Rynki się zmieniają

Motocykle o pojemności do 125 ccm drugi rok z rzędu stanowią motor napędowy rynku motocykli. Z kolei o wynikach quadów nie da się nic powiedzieć, z tego względu, iż nie prowadzi się oficjalnych statystyk sprzedaży.
Polski rynek jednośladów, po rekordowym 2008 r., z roku na rok kurczył się w tempie od kilku do ok. 30%, by w 2013 r. stać się już dwuipółkrotnie mniejszym. Być może tendencja spadkowa utrzymałaby się dłużej, gdyby nie zmiana przepisów odnośnie możliwości prowadzenia motocykli o pojemności do 125 ccm. Już w 2014 r. nastąpiło odbicie od dna, a ubiegły rok, ze wzrostem sprzedaży o ponad 140%, był już pod tym względem imponujący. Na powtórzenie takiej dynamiki przyrostu nie ma co liczyć, ale utrzymujący się spory popyt na „125-tki” zapewne pozwoli utrzymać falę wzrostową w całym segmencie jednośladów.
Jeden taki przepis
Utrzymujący się od 2009 r. spadkowy trend został przełamany dzięki nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, która zaczęła obowiązywać od 24 sierpnia 2014 r. Z dniem wejścia w życie nowelizacji, osoby posiadające prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat mogły przesiąść się na motocykle do pojemności 125 ccm zarówno z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów, bez konieczności zdobywania uprawnień do prowadzenia motocykli. Co do bezpośredniego przełożenia tej zmiany przepisów na wyniki sprzedaży nikt nie ma żadnych wątpliwości.
– Oczywistym jest, że to przepisy determinowały tak gwałtowny wzrost zainteresowania tym segmentem jednośladów w Polsce. Z dnia na dzień kilka milionów posiadaczy prawa jazdy kat. B uzyskało uprawnienia do prowadzenia prawdziwych motocykli – wyjaśnia Mikołaj Sibora, prezes firmy Almot, właściciela marki Junak. – Te zmiany legislacyjne zostały też dobrze odebrane przez dotychczasowych użytkowników motorowerów (pojazdy do 50 ccm). Ta grupa miłośników jednośladów w ogromnym stopniu również zaczęła migrować w kierunku większych pojemności. Musimy też pamiętać, że motocykl 125 to nie tylko ogromna frajda z jazdy, ale także miejski pragmatyzm. Ta klasa jednośladów doskonale sprawdza się w mieście, ograniczając koszty paliwa i przede wszystkim czas dotarcia do celu.
Już w 2014 r. ten segment rynku, ze sprzedażą na poziomie 3915 maszyn, zanotował wzrost o 118,7%. Jeszcze w pierwszej połowie roku „125-tki” stanowiły ok. 23% całego rynku. Na zakończenie roku udział ten wzrósł już do blisko 40%. Miniony rok to kolejne, jeszcze większe wzrosty sprzedaży. W kwietniu na przykład na drogach pojawiło się o 220% więcej takich motocykli niż rok wcześniej. Łącznie cały rok zakończył się wynikiem 17 672 zarejestrowanych maszyn o tej klasie pojemności, co jest wynikiem 4,5 razy wyższym niż rok wcześniej. Segment ten uzyskał rekordowy udział w rynku wynoszący aż 74%.
Co ważne, jak zauważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zmiana przepisów nie pociągnęła za sobą wzrostu wypadków z udziałem motocyklistów, na co zwracali uwagę oponenci wprowadzenia tych zmian, a wręcz ich liczba jeszcze spadła. – Wprawdzie na motocykle przesiadła się duża grupa osób, które wcześniej nie miały do czynienia z jednośladami, jednak mają one co najmniej trzyletnie doświadczenie w poruszaniu się po naszych drogach – mówi Jakub Faryś. – A to dużo ważniejsza umiejętność, w kontekście bezpieczeństwa drogowego, niż sama technika jazdy, która jest dość prosta do wyuczenia.
Romet kontra Junak
Niekwestionowanym liderem całego rynku motocykli w Polsce jest Romet Motors. I to od 2008 r. W minionym roku firma ta sprzedała 5644 maszyny, uzyskując 23,6-procentowy udział w rynku. Naturalnie motocykle marki Romet zdominowały również segment 125.
Nim jednak nastał boom na motocykle z najmniejszymi silnikami, sprzedaż Rometa w latach 2012 i 2013 w tym segmencie rynkowym wyniosła odpowiednio 806 i 750, ale i tak była dwukrotnie wyższa niż drugiego w rankingu Junaka. Wynik uzyskany w 2014 r. był już o 71,2% lepszy niż rok wcześniej, a liczba 1284 sprzedanych egzemplarzy pozwoliła firmie umocnić się na pozycji lidera. Oczywiście rekordowym był miniony rok, w którym Romet dostarczył do klientów 5237 maszyn, aż o 307,9% więcej niż we wcześniejszych dwunastu miesiącach. Bez wątpienia zaletą firmy Romet Motors była najszersza oferta motocykli o pojemności 125 ccm. W momencie wejścia w życie nowych przepisów stanowiło to niepodważalną przewagę, która została przełożona na świetne wyniki sprzedaży.
Więcej na temat rynku motocykli 125 i quadów znajduje się w 2 wydaniu magazynu Bike & Business 2016.