O 9 mln motocykli mniej w 2020 roku

scharfsinn86_AdobeStock

Popyt na światowym rynku motocykli zmniejszył się w 2020 r. o 14%, co oznacza mniejszą sprzedaż motocykli o 9 mln sztuk w stosunku do roku poprzedniego. Spadek w największym stopniu dotknął kraje rozwijające się, dla których prognozuje się szybkie „odbicie” w najbliższych latach. Prognozuje się, że era COVID-19 mocno pobudzi w najbliższej dekadzie popyt na motocykle.

Jakie są  trendy w branży motocyklowej

W ciągu ostatniej dekady przemysł motocyklowy rozwijał się  pod presją wielu czynników. Głównym z nich było zapotrzebowanie w krajach rozwijających się na tanią, łatwą w użyciu, indywidualną mobilność. Światowy rynek motocyklowy dynamicznie rozwijał się na „nowych” rynkach, takich jak Indie, Chiny, Filipiny, Pakistan, Meksyk i kilka mniejszych krajów w Ameryce Środkowej i Południowej lub w Azji Południowo-Wschodniej.

Z kolei rynki rozwinięte, reprezentowane przez kraje  z Ameryki Północnej, Europy, Japonii, Korei Płd., Australii odnotowywały w ciągu ostatnich dwóch dekad spadki. W przypadku tej grupy zakup motocykli był ściśle skorelowany z transportem miejskim i wypoczynkiem.

Sprzedaż motocykli - co ma na to wpływ

Na trendy sprzedażowe  na rynku motocyklowym w ostatnich latach mają w szczególności wpływ dwa czynniki:

  • wprowadzenie nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa
  • nowe normy emisji i polityka EV (elektromobilności)

Poziom cen na rynkach krajów wschodzących jest znacznie niższy niż w krajach rozwiniętych. Dodatkowo są one bardzo wrażliwe na wzrosty kosztów zakupu. Sprostanie nowym standardom oznacza wyższe koszty produkcji i wyższe ceny dla nabywców.  Miało to istotne znaczenie na zmniejszenie wolumenu sprzedaży w Indonezji (2014), a następnie w Indiach (2018), ale także w innych krajach tego regionu.

Zmiana przepisów dotknęła również rynek chiński, największy na świecie. W 2015 roku postanowiono przekształcić w Chinach rynek motocyklowy z ICE (silniki spalinowe) na EV (silniki elektryczne). Wówczas kilka dużych metropolii zakazało zmotoryzowanego ruchu jednośladów spalinowych w centrum miast. W 2018 r. na rynku chińskim kolejny raz zostały wprowadzone nowe normy emisji (i względne dotacje).


Branża motocyklowa w czasach Covid-19

W pierwszych miesiącach rozprzestrzeniania się tego globalnego wirusa, przemysł motocykli odnotował spadek, było to w szczególności związane z blokadą produkcji i dystrybucji. Zmniejszenie sprzedaży zarejestrowano głównie w pierwszej połowie 2020 r., kiedy to „lockdown” uderzył w produkcję i dystrybucję. Ostatecznie globalna sprzedaż motocykli w 2020 roku wyniosła 56,5 mln sztuk, co oznacza spadek o 14% w stosunku do roku poprzedniego. Sprzedało się ponad 9 milionów sztuk mniej niż w 2019 roku. Największe spadki dotyczyły takich krajów jak: Indie (-5 milionów), Indonezja (-2,9 milionów), Filipiny (-0,7 mln), Wietnam (-0,5 mln). Należy jednak zaznaczyć, że sumaryczny wynik sprzedaży motocykli w 2020 r. jest 5. najwyższym poziomem w historii.


Jaka jest przyszłość branży motocyklowej

Od drugiej połowy 2020 r., światowy przemysł motocyklowy wytypował nową ścieżkę, z silnym wzrostem sprzedaży w kilku krajach z perspektywą na najbliższe lata. Zwiększone zapotrzebowanie na indywidualną mobilność oraz coraz większa świadomość rządów, instytucji i ludzi w zakresie ochrony środowiska sprawiają, że prognozy rozwoju rynku motocyklowego są bardzo optymistyczne.

Żródło: McD
McD śledzi rejestracje nowych motocykli na ponad 80 różnych rynkach, reprezentujących 98% światowego przemysłu motocyklowego

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę