Jakie są korzyści ze stosowania w motocyklu innowacyjnego oleju silnikowego?

Jak dobrze dobrać olej silnikowy do motocykla? Shell

W trakcie przygotowywania motocykla do sezonu wielu użytkowników decyduje się na wymianę oleju silnikowego. Olej należy dobierać, kierując się wskazaniami producenta pojazdu, a także biorąc pod uwagę specyficzne warunki eksploatacji danego motocykla. Warto też sięgać po markowe oleje pochodzące od znanych producentów, jak produkty z rodziny Shell Advance, które przed wprowadzeniem na rynek przeszły testy w motorsporcie.

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie. W teorii, przy odpowiednich parametrach, ten sam produkt powinien sprawdzić się zarówno w jednośladach, jak i samochodach. W praktyce są to jednak zupełnie inne jednostki napędowe różniące się pod wieloma względami, na przykład charakterystyką działania czy pojemnością. Olej w motocyklu musi sprostać ekstremalnym warunkom pracy. Dodatkowo jego funkcje obejmują smarowanie skrzyni biegów oraz sprzęgła.

Jednoślady to szybko rosnąca grupa pojazdów spotykanych na naszych drogach. Ich atrakcyjność wzrosła kilka lat temu, dzięki zmianie przepisów dopuszczających większe grono użytkowników do motocykli czy skuterów o większej pojemności i mocy. Chłodzone powietrzem lub cieczą (te wyższej mocy) silniki motocykli pracują w dużo trudniejszych warunkach niż silniki w pojazdach samochodowych, co przekłada się na zwiększone wymagania wobec oleju silnikowego. Dużo większa moc otrzymywana z miejszej pojemności powoduje znaczące przeciążenia cieplne. Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że ten sam olej smaruje silnik, przekładnię i sprzęgło, które musi pracować niezawodnie – podkreśla Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.

Kiedy wymienić olej w motocyklu? Przed czy po sezonie?

W polskich warunkach motocykl jest pojazdem używanym sezonowo z przerwą na okres zimowy. To, jak przygotujemy go do zimy, zależy od sposobu garażowania. To także wyznacznik tego, co musimy zrobić przed ponownym użytkowaniem motocykla. Niezależnie od zakresu wiosennego przeglądu jedną z podstawowych czynności jest sprawdzenie poziomu oleju silnikowego. Ale znacznie lepszą zasadą będzie wymiana. Należy pamiętać, że w układzie smarowania nieużywanego pojazdu może gromadzić się woda, powstają różne zanieczyszczenia, a sam środek smarny ulega utlenianiu. Chociaż to naturalne zjawiska, prowadzą do pogorszenia właściwości oleju.

Średni interwał oleju motocyklowego to dystans 3000 kilometrów. Rzeczywista częstotliwość wymiany zależy od intensywności korzystania z jednośladu, dlatego w sezonie może być nawet kilka takich cykli. Dzięki zaawansowanym technologiom stosowanym w innowacyjnych olejach do motocykli Shell Advance wydłużamy ten okres dwukrotnie bez straty właściwości nawet w ekstremalnych warunkach pracy. Pewności co do tego nabywamy dzięki wieloletniej współpracy z producentami motocykli Ducati i BMW, jak i zaangażowaniu w sporty motorowe – mówi Cezary Wyszecki z Shell.

Shell Advance – rodzina nowoczesnych olejów silnikowych do motocykli

Shell Advance to olej do motocykli z silnikami dwu- i czterosuwowymi, który został wytworzony na bazie gazu ziemnego (GTL) z zastosowaniem technologii Shell PurePlus. Ten rewolucyjny proces pozwala uzyskać z gazu ziemnego krystalicznie czysty olej bazowy pozbawiony praktycznie żadnych zanieczyszczeń.

Uzyskany produkt charakteryzuje się niższą lotnością, lepszymi właściwościami w niskich temperaturach i stabilnością, jak też brakiem zanieczyszczeń w bloku silnika typowych dla tradycyjnych olejów bazowych. Korzyści ze stosowania olejów Advance najszybciej zauważą użytkownicy dwusuwów. Będą to mniejsze dymienie i zwiększona trwałość świec, co poprawia jakość spalania i dynamikę jazdy. W przypadku silników czterosuwowych unikalne dodatki Shell w połączeniu z wysokiej jakości bazą olejową, pozwalają na dwukrotne wydłużenie okresów pomiędzy wymianami. To właśnie dlatego Shell Advance zapewnia długotrwałą wydajność i czystość silnika, a także umożliwia lepsze przekazywanie mocy i obniżenie spalania – wylicza Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Działu Olejowego Shell.

Shell_Advance_linia_olejow Shell

Linie produktów Shell Advance łatwo rozróżnić. Jeśli w nazwie występuje cyfra 4, jak np. w popularnym Shell Advance 4T Ultra 10W-40, to olej jest do silników czterosuwowych. Olej z cyfrą 2, przykładowo Shell Advance Ultra 2, przeznaczony jest do silników dwusuwowych – z układem z wtryskiem lub bezpośredniego mieszania z paliwem.

Ze świata motorsportu do motocykli użytkowanych na co dzień

Shell współpracuje z producentami jednośladów na różnych płaszczyznach. Sztandarowym projektem jest zespół wyścigowy Ducati Corse, który wykorzystuje oleje syntetyczne Shell Advance Ultra, jak i paliwa Shell V-Power. Torowe testy w rywalizacji sportowej MotoGP na najwyższym poziomie są najlepszym sposobem na uzyskanie optymalnych rozwiązań, które znajdują zastosowanie w produktach Shell dostępnych na rynku i mogą być wykorzystywane każdego dnia przez motocyklistów na drogach całego świata.

Shell_Advance_Ducati Shell

Innym przykładem zaangażowania Shell w sport motocyklowy jest cykl Shell Advance Asia Talent Cup. Uczestnicy tych zawodów ścigają się na motocyklach Honda NSF250R, w których stosowany jest olej Shell Advance Ultra. Na innym modelu tej marki, Wave 125, prowadzono testy oleju Shell Advance Ultra na dystansie 1000 i 13 000 kilometrów. Shell jest również wyłącznym dostawcą olejów silnikowych do fabrycznie nowych i używanych motocykli BMW. Oczywiście nie wyklucza to stosowania olejów Shell Advance w jednośladach innych marek.

Źródło: Shell

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę