Zontes z nową trójką

Zontes

W ciągu ostatnich kilku lat Zontes wyrobił sobie dość dobrą opinię za sprawą jednocylindrówek o pojemności 310 cm3. Ale to nie koniec - chiński producent potwierdził ostatnio, że zakończył pracę nad nową jednostką dla klasy litrowej.

W chińskich mediach społecznościowych, już w 2021 roku Guangdong Tayo Motorcycle Technology, czyli producent Zontesa opublikował film przedstawiający nowy silnik wraz z montażem komponentów, w tym wałków rozrządu, wałów korbowych i cylindrów. Wiadomość towarzysząca klipowi wyjaśnia, że Zontes został skrytykowany za brak dwucylindrowego silnika w swojej gamie, więc uderza trzema cylindrami, by prześcignąć swoich rywali. 
Niedawno ogłoszono zakończenie prac nad tym silnikiem. 

Zilnik Zontes 3 cylindrowy

Na razie nie podano zbyt wielu szczegółów - mówi się, że nowy piec ma mieć 800 cm3 pojemności, jednak obok pojawia się informacja, że w przygotowaniu jest kilka odmian pojemnościowych bazujących na wspólnym - 3 cylindrowym bloku. 
Silnik ma mieć stopień kompresji na bardzo wysokim poziomie, bo 13,5:1, czyli więcej, niż 147 konny motor w MV Agusta, który ma 13,3:1, albo Triumph Street Triple RS, który ma współczynnik kompresji 12,54:1. 
W związku z tym można się spodziewać, że nowy Zontes będzie poważnym konkurentem w tej klasie pojemnościowej. 

Bloki silników 3 cylindrowych


Istnienie silnika sprawia, że warto jeszcze raz przyjrzeć się szkicowi, który krążył w Internecie w zeszłym roku. Pokazany wtedy projekt dotyczył nakeda wyposażonego w silnik z Yamahy MT-09. Podobnie jak wiele obecnych modeli Zontes o pojemności 310 cm3 zawierał jednostronny wahacz. Jeśli Zontes zamierza wprowadzić silnik trzycylindrowy, jak się wydaje, to możemy być prawie pewni, że firma będzie postępować zgodnie z tym samym schematem, co w przypadku mniejszych modeli – tworząc wiele różnych motocykli i stylów z tych samych elementów konstrukcyjnych.

Na podstawie informacji firmy Zontes
 

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę