O 9 mln motocykli mniej w 2020 roku
Popyt na światowym rynku motocykli zmniejszył się w 2020 r. o 14%, co oznacza mniejszą sprzedaż motocykli o 9 mln sztuk w stosunku do roku poprzedniego. Spadek w największym stopniu dotknął kraje rozwijające się, dla których prognozuje się szybkie „odbicie” w najbliższych latach. Prognozuje się, że era COVID-19 mocno pobudzi w najbliższej dekadzie popyt na motocykle.
Jakie są trendy w branży motocyklowej
W ciągu ostatniej dekady przemysł motocyklowy rozwijał się pod presją wielu czynników. Głównym z nich było zapotrzebowanie w krajach rozwijających się na tanią, łatwą w użyciu, indywidualną mobilność. Światowy rynek motocyklowy dynamicznie rozwijał się na „nowych” rynkach, takich jak Indie, Chiny, Filipiny, Pakistan, Meksyk i kilka mniejszych krajów w Ameryce Środkowej i Południowej lub w Azji Południowo-Wschodniej.
Z kolei rynki rozwinięte, reprezentowane przez kraje z Ameryki Północnej, Europy, Japonii, Korei Płd., Australii odnotowywały w ciągu ostatnich dwóch dekad spadki. W przypadku tej grupy zakup motocykli był ściśle skorelowany z transportem miejskim i wypoczynkiem.
Sprzedaż motocykli - co ma na to wpływ
Na trendy sprzedażowe na rynku motocyklowym w ostatnich latach mają w szczególności wpływ dwa czynniki:
- wprowadzenie nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa
- nowe normy emisji i polityka EV (elektromobilności)
Poziom cen na rynkach krajów wschodzących jest znacznie niższy niż w krajach rozwiniętych. Dodatkowo są one bardzo wrażliwe na wzrosty kosztów zakupu. Sprostanie nowym standardom oznacza wyższe koszty produkcji i wyższe ceny dla nabywców. Miało to istotne znaczenie na zmniejszenie wolumenu sprzedaży w Indonezji (2014), a następnie w Indiach (2018), ale także w innych krajach tego regionu.
Zmiana przepisów dotknęła również rynek chiński, największy na świecie. W 2015 roku postanowiono przekształcić w Chinach rynek motocyklowy z ICE (silniki spalinowe) na EV (silniki elektryczne). Wówczas kilka dużych metropolii zakazało zmotoryzowanego ruchu jednośladów spalinowych w centrum miast. W 2018 r. na rynku chińskim kolejny raz zostały wprowadzone nowe normy emisji (i względne dotacje).
Branża motocyklowa w czasach Covid-19
W pierwszych miesiącach rozprzestrzeniania się tego globalnego wirusa, przemysł motocykli odnotował spadek, było to w szczególności związane z blokadą produkcji i dystrybucji. Zmniejszenie sprzedaży zarejestrowano głównie w pierwszej połowie 2020 r., kiedy to „lockdown” uderzył w produkcję i dystrybucję. Ostatecznie globalna sprzedaż motocykli w 2020 roku wyniosła 56,5 mln sztuk, co oznacza spadek o 14% w stosunku do roku poprzedniego. Sprzedało się ponad 9 milionów sztuk mniej niż w 2019 roku. Największe spadki dotyczyły takich krajów jak: Indie (-5 milionów), Indonezja (-2,9 milionów), Filipiny (-0,7 mln), Wietnam (-0,5 mln). Należy jednak zaznaczyć, że sumaryczny wynik sprzedaży motocykli w 2020 r. jest 5. najwyższym poziomem w historii.
Jaka jest przyszłość branży motocyklowej
Od drugiej połowy 2020 r., światowy przemysł motocyklowy wytypował nową ścieżkę, z silnym wzrostem sprzedaży w kilku krajach z perspektywą na najbliższe lata. Zwiększone zapotrzebowanie na indywidualną mobilność oraz coraz większa świadomość rządów, instytucji i ludzi w zakresie ochrony środowiska sprawiają, że prognozy rozwoju rynku motocyklowego są bardzo optymistyczne.
Żródło: McD
McD śledzi rejestracje nowych motocykli na ponad 80 różnych rynkach, reprezentujących 98% światowego przemysłu motocyklowego