BMW R 1300 RS: Sportowy tourer nowej generacji

BMW R 1300 RS – nowy wymiar sportowej turystyki BMW Group

Nowe BMW R 1300 RS wprowadza na rynek zupełnie świeże oblicze sportowego motocykla turystycznego z silnikiem typu bokser. Z mocą 145 KM, kompletnie przeprojektowanym podwoziem i zaawansowanymi systemami elektronicznymi, ten motocykl oferuje znacznie bardziej sportowe wrażenia z jazdy niż poprzednik, zachowując przy tym komfort niezbędny do dalekich podróży.

Celem prac nad nowym BMW R 1300 RS było zarówno wizualne, jak i techniczne udoskonalenie tego dynamicznego sportowego tourera. Obok bardziej agresywnej stylistyki, model oferuje elementy wyposażenia w wersji Performance, takie jak sportowe zawieszenie, krótkie dźwignie ręczne, regulowane podnóżki, układ DTC-Shift, dodatkowe sportowe owiewki i opony, pozwalające zwiększyć potencjał dynamiczny motocykla.

Jednocześnie R 1300 RS pozostaje wszechstronnym motocyklem do codziennego użytku i turystyki, który dzięki dodatkowemu wyposażeniu jak podgrzewane siedzenie, asystent jazdy czy różnorodne opcje bagażowe, można dostosować do indywidualnych potrzeb.

Ergonomia zorientowana na sportową jazdę

Konstruktorzy BMW Motorrad zdecydowali się znacząco zmienić ergonomię, przesuwając pozycję kierowcy bardziej nad przednie koło poprzez nieznaczne cofnięcie podnóżków i bardziej płaski kształt kierownicy. Taka konfiguracja pozwala lepiej wyczuwać zachowanie przodu motocykla, szczególnie podczas dynamicznej jazdy, zapewniając większą kontrolę. Mimo sportowego charakteru, pozycja pozostaje wygodna podczas dłuższych podróży, także z pasażerem.

BMW Group

Dla osób preferujących bardziej wyprostowaną pozycję dostępne są opcjonalne, komfortowe kierownice, a także pięć dodatkowych wariantów siedzeń obok standardowego.

Nowy system bagażowy i przygotowanie do długich podróży

W ramach wyposażenia dodatkowego dostępne są mocowania kufrów bocznych i kufra środkowego. Innowacyjny system bagażowy obejmuje elektrycznie zamykane kufry o pojemności 26 i 29 litrów (boczne) oraz 39 litrów (środkowy), wyposażone w oświetlenie wewnętrzne i gniazda USB-C. Nowatorska torba na bak pozbawiona jest tradycyjnych pasków – mocuje się ją za pomocą specjalnego pierścienia.

Mocniejszy silnik bokser z zaawansowanymi trybami jazdy

Silnik typu bokser nowego BMW R 1300 RS ma pojemność dokładnie 1300 cm³, ze zwiększoną średnicą cylindra (106,5 mm) i zmodyfikowanym wałem korbowym o zmniejszonym skoku (73 mm). Generuje moc 107 kW (145 KM) przy 7750 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 149 Nm przy 6500 obr/min, co czyni go najmocniejszym seryjnie produkowanym silnikiem BMW tego typu.

W standardzie dostępne są trzy tryby jazdy: „Rain”, „Road” i „Eco”, pozwalające dostosować charakterystykę do różnych warunków. Opcjonalnie dostępne są tryby „Dynamic” i „Dynamic Pro” oraz funkcja wstępnego wyboru trybów. Standardowo montowany jest system przeciwdziałający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem (MSR).

Innowacyjne rozwiązania techniczne

Jako wyposażenie dodatkowe BMW oferuje Automatyczny Asystent Zmiany Biegów (ASA) z funkcją automatycznego sprzęgła, umożliwiający zarówno ręczną, jak i w pełni automatyczną zmianę biegów.

Układ jezdny został całkowicie przeprojektowany, z nową ramą główną wykonaną z blachy stalowej i aluminiową ramą tylną. Motocykl wyposażono w nowy widelec teleskopowy typu upside-down o średnicy 47 mm oraz zmodyfikowane zawieszenie tylne Evo Paralever. Zastosowano również lżejsze o ponad 1,4 kg 17-calowe koła aluminiowe.

Opcjonalnie dostępne jest elektroniczne zawieszenie Dynamic Suspension Adjustment (DSA) z dynamiczną regulacją amortyzacji, twardości sprężyny i kompensacji obciążenia, co czyni R 1300 RS drugim seryjnie produkowanym motocyklem BMW z regulowaną twardością sprężyny w widelcu.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Standardowo motocykl wyposażony jest w podwójny hamulec tarczowy z przodu, pojedynczy z tyłu oraz układ Integral ABS Pro. Dostępny jest także opcjonalny, sportowy układ hamulcowy z zaciskami w kolorze tytanowym.

Oświetlenie opiera się na dwudzielnym reflektorze LED z charakterystyczną ikoną świetlną, światłami do jazdy dziennej i nowoczesnymi lampami tylnymi. Opcjonalnie dostępne jest światło adaptacyjne, dostosowujące się do zakrętów.

Opcjonalny Riding Assistant oferuje aktywny regulator prędkości (ACC), ostrzeganie przed kolizją czołową (FCW), ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu (SWW) oraz nowy system ostrzegania przed kolizją tylną (RECW).

Po raz pierwszy w fabrycznym wyposażeniu dodatkowym przygotowanie do nawigacji obejmuje elektrycznie odblokowaną podstawkę, eliminującą potrzebę używania klucza przy montażu urządzenia nawigacyjnego lub smartfona.

Źródło: BMW Group PressClub Polska 

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę