Rynek części do motocykli ze stabilnym wzrostem

Raven Media – Maciej Blum
7.5.2019

Choć sprzedaż nowych motocykli, po okresie wzrostów spowodowanych zmianami homologacyjnymi w minionym roku zanotowała lekki spadek, nie przekłada się to w żaden sposób na segment części i akcesoriów motocyklowych. Duża jest w tym zasługa właśnie niezłej sprzedaży w poprzednich latach, ale i stałego napływu do kraju  sporej liczby używanych jednośladów.

W 2018 roku sprzedano w Polsce 30 971 nowych motocykli, co oznaczało spadek o 3,4 % r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 61 163 używane motocykle, czyli o 9,8% więcej niż w 2017 r. Taki stosunek pojazdów nowych do używanych wywiera wpływ na sytuację na rynku części zamiennych, gdyż siłą rzeczy kilku- czy nawet kilkunastoletnie motocykle są bardziej awaryjne niż nowe maszyny prosto z salonu. Jednak polski rynek ulega powolnemu przeobrażeniu i większy udział używanych jednośladów wcale nie oznacza tragicznej sytuacji na polskich drogach. Do Polski sprowadzanych jest bowiem coraz więcej stosunkowo nowych motocykli z wyższej półki cenowej, lepiej wyposażonych i przede wszystkim lepszych jakościowo, co oznacza, że ich właściciele nie muszą od razu korzystać z usług warsztatów i sprzedawców części zamiennych.

Zauważalna jest natomiast większa świadomość motocyklistów. Efektem jest, z jednej strony, właśnie rosnąca na liczba nowszych i lepszych jakościowo maszyn, z drugiej zaś większa dbałość właścicieli o ich pojazdy. A to przekłada się już wprost na rosnące zainteresowanie różnymi produktami, których celem jest poprawa jakości motocykla, a także jego stylistyki.

Rynek części nie jest niestety objęty szczegółowymi statystykami, które pozwoliłyby ocenić jego wielkość oraz utrzymujące się na nim tendencje. Jak wynika jednak z rozmów z firmami, które wzięły udział w ankiecie podsumowującej zeszły rok, minione lata były dobre dla branży. Wzrosła sprzedaż części oraz różnego asortymentu motocyklowego. Zwiększył się także udział komponentów lepszej jakości, co również przełożyło się na lepsze wyniki finansowe firm handlujących częściami. Z drugiej strony asortyment rynkowy rośnie, co powoduje, że motocykliści mają teraz do wyboru więcej markowych produktów. Mówiąc wprost: mają w czym wybierać, co przekłada się na większe wydatki.

– Rok 2018 był kolejnym, w którym sprzedaż części i akcesoriów w Polsce wzrosła. Rozwój rynku generowany jest głównie przez wzrost zasobności portfeli polskich motocyklistów, którzy nie tylko szukają coraz lepszych produktów, ale często decydują się na zakup kilku kasków czy kompletów odzieży, mimo że przecież nie mogą ich używać jednocześnie – mówi Robert Rożek z Centrum Motocyklowego Rider.

MOTO ODZIEŻ Z CERTYFIKATEM
Robert Rożek, Centrum Motocyklowe Rider
Rok 2019 będzie kolejnym rokiem stabilnego rozwoju branży, z ciekawym nowym aspektem. Nowością jest wprowadzenie całościowych certyfikatów CE na odzież motocyklową typu kurtki czy spodnie. Powoli Unia Europejska coraz ostrzej kontroluje te certyfikaty – zarówno podczas importu, jak i na sklepowych półkach. Mamy nadzieję, że nasza odzież marki BÜSE posiadająca takie certyfikaty rozwinie w tym roku skrzydła – zarówno z uwagi na zgodność z wymogami UE, jak i dzięki wzbogaceniu jej asortymentu. Na rynek wprowadzamy odzież z całkowicie nowych materiałów, o których do tej pory można było tylko pomarzyć. Jedyne, czego będzie w tym roku brakować na polskim rynku motocyklowym, to czas wolny. Tak wiec sobie, jak i innym motocyklistom życzymy masy przejechanych kilometrów i tego, aby wszystko, co potrzebne do ziszczenia tego życzenia, było dostępne na wyciągnięcie ręki.

Wzrost zamożności społeczeństwa skutkuje także inwestycjami w różnego rodzaju akcesoria, na które wcześniej nie moglibyśmy sobie pozwolić, np. w ładowarki czy inne wyposażenie, którego zakup podnosi bezpieczeństwo, komfort oraz trwałość maszyn. – Powiększeniu uległ także segment tuningu. Kończy się era produktów bez homologacji, np. tłumików.  Zaostrzenie przepisów i badań rejestracyjnych nie zahamowało, a wręcz powiększyło sprzedaż markowych tłumików z homologacjami – dodaje Robert Rożek.

Na poprawę sytuacji na rynku części motocyklowych zwraca również uwagę Eliza Mozdyniewicz, właścicielka firmy MEFO Sport Polska: – Rok 2018 był najlepszym od wielu lat w segmencie sprzedaży części oraz akcesoriów do motocykli. Sezon rozpoczął się bardzo szybko dzięki przychylnej dla nas pogodzie i trwał praktycznie do grudnia. Wiele maszyn bez szybkiego serwisu w trakcie sezonu nie dotrwałoby w dobrej formie do końca roku. Cały czas też obserwujemy wyraźną tendencję do nabywania przez klientów produktów o wysokiej jakości oraz dostępnych od ręki na magazynie lub w sklepie.

POLACY CORAZ ZAMOŻNIEJSI
Eliza Mozdyniewicz, właścicielka MEFO Sport Polska
Jeśli porównać sprzedaż w 2017 i 2018 r., widać, że w ubiegłym roku przybyło nowych jeźdźców, a magazyn opuściło o około 15% więcej produktów. Z całą pewnością na wyższą sprzedaż przełożył się wzrost zamożności Polaków. W roku 2019 powiększamy swoją ofertę o kilka nowych marek, które będą dostępne u nas bądź u naszych profesjonalnych dystrybutorów. Są to między innymi koła, piasty i szprychy holenderskiej firmy HAAN WHEELS, LED-owe kierunkowskazy (z homologacją) typu QUICK RELEASE marki CLICK’N’RIDE oraz tempomaty do motocykli szosowych i turystycznych marki KAOKO, kompatybilne z osłonami dłoni australijskiej marki BARKBUSTERS. Dzięki nowościom możemy zapewnić naszym klientom jeszcze więcej wysokiej jakości produktów dostępnych w jednym miejscu, a co za tym idzie – zwiększyć naszą sprzedaż i zyski.

 

KOMPUTERY DIAGNOSTYCZNE DLA BMW
Marcin Rewilak, BUI INFORMER
Rok 2018 dla firmy HexInnovate, producenta komputerów diagnostycznych GS911 dla motocykli marki BMW, to przede wszystkim wprowadzenie na europejski rynek nowego produktu Hex ezCAN. Jest to inteligentny, zintegrowany z magistralą CAN sterownik dodatkowego wyposażenia motocykla (dodatkowych świateł, sterowania zasilaniem GPS-u i telefonu, świateł stopu, kierunkowskazów i sygnału dźwiękowego). EzCan umożliwia skonfigurowanie sekwencji działania oświetlenia, np. jednostronne wygaszanie dodatkowych „halogenów” w trakcie działania kierunkowskazu, sterowanie intensywnością oświetlenia, mruganie światłami pozycyjnymi podczas użycia klaksonu czy włączenie pulsacyjne świata stopu w przypadku nagłego hamowania. Urządzenie charakteryzuje się prostotą montażu i nie wymaga rozcinania fabrycznej instalacji motocykla. Rok 2019 przyniesie nowe wersje urządzenia do pozostałych marek motocykli, między innymi H-D.

W segmencie opon motocyklowych proporcja nowych i używanych jednośladów nie ma już tak decydującego wpływu na wielkość sprzedaży. Istotniejszą rolę odgrywa ich sumaryczna liczba. A że ta rośnie, powody do zadowolenia mają także producenci i dystrybutorzy opon do motocykli.

– Ostatnie trzy lata przyniosły duży wzrost potencjału w tym obszarze – mówi Aleksandra Sobotka, menedżer ds. opon motocyklowych Polska i Ukraina, Goodyear Dunlop Tires Polska. – Coraz większa liczba pasjonatów dwóch kółek, którzy chcą bezpiecznie podróżować po Polsce i Europie, zużywa coraz więcej opon, a jednocześnie szuka produktów innowacyjnych o wysokiej jakości. Dlatego na 2019 rok przygotowaliśmy nowe produkty w swoich klasach: hypersport – Sportsmart MK3, urban sport – Roadsport 2, motocross – Geomax MX33 czy flat track – DT3-R.

 

SPORTOWA OPONA Dunlop SportSmart TT
Aleksandra Sobotka, menedżer ds. opon motocyklowych Polska i Ukraina, Goodyear Dunlop Tires Polska
Rok 2018 był bardzo udany dla marki Dunlop. Intensywne prace badawczo-rozwojowe zaowocowały kolejnym przełomowym produktem – oponą SportSmart TT. Została ona opracowana z myślą o doświadczonych motocyklistach jeżdżących zarówno po torze, jak i drogach. To czwarty już nowy produkt naszej marki w segmencie hypersport wprowadzony na rynek w ciągu ostatnich 2 lat. Tym samym stworzyliśmy najbardziej innowacyjną ofertę opon w tym segmencie. Poza tym poszerzyliśmy portfolio produktów przeznaczonych m.in. do jazdy turystyczno-terenowej, czego przykładem jest nowe ogumienie TrailSmart Max. Ponadto razem z naszym partnerem – firmą Harley-Davidson opracowaliśmy zupełnie nowy produkt – Dunlop D429 dopasowany do potrzeb nowej serii motocykli Fat Bob i Fat Bob S. Mimo tylu niezwykłych wydarzeń i premier, w które obfitował 2018 r., jesteśmy przekonani, że bieżący rok przyniesie nam i naszym klientom równie wiele emocji i pozytywnych wrażeń.

 

WZROSTY NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH
Grzegorz Staszak, menedżer Działu Motocykli i Modyfikacji, Kaliński
Miniony rok w naszej firmie możemy uznać za bardzo udany. W szczególności cieszy nas wzrost sprzedaży na rynki zagraniczne. Prawie dwukrotnie zwiększyliśmy eksport tłumików motocyklowych do Francji oraz Hiszpanii. Wiemy, że duży wpływ na ten wzrost ma bardzo dobra opinia o naszych produktach, która dotarła do tej części Europy. Oprócz zwiększenia sprzedaży w Europie cieszy nas również, że nasze produkty trafiają w tak odległe rejony świata jak Australia czy Hongkong. Poprzedni rok to również ciekawa zmiana trendów związanych z kolorystyką. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku sprzedajemy coraz więcej tłumików w kolorze czarnym, matowym, a mniej chromowanych. Rok 2018 przyniósł również rozwój salonów marki Indian, co miało też wpływ na naszą firmę, zwiększając popyt na produkty do modeli tego amerykańskiego producenta. Coraz więcej zapytań przesyłają nam także posiadacze motocykli o małej pojemności silnika, którzy w przyszłości na pewno przyczynią się do dalszego wzrostu rynku motocyklowego.

Niezła koniunktura w segmencie motocykli przekłada się także na rynek warsztatów. Wprawdzie większych zmian ilościowych nie obserwujemy, ale rośnie jakość oferowanych przez nie usług i samego wyposażenia, które staje się coraz bardziej specjalistyczne.

– Inną kwestią jest sprzedaż narzędzi specjalistycznych. W tym sektorze działo się chyba najwięcej. Oferta rozrosła się bardzo znacząco oraz wyczuwalnie wzrosło zainteresowanie specjalistycznym wyposażeniem warsztatowym oraz komputerami diagnostycznymi – tłumaczy Adam Łącz, prezes Zarządu Larsson Polska. – W tej materii czujemy się bardzo dobrze. Nasza oferta jest szeroka, dobra jakościowo i doceniana przez klientów. Sprzedaż, podobnie jak w latach poprzednich, nieustannie rośnie. Wielu klientów zrozumiało, że za dobrej jakości sprzęt do użytku warsztatowego warto zapłacić więcej. Najwięcej podnośników motocyklowych sprzedaliśmy do warsztatów, które były wcześniej wyposażone w tańsze rozwiązania pochodzące od innych dostawców.

ELEKTRONICZNY KATALOG PRODUKTÓW
Adam Łącz, prezes Zarządu Larsson Polska
Rok 2018 zapisze się w historii firmy jako czas przełomowych zmian systemowych. Po blisko czterech latach prac uruchomiliśmy zupełnie nowy elektroniczny katalog oferowanych produktów. Znalazło się w nim blisko 70 tysięcy towarów przyporządkowanych do ponad 17 tysięcy motocykli, skuterów i quadów. Tym samym nasza oferta zwiększyła się z dnia na dzień o ponad 60%, co wielu naszych odbiorców zauważyło już w pierwszych dniach nowego sezonu. W sumie w 2018 r. spłynęło do nas o ponad 10% więcej zamówień niż rok wcześniej. Co ciekawe, znacząco wzrosła również sprzedaż towarów, które znajdowały się w naszej ofercie od wielu lat. Prawdopodobnie miało to związek z pojawieniem się nowego systemu, który oprócz innego wyglądu interfejsu oferuje wiele nowych przyporządkowań, których do tej pory nie mieliśmy. Ubiegły rok był więc czasem wytężonej pracy. Na efekty niektórych działań będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, ale stworzyliśmy fundament do dalszego, nieskrępowanego niczym rozwoju. Rośnie liczba stałych odbiorców, liczba wysyłanych przesyłek, a tym samym i nasze obroty. To był dobry rok i zrobimy wszystko, aby rok 2019 mu dorównał.

 

OPTYMALNIE DOPASOWANA OFERTA
Jacek Sola, manager rynku motocyklowego w firmie Auto Partner
Dobrze dopasowana oferta, rozwinięta sieć logistyczna, a także stała obecność w „świecie motocyklowym” przez organizację eventów, konkursów, szkoleń i akcji promocyjnych to nasz klucz do sukcesu. Miniony sezon był bardzo udany dla pionu motocyklowego firmy Auto Partner: zanotowaliśmy znaczny, dwucyfrowy wzrost sprzedaży, a także udało nam się pozyskać bardzo duże grono nowych odbiorców. Nadchodzący sezon zapowiada się dla nas bardzo pracowicie. Przede wszystkich wdrażamy nowe linie, które wzbogacą naszą ofertę: układy hamulcowe, napędowe, elektronikę, części nadwozia i elementy zawieszenia. Dodatkowo uruchomiliśmy specjalny program dedykowanych motocyklowych opiekunów regionalnych, którzy mają być pierwszym wsparciem dla klientów. Stała ekspansja na rynku motocyklowym, zacieśnienie relacji z obecnymi klientami i konsekwentne pozyskiwanie nowych odbiorców – to rdzeń naszego planu na nadchodzący sezon.

 

10-LECIE OBECNOŚCI W EUROPIE
Xavier Williart, sales manager Europe w firmie Parts Europe
Amerykańska firma Parts Europe w tym roku obchodzi 10-lecie obecności na europejskim rynku. Dzięki biurom i obiektom magazynowym, które są zlokalizowane między Niemcami, Francją i Luksemburgiem, a także najnowocześniejszemu wyposażeniu jesteśmy w stanie zapewnić sprawną obsługę i szybką dostawę naszych produktów. Stale poszerzamy nasz asortyment. Obecnie firma oferuje ponad 220 000 produktów ponad 600 marek i jest w stanie zaspokoić większość potrzeb dealerów.

Jak widać, świadomość, że warto inwestować w dobrej klasy sprzęt, nie dotyczy tylko samych motocyklistów, ale również prowadzących warsztaty serwisowe. A dobry serwis to gwarancja bezawaryjnej jazdy.

O Autorze

Tagi artykułu

Rynek Motocyklowy 1 2022

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę