Czy elektryczny Trumph TE-1 zrewolucjonizuje rynek motocykli?
W lipcu br. oficjalnie zakończono projekt rozwoju motocykla elektrycznego Triumph TE-1. Wraz z zamknięciem prac projektowych został opublikowany raport z ostatecznymi wynikami testów prototypu, które zdaniem twórców (partnerów technologicznych) przekroczyły zakładane cele tego projektu.
Motocykl Triumph TE-1 ma oferować wiodący w swojej kategorii zasięg 161 km / 100 mil. Moc szczytowa to 130 kW (177 PS / 175 bhp), która zapewnia przyspieszenie w czasie 3,6 sekundy od 0 do 100 km/h, z kolei do osiągnięcia od 0 do 100 km/h motocykl będzie potrzebował 6,2 sekundy. Kolejnym atutem tej jednostki ma być szybki czas ładowania: 20 minut od 0 do 80%. Stosunkowa mała waga motocyklu (220 kg) ma zapewnić wiodący w swojej klasie stosunek mocy do masy.
Wyjątkowa współpraca między Triumph Motorcycles, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd i WMG, University of Warwick, finansowana przez Office for Zero Emission Vehicles za pośrednictwem Innovate UK, została nawiązana w celu stworzenia przełomowych rozwiązań w zakresie specjalistycznej inżynierii motocykli elektrycznych i innowacyjnych zintegrowany projekt technologii. Obszerny program testów na żywo, który obejmował liczne oceny osiągów motocykla na torze, a także w trasie, zapewnił istotne wskazówki dotyczące ostatecznej konfiguracji i kalibracji prototypu Triumph TE-1, który teraz spełnia wszystkie zakładane dla tego projektu cele i zadania.
Po oficjalnym zakończeniu czwartej fazy projektu (testów na żywo) twórcy ogłosili, że prototyp Triumph TE-1 przekroczył zakładane oczekiwania i osiągnął niesamowite wyniki, realizując już teraz wszystkie cele projektu w zakresie przyspieszenia rozwoju i innowacji motocykli elektrycznych, ustanawiając nowe standardy dla całego sektora, w tym w zakresie wydajności baterii i zasięgu.
Wiodący w kategorii zasięg 161 km / 100 mil
Przekraczając rzeczywiste zasięgi dostępnych obecnie porównywalnych motocykli elektrycznych, prototyp Triumph TE-1 osiągnął wszystkie cele projektu w odniesieniu do pojemności energetycznej akumulatora opracowanego w ramach projektu Williams TE-1, z niesamowitym zasięgiem 161 km / 100 mil, na oficjalnych testach i prognozach.
W prototypie TE-1 zostało wdrożone hamowanie regeneracyjne (odzyskiwanie energii zwykle traconej podczas hamowania i przesyłaniu jej do akumulatora hybrydowego). Jak deklarują twórcy, istnieje możliwość dalszej optymalizacji w tym obszarze, a także zwiększenie wydajności zespołu silnikowo-prądnicowego i przekładni, co ich zdaniem może jeszcze bardziej poprawić zasięg w przyszłości motocykli elektrycznych Triumph.
Rewolucyjny 20-minutowy czas ładowania
Postępy w technologii akumulatorów i ładowania, które zostały opracowane w ramach projektu Triumph TE-1, we współpracy z Williams Advanced Engineering (WAE), zaowocowały rewolucyjnym 20-minutowym czasem ładowania (0-80%). Udało się zrealizować ambitne cele wyznaczone przez Innovate UK, rządową agencję ds. badań i innowacji, która wspiera finansowanie badań i rozwoju kierowanego przez przedsiębiorstwa oraz rozwój przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii.
„WAE jest zachwycone, że brało udział w tym ekscytującym programie, którego celem było dostarczenie prototypu TE-1. Od momentu powstania w 2018 roku wszyscy partnerzy pracowali ze współpracą, innowacjami i pasją, aby wprowadzić w życie prototyp przełamujący granice. Miło słyszeć pozytywne komentarze kierowców, które potwierdzają, że dynamika motocykla jest zgodna z DNA Triumph. Zostało to poparte przez wiodący w swojej klasie akumulator i system sterowania, który WAE wyprodukowała w lekkim i zintegrowanym module. Ta podstawowa technologia WAE pozwoliła nam przekroczyć cele w zakresie wydajności i ładowania akumulatora, których oczekujemy od układów napędowych przyszłości”. Dyrr Ardash, szef ds. partnerstw strategicznych, Williams Advanced Engineering.
„Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy podzielić się tak pozytywnymi wynikami ukończenia projektu Triumph TE-1, w którym prototypowy demonstrator przekroczył wiele naszych początkowych celów i oczekiwań. Wszyscy w zespole są zachwyceni wynikami, które osiągnęliśmy z naszymi partnerami, oraz tym, w jaki sposób wyniki projektu wpłyną na elektryczną przyszłość firmy Triumph”. Nick Bloor, dyrektor generalny Triumph Motorcycles.
Źródło: informacja prasowa