Triumph TE-1 – końcowa faza testów

Projekt Triumph TE-1 Triumph

Triumph Motorcycles ogłosił kolejny etap współpracy z brytyjskimi ekspertami branżowymi, środowiskami akademickimi i Innovate UK w celu opracowania specjalistycznej technologii motocykli elektrycznych i innowacyjnych rozwiązań. Ten dwuletni projekt, realizowany we współpracy z Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd i WMG na Uniwersytecie Warwick, wniesie znaczący wkład w potencjalne przyszłe oferty motocykli elektrycznych firmy Triumph.

Dwuletni projekt wspierany i współfinansowany przez brytyjski Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej (BEIS) oraz Urząd ds. Pojazdów Niskoemisyjnych (OLEV) za pośrednictwem Innovate UK koncentrował się na rozwijaniu możliwości motocykli elektrycznych.

– Współpraca ta jest okazją dla firmy Triumph i jej partnerów, aby stać się liderami w technologii, która umożliwi elektryfikację motocykli, napędzaną przez klientów dążących do zmniejszenia ich wpływu na środowisko, w połączeniu z pragnieniem bardziej ekonomicznego transportu i zmian w ustawodawstwie – powiedział Nick Bloor, dyrektor generalny firmy Triumph. – Projekt Triumph TE-1 to jedna z części naszej strategii dotyczącej motocykli elektrycznych, która skupia się na zapewnieniu tego, czego kierowcy oczekują od swojego Triumpha. Mowa tu o równowadze między prowadzeniem, osiągami i użytecznością.

Projekt Triumph TE-1 reprezentuje teraz przełomową współpracę między Triumph Motorcycles a brytyjskimi ekspertami w dziedzinie elektryfikacji, z których każdy tworzy innowacje w swoich dziedzinach:

  • Triumph Motorcycles poprowadzi projekt, zapewniając zaawansowane projekty podwozia motocykli i wiedzę inżynieryjną, doskonałość produkcyjną i pionierskie funkcjonalne systemy bezpieczeństwa, a także określając charakterystykę dostarczania mocy w elektrycznym układzie napędowym.
  • Williams Advanced Engineering zapewnia wiodącą w branży konstrukcję i możliwość integracji lekkich akumulatorów, wykorzystując swoje zaplecze testowe i rozwojowe do dostarczenia innowacyjnego systemu zarządzania akumulatorem połączonego z jednostką sterującą pojazdu.
  • Dział e-Drive firmy Integral Powertrain Ltd. opracowuje niestandardowe silniki elektryczne o dużej gęstości mocy oraz falowniki, integrując je w jednej obudowie silnika.
  • WMG z University of Warwick zapewnia wiedzę ekspercką w zakresie elektryfikacji i innowacji w układach napędowych. Obejmuje ona badania, modelowanie i symulację w oparciu o przyszłe potrzeby rynku.
  • Innovate UK, agencja rządowa promująca programy naukowe i technologiczne, które mają przyczynić się do rozwoju gospodarki Wielkiej Brytanii, wspiera partnerów i zarządza funduszami. Stanowi to część nowoczesnej strategii finansowania BEIS, której celem jest stworzenie wiodącego na rynku brytyjskim potencjału pojazdów elektrycznych.

Projekt podzielono na 4 etapy, a jednym z jego głównych celów jest zwiększona integracja systemów. Opracowanie poszczególnych komponentów elektrycznych układów napędowych i połączenie ich w innowacyjne jednostki ma na celu dostarczenie wyrafinowanych elektrycznych systemów motocyklowych, które spełniają wymagania dotyczące obniżenia masy i stopnia złożoności.

Triumph Motorcycles podjął współpracę z organizacjami partnerskimi, aby zyskać doświadczenie w zakresie pakowania i bezpieczeństwa akumulatorów, optymalnego doboru i pakowania silników elektrycznych, integracji układów hamulcowych (w tym hamowania regeneracyjnego) oraz zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Innowacje i możliwości opracowane w tych obszarach będą stanowić wkład w przyszłą strategię motocykli elektrycznych Triumph.

Faza 3. projektu

Faza 3. projektu Triumph TE-1 dobiegła końca wraz z ostateczną budową egzemplarza prototypowego. Zintegrował on innowacje partnerów projektu, którzy dostarczyli poszczególne elementy.

  • Triumph: końcowe podwozie, w tym rama, tylna rama pomocnicza, kokpit, panele i koła, końcowy układ napędowy, w tym przekładnia i napęd pasowy Gates Carbon, elektronika, widelce Öhlins USD na wkłady, unikalny prototyp Öhlins RSU, monoblokowe zaciski Brembo M50 i oprogramowanie Triumph do sterowania motocyklem.
  • Williams Advanced Engineering: ostateczna wersja prototypowego zestawu akumulatorów WAE z dedykowanym opakowaniem ogniw dla osiągnięcia optymalnego środka ciężkości, jednostką sterującą pojazdu, konwerterem DC-DC, zintegrowanym chłodzeniem, portem ładowania i stylizowanymi osłonami węglowymi.
  • Integral Powertrain: ostateczny prototypowy układ napędowy ze skalowalnym zintegrowanym falownikiem i zintegrowanym chłodzeniem.
  • WMG, University of Warwick: ukończono ostateczną symulację próbną przed uruchomieniem. Wyniki wskazują, że projekt jest na dobrej drodze do osiągnięcia zamierzonych celów w zakresie wydajności i trwałości.

Kluczowe osiągnięcia projektu na tym etapie obejmują wyniki testów, które przekraczają aktualne standardy i cele wyznaczone przez brytyjską radę motoryzacyjną na rok 2025, zapewniając platformę o ogromnym potencjale dla przyszłego rozwoju osiągów motocykli elektrycznych.

Ogólny cel projektu Triumph TE-1 koncentrował się na rozwijaniu możliwości motocykli elektrycznych, aby wnieść wkład w przyszłą ofertę motocykli elektrycznych firmy Triumph, napędzać innowacje, możliwości i nową własność intelektualną, a także zwiększać wiarygodność i profil brytyjskiego przemysłu.

Rozpoczyna się 4. faza projektu

Wraz z ukończeniem prototypu demonstracyjnego można teraz rozpocząć pełną fazę testów na żywo projektu TE-1 (faza 4). W ciągu najbliższych 6 miesięcy prototypowy demonstrator poddany zostanie szeroko zakrojonemu programowi testów na żywo w najnowocześniejszych obiektach firmy Triumph. Obejmie on:

  • testowanie na hamowni drogowej – podstawowa ocena funkcjonalna, która będzie zawierać takie elementy, jak:

– kalibracja przepustnicy,
– mapowanie wydajności układu napędowego,
– wyjściowa moc i moment obrotowy,
– ocena zasięgu i zużycia baterii,
– rozwój trybu Rider,
– walidacja funkcjonalności oprogramowania,
– optymalizacja termiczna,

  • testy na torze – obejmujące dynamiczną ocenę kierowcy, która weźmie pod uwagę:

– obsługiwanie,
– przyspieszenie,
– strategię hamowania i hamowania regeneracyjnego,
– kontrolę trakcji,
– sterowanie unoszeniem przedniego koła.

Program testowy został zaprojektowany tak, aby wskazać kierunek ostatecznej konfiguracji i kalibracji prototypowego demonstratora.

Ukończenie 4. fazy

Po zakończeniu fazy testów na żywo w ramach przygotowań do aktywnej demonstracji na torze i prezentacji dla mediów prototyp demonstracyjny zostanie uzupełniony o ostateczne panele nadwozia i schemat malowania. W tym czasie zostaną opublikowane pełne wyniki projektu, w tym ostateczne specyfikacje i wyniki testów, a także spostrzeżenia i kluczowe fakty dotyczące tego, w jaki sposób TE-1 realizuje cele projektu w zakresie innowacji i wyznacza nowe standardy dla całego sektora motocyklowego, w tym ostateczną wydajność akumulatora i zasięg. Zakończenie 4. fazy planowane jest na lato 2022 r.

– To naprawdę ekscytujące widzieć postępy poczynione podczas 3. fazy projektu Triumph TE-1, kiedy ostateczny prototyp motocykla przechodzi do testów w rzeczywistych warunkach. Wszyscy zaangażowani są dumni, że byli częścią tej innowacyjnej brytyjskiej współpracy. Osobiście jestem zachwycony wynikami, które już osiągnęliśmy z naszymi partnerami, oraz zapowiedzią potencjalnej elektrycznej przyszłości – powiedział Nick Bloor, dyrektor generalny firmy Triumph. – Nie możemy się doczekać kontynuacji ambitnych i innowacyjnych prac nad prototypem demonstratora TE-1 w fazie testów na żywo i dzielenia się wynikami z fanami Triumph na całym świecie.

Informacje o badaniach i testowaniu podzespołów zaprezentowano w filmie.

Źródło: Triumph

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę