Trójkołowy motocykl elektryczny dla policji i służb ratowniczych. Projekt z Yamahą Tricity 300

Elektryczny 3-kołowy motocykl dla policji i ratownictwa White Motorcycle Concepts, Flickr

MAHLE Powertrain współpracuje z White Motorcycle Concepts (WMC) w celu opracowania w pełni elektrycznego motocykla trójkołowego dostosowanego do wymagań policji, służb ratunkowych i flot dostawczych.

  • MAHLE Powertrain i White Motorcycle Concepts opracowują w pełni elektryczny trójkołowy motocykl dla policji i służb ratowniczych;
  • Projekt opiera się na motocyklu Yamaha Tricity 300 i będzie miał zasięg 160 km oraz szybki czas ładowania;
  • To przedsięwzięcie ma pomóc służbom ratunkowym w osiągnięciu celów związanych z zerowym zużyciem energii netto.

Dzięki dotacji z Niche Vehicle Network projekt dostosuje konstrukcję Yamahy Tricity 300 do nowoczesnych wymagań pod względem napędowym. Jednostka spalinowa zostanie bowiem zastąpiona w pełni elektrycznym układem napędowym z możliwością szybkiego ładowania i docelowym zasięgiem operacyjnym 160 km. To przedsięwzięcie umożliwi służbom ratunkowym spełnienie wymogów nadchodzących przepisów i zrealizowanie celów zerowej emisji netto.

Istniejące motocykle elektryczne zostały zaprojektowane z myślą o rynku detalicznym i mogą być przez to nie tylko drogie, ale też powolne w ładowaniu. Ponieważ służby ratownicze wymagają wysokiego poziomu dostępności i mają nieprzewidywalne zapotrzebowanie, detaliczne motocykle elektryczne raczej nie stanowią opłacalnego rozwiązania.

Powiedział Jonathan Hall, szef działu badań i inżynierii MAHLE Powertrain.

Projekt ma opierać się na sukcesie WMC z hybrydowym motocyklem trójkołowym WMC300FR, który opracowano we współpracy z policją w Northamptonshire i przetestowano przez służby ratunkowe w całym kraju. Zarówno WMC300FR, jak i nadchodząca wersja w pełni elektryczna, wykorzystują opatentowany przez WMC V-Duct kanał Venturiego przechodzący przez środek motocykla. To znacząco zmniejsza opór, poprawiając osiągi i wydajność. Koncepcja tego centralnego kanału powietrznego została udoskonalona w WMC 250EV, który stanowi podstawę programu elektrycznego rekordu prędkości WMC.

kanal_venturiego
Źródło: White Motorcycle Concepts, Flickr

MAHLE Powertrain wykorzysta swoje doświadczenie w zakresie symulacji, aby określić optymalną specyfikację układu napędowego dla danych wymagań. Analizując dane rzeczywiste w modelowanym środowisku wirtualnym, MAHLE Powertrain zbada szereg komponentów, takich jak silniki trakcyjne i systemy ładowania, aby uzyskać najlepszą możliwą konfigurację.

W ramach tych prac rozważone zostaną również różne topologie akumulatorów – od tradycyjnych opcji wolno ładujących i tanich, po nowatorskie technologie ultraszybkie – oraz przeanalizowany zostanie najlepszy sposób umieszczenia tych elementów w motocyklu. W ramach badań opartych na CAD zostanie również opracowana koncepcja, która integruje wybrany silnik trakcyjny i przekładnię z nowym tylnym wahaczem.

MAHLE_Powertrain_motocykl_dla_sluzb_baterie
Źródło: White Motorcycle Concepts, Flickr

Skupienie się na zrównoważonym rozwoju jest widoczne nie tylko w celu zapewnienia bezemisyjnego transportu dla flot szybkiego reagowania, na przykład w wykorzystaniu w konstrukcji motocykla włókien węglowych pochodzących z recyklingu oraz w wyborze mniejszego pakietu akumulatorów z możliwością szybkiego ładowania, co ogranicza zużycie rzadkich zasobów.

Ostatnie testy przeprowadzone przez Metropolitan Police potwierdziły przydatność motocykla do pracy z dużymi prędkościami, gdzie stabilność aerodynamiczna ma kluczowe znaczenie, nawet gdy jest wyposażony w mocno obciążone sakwy.

MAHLE_Powertrain_motocykl_dla_sluzb_aerodynamika
Źródło: White Motorcycle Concepts, Flickr

Projekt ma osiągnąć fazę „wykonalności” w marcu 2023 roku. Przewiduje się ponadto dalsze prace pod kątem rozwoju jednostek prototypowych – ma to docelowo doprowadzić do produkcji małoseryjnej.

Źródło: White Motorcycle Concepts

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę