Jakość i przyczepność opon w motocyklu to kwestia zdrowia i życia

Jakość opon w motocyklu to kwestia zdrowia i życia PZPO

Odpowiedni dobór opon motocyklowych jest kwestią priorytetową, dlatego Akademia Oponiarska Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego przypomina o kluczowej roli ogumienia dla bezpieczeństwa motocyklistów. Powierzchnia styku motocykla z drogą jest niezwykle mała – odpowiada ona wielkości zaledwie dwóch dużych jajek. To właśnie od opon zależy przyczepność, stabilność i komfort jazdy, a co za tym idzie – bezpieczeństwo motocyklisty. Zaś umiejętność ich serwisowania oraz demontażu zawieszenia motocykla – tak, by nie zostały potem nadmiarowe śrubki – jest kluczowa dla bezpieczeństwa prawnego i odpowiedzialności serwisu.

Motocyklowe TOP 5 od PZPO

Rynek opon motocyklowych pęka w szwach od różnorodności. Od dualowych, sportowo- turystycznych i hypersportowych, przez klasyczne, aż po te dedykowane chopperom, skuterom off-roadowi i wszystkie segmenty pośrednie między nimi. Każdy typ motocykla i upodobania jeźdźców mają swoje specyficzne potrzeby i wymaga dopasowanych opon. Szczegółowe informacje na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w różnych typach jednośladów znajdziesz bez problemu u producentów. Ale jakie są podstawowe zasady, których należy się trzymać, by wybrać opony zapewniające bezpieczeństwo?

Po pierwsze „primo”

– Jeśli chcemy poprawiać fabrykę i np. dodać nakedowi trochę scramblerowej duszy, to pogadajmy o tym ze sprzedawcą lub z profesjonalnym serwisem opon motocyklowych. Może się okazać, że pewne zmiany nie przyniosą korzyści – np. bez dodatkowej ingerencji w zawieszenie, albo będą niemożliwe z uwagi na błotniki. W poprawianiu fabryki trzeba uwzględniać też parametry homologacyjne maszyny, w tym indeksy opon. – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Po drugie „primo”: ciśnienie

Pęknięta opona może podnieść ciśnienie każdemu i przerwać spotkanie z wiatrem we włosach. Często dość brutalnie. Więc zanim wdrożymy radę z internetu „zmniejsz ciśnienie w kołach, to zwiększysz przyczepność” – pamiętajmy, że takie rzeczy są bezpieczne tylko w zawodniczych oponach torowych. Cała reszta musi mieć ciśnienie wskazane przez producenta motocykla – bo zarówno zawieszenie, jak i rozmiar opon zostały z tym parametrem skorelowane.

Po trzecie

Nie oszczędzaj na swoim własnym bezpieczeństwie. Tańsze opony mogą być interesującą opcją, ale są tańsze dlatego, że są wykonane z gorszej jakości materiałów, z użyciem starszych technologii i nie oferują takiego poziomu bezpieczeństwa jak opony renomowanych marek. Pamiętaj, że opony to jedyny element motocykla, który ma bezpośredni kontakt z drogą, dlatego ich jakość ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Przyczepność zaczyna się i kończy na oponach. 

– Używane opony mogą być kuszącą alternatywą ze względu na niższą cenę. Należy jednak pamiętać, że mogą one kryć niebezpieczne, niewidoczne gołym okiem uszkodzenia, prowadzące do poważnych awarii i wypadków – zauważa Piotr Sarnecki z PZPO.

Po czwarte

Regularnie sprawdzaj stan opon i dbaj o ich prawidłowe użytkowanie. Kontroluj ciśnienie, sprawdzaj bieżnik i nie dopuszczaj do uszkodzeń mechanicznych. Wymieniaj opony na nowe, gdy bieżnik się zużyje lub gdy pojawią się na nich jakiekolwiek uszkodzenia.

Po piąte

Skorzystaj z fachowej pomocy. Jeśli nie masz pewności, jakie opony wybrać, jaki jest ich stan odwiedź doświadczonego mechanika lub doradcę w sklepie motocyklowym. Pomogą Ci dobrać opony do Twojego motocykla, stylu jazdy i potrzeb. 

Niestety, nawet najlepsze i wymarzone opony mogą zostać źle dobrane lub zniszczone przy montażu przez niefachowy warsztat. Jeśli do tego dodamy ryzyko nieprawidłowego montażu zawieszenia tylnego czy przeniesienia napędu, brak umiejętności sprawdzenia łożysk w kołach czy działania układu hamulcowego w serwisie, który nie posiada właściwych umiejętności w obszarze serwisu powierzonego motocykla, może to doprowadzić do usterki bądź nawet wypadku. Patrzę na to zarówno jako aktywny motocyklista, jak i ekspert prowadzący szkolenia techniczne w obszarze techniki motoryzacyjnej – wskazuje Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności, która współpracuje przy szkoleniach z obsługi opon motocyklowych.

Użytkowanie opon – o czym pamiętać?

Nowe opony nie wymagają mycia rozpuszczalnikami – warstwa zabezpieczająca zetrze się podczas pierwszych kilometrów jazdy. Pamiętaj, aby przez pierwsze 100-200 km ostrożnie pokonywać zakręty, stopniowo zwiększając wychylenie. Pozwoli to na dotarcie opon do maszyny i jeźdźca, zapewniając optymalną przyczepność i bezpieczeństwo.

Dokładne wyważenie kół jest niezbędnym elementem bezpiecznych osiągów współczesnych motocykli. Zapewnia stabilność i radość z jazdy, eliminując drgania generowane przez niewyważone koła. Warto wyważanie powierzyć profesjonalistom.  

Uszkodzenia opon – takie, jak pęknięcia, naderwania, ubytki i uszkodzenia boków – kwalifikują je do natychmiastowej wymiany. Łatanie opon po przebiciu to też tylko tymczasowa opcja żeby dojechać do warsztatu i wymienić oponę. Chyba, że serwis ma odpowiednie tabele naprawcze i profesjonalne materiały oraz warunki do jej wykonania, a także daje gwarancję na swoją usługę.

Akademia Oponiarska PZPO

Opony motocyklowe to nie tylko element wyposażenia, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa na drodze. Od ich jakości i stanu zależy komfort jazdy, przyczepność i droga hamowania. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o opony i regularnie je serwisować u przeszkolonych mechaników.

Akademia Oponiarska to miejsce, gdzie właściciele i pracownicy serwisów zdobywają niezbędną wiedzę na temat opon motocyklowych. Uczą się, jak dobrać odpowiednie opony do motocykla, jak je prawidłowo użytkować i serwisować. Poznają również najczęstsze błędy popełniane w kwestii opon.

Akademia oferuje szkolenia dla mechaników motocyklowych, obejmujące:

  • Profesjonalny montaż i demontaż opon motocyklowych.
  • Obsługę czujników ciśnienia.
  • Ocenę stanu opon.
  • Budowę i funkcje opon motocyklowych.
  • Zasady doboru opon do typu motocykla i nawierzchni.

Szkolenie prowadzone jest przez doświadczonych instruktorów, którzy w przystępny sposób przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności praktyczne. Zajęcia odbywają się w nowoczesnym centrum szkoleniowym PZPO, wyposażonym w specjalistyczny sprzęt – wylicza Piotr Sarnecki.

Zdanie egzaminu końcowego poświadczone jest dyplomem Akademii Oponiarskiej PZPO, który jest cennym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje w zakresie obsługi opon motocyklowych.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę