przodu podnóżkami i z szeroką rurową kierownicą, co zapewnia lepszą kontrolę, dużą pewność jazdy i znakomitą widoczność. Wysokość siedzenia podniesiono o 15 mm – do 790 mm, by zaoferować komfortowe miejsce dla dwóch dorosłych osób. Standardem jest również uchwyt dla pasażera oraz podpórka centralna.
Dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony powietrzem czterosuwowy, jednocylindrowy, rozrząd OHC |
Pojemność skokowa | 124 cm3 |
Liczba zaworów na cylinder | 2 |
Średnica cylindra i skok | 50 × 63,1 mm |
Stopień sprężania | 10,0:1 |
Moc maksymalna | 8 kW przy 7500 obr./min |
Moment obrotowy | 10,9 Nm przy 6000 obr./min |
Pojemność układu smarowania | 1,0 |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie | Wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa | 11 l |
Zużycie paliwa (cykl WMTC) | 1,5 l/100 km |
Emisja CO2 (cykl WMTC) | 34 g/km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Pojemność akumulatora | 12 V–5 Ah |
Moc alternatora | 390 W |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła | Mokre wielopłytkowe ze sprężynami walcowymi |
Typ skrzyni biegów | 5-biegowa |
Przełożenie główne | Łańcuchowa |
RAMA |
|
Typ | Rurowa stalowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. × szer. × wys.) | 2015 mm × 750 mm × 1100 mm |
Rozstaw osi | 1280 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 26° |
Wyprzedzenie | 92,4 mm |
Wysokość siedziska | 790 mm |
Prześwit | 160 mm |
Masa własna | 117 kg |
Promień skrętu | 2,04 m |
ZAWIESZENIE |
|
Przednie | Widelec teleskopowy 31 mm |
Tył | Dwa amortyzatory, 5-pozycyjna regulacja napięcia wstępnego sprężyny |
KOŁA |
|
Przednie | 18-calowe pięcioramienne ze stopu aluminium |
Tył | 18-calowe pięcioramienne ze stopu aluminium |
Opona przednia | 80/100 18M/C |
Opona tylna | 90/90 18M/C |
HAMULCE |
|
Typ układu | CBS |
Przednie | Tarcza pojedyncza 240 mm z dwutłoczkowym zaciskiem |
Tył | Bęben hamulcowy 130 mm |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY |
|
Zespół wskaźników | Prędkościomierz, licznik przebiegu, wskaźnik poziomu paliwa, obrotomierz, wskaźnik załączonego biegu |
Reflektory | LED |
Wszystkie dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.
Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.
Źródło: Honda