Indyjski rynek motocykli rozpędza się
Sprzedaż motocykli na rynku w Indiach zdecydowanie przyśpiesza. W trzecim kwartale (lipiec, sierpień) wciąż utrzymuje się dodatni trend. Do końca sierpnia br. sprzedano w Indiach 10,4 mln sztuk motocykli, co stanowi wzrost o 1,3 mln i 13,7% w porównaniu z rokiem poprzednim. Prognozy na cały 2022 rok wskazują, że będzie on najlepszy z ostatnich trzech lat.
Po latach niepokoju związanych ze wzrostem cen (spowodowanych podniesieniem standardów bezpieczeństwa i norm emisji spalin), a następnie przez covidowy lockdown, branża motocyklowa w Indiach patrzyła na 2022 rok z nadziejami. Tym bardziej, że w 2021 r. osiągnięto poziom sprzedaży aż o ponad 25% niższy niż w rekordowym 2018 roku.
Niestety początek bieżącego roku nie napawał optymizmem. Zawirowania z cenami oraz problemy w globalnym łańcuchu dostaw (pomimo że lokalna produkcja stanowi 99,9% sprzedaży w tym kraju) odcisnęły swoje piętno na sprzedaży motocykli. W każdym miesiącu pierwszego kwartału spadki były na poziomie dwucyfrowym co dało na koniec marca, przekraczając wszystkie negatywne oczekiwania, niższą sprzedaż o 21,2% w porównaniu do słabego 2021 r. i było to łącznie 4,38 mln sztuk.
W drugim kwartale sprzedaż mocno się poprawiła, pomógł w tym po części niski poziom sprzedaży odnotowany w analogicznym okresie ubiegłego roku, a pierwsze półrocze zakończyło się wynikiem 7,4 mln sprzedaży (+12,9%).
W trzecim kwartale trend się nie zmienia i sprzedaż ma dodatnie wyniki w lipcu – 1,4 mln (+10,7%) – a w sierpniu – 1,35 mln (+21,3%). Oznacza to na koniec sierpnia łączną sprzedaż na poziomie 10,4 mln i wzrost o 13,7% w stosunku do roku poprzedniego. Prognozy na cały rok wynoszą 15,7 mln sztuk co ma być najlepszym wynikiem w ciągu ostatnich trzech lat.
Bardzo dynamicznie zaczął rosnąć w Indiach sektor motocykli elektrycznych, który do tej pory nie był popularny na hinduskim rynku. Sprzedaż jednośladowych „elektryków” po ośmiu miesiącach osiągnęła poziom 360 871 sztuk, co stanowi wzrost o 311,5%.
Biorąc pod uwagę marki motocyklowe na pudle plasują się: rodzima marka Hero (sprzedaż 3,3 mln. szt., + 8,1%), wyprzedzając Hondę (sprzedaż: 2,8 mln. szt., +15,5%) i TVS Motor (sprzedaż: 1,62 mln szt., + 26%).
Źródło: McD