Nowa Honda Monkey
Kultowy mini-motocykl Hondy został na nowo wymyślony i dostosowany do potrzeb dzisiejszych nabywców, ale jego stylistyka w dużej mierze opiera się na oryginalnym projekcie, uzupełnionym o nowoczesne rozwiązania z wyższej półki, jak odwrócony widelec teleskopowy USD, czy podwójne tylne amortyzatory. Motocykl otrzymał wskaźniki LCD, ABS z systemem IMU i oświetlenie w całości wykonane w technologii LED. Chłodzony powietrzem silnik o pojemności 125 cm3 zapewnia moc 9,38 KM (6,9 kW), zużycie paliwa wynosi 1,5 l/100km, a masa własna z płynami, to zaledwie 107 kg.
Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.
Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażenie go w szybko demontowany widelec oznaczało, że mieścił się on do bagażnika nawet niewielkiego samochodu.
Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Monkey. Motocykl został przekonstruowany i zyskał ogromną popularność na rynkach z dużą liczbą samochodów kempingowych (RV), których właściciele potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.
Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, ale podobnie – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi – jest ponadczasowy.
Opis modelu
- Stylizacja, malowanie i chromowanie elementów w dużym stopniu bazują na koncepcji oryginału.
- Silnik o pojemności 125 cm3 o mocy 9,38 KM (6,9 kW) i o momencie obrotowym 11 Nm zadowala się zużyciem paliwa na poziomie 1,5 l/100km.
- Motocykl zbudowany na stalowej ramie otrzymał widelec USD, podwójne amortyzatory tylne i opony o średnicy 12 cali.
- Masa własna z płynami wynosi 107 kg, rozstaw osi 1155 mm, a wysokość siedzenia 775 mm.
- Całe oświetlenie wykonano w technologii LED.
Po ostatnich sukcesach stylizowanego ostro motocykla MSX125, który udowodnił potrzebę istnienia funkcjonalnego, kieszonkowego, miejskiego jednośladu, nadszedł czas, by Monkey powrócił, odrodzony w formie gotowej do życia w mieście XXI wieku.
Oczywiście, styl klasycznego Monkey musiał dostarczyć wskazówek konstruktorom nowego modelu. Trapezoidalna sylwetka podkreśla kompaktową długość, jednocześnie dodając głębi i treści jego wyglądowi. Naturalne krzywizny powierzchni wyglądają na zaprojektowane niezależnie od siebie, uwypuklając poszczególne elementy motocykla.
Błyszczący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra, wykończony w tym samym kolorze lakieru co rama, wahacz i tylne amortyzatory, zwieńczono dumnie, trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Hondy Old Wing. Wykończone chromem, wysoko umieszczone stalowe przednie i tylne błotniki, a także chromowana tłoczona osłona wydechu, okrągłe lusterka i wysoka kierownica, to hołd złożony pierwowzorowi.
Nowoczesna technika jest jednak w pełni obecna pod osłoną sugestywnej reinkarnacji klasycznego jednośladu: cyfrowy okrągły zestaw wskaźników LCD zawiera prędkościomierz (który mruga żartobliwie po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami dziennymi i sześciosegmentowym wskaźnikiem poziomu paliwa. Całe oświetlenie jest wykonane w technologii LED. Kluczyk zapłonu, który również ozdobiono motywem skrzydełka Old Wing, posiada funkcję zdalnej komunikacji z pojazdem, dzięki czemu światła motocykla migają po naciśnięciu przycisku, umożliwiając łatwą lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy układ ABS współpracuje z systemem IMU, aby złagodzić unoszenie tyłu przy silnym hamowaniu.
Jeśli chodzi o jednostkę napędową, to zgodnie z pierwowzorem, jest to jednocylindrowy silnik o pojemności 125 cm3 z SOHC. Jest on prosty w budowie, wytrzymały i został dostrojony tak, by zapewnić użyteczny poziom dynamiki w jeździe miejskiej. Chłodzony powietrzem silnik o skoku i średnicy tłoka wynoszącymi odpowiednio 52,4 x 57,9 mm oraz ze stopniem sprężania 9,3:1, zasilany przez system wtrysku paliwa PGM-FI, wytwarza moc 9,38 KM (6,9 kW) przy 7000 obr./min. i moment obrotowy 11 Nm przy 5250 obr./min. Skrzynia biegów ma 4 przełożenia, a silnik spala zaledwie 1,5 l/100km (w cyklu testowym WMTC).
Stalowa rama grzbietowa Monkey została skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, zapewniając idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.
Rozstaw osi, to 1155 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu, to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 107 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości celem zapewnienia maksymalnego komfortu.
Przedni widelec USD z wysokiej jakości powłoką alumite, współpracuje z zawieszeniem tylnym wyposażonym w dwa amortyzatory, zapewniające 104 mm skoku osi. Maksymalny prześwit motocykla, to 160 mm. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS powiązanego z systemem IMU. Masywne 12-calowe opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.
Monkey 125 model roku 2018 będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych:
- Banana Yellow/Ross White
- Pearl Nebula Red/Ross White
- Pearl Shining Black/Ross White
Dane techniczne
SILNIK |
|
Typ | Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, SOHC |
Pojemność skokowa | 125 cm3 |
Kompresja | 9.3:1 |
Moc maksymalna | 6,9 kW przy 7000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 11 Nm przy 5250 obr./min |
Pojemność układu smarowania | Górny 1,1 litra; dolny 0,9 litra |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Wtrysk | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Pojemność zbiornika paliwa | 5,6 litra |
Zużycia paliwa | 1,5 l/100km (wg cyklu pomiarowego WMTC) |
SYSTEM ELEKTRYCZNY |
|
Rozrusznik | Elektryczny |
Akumulator | YTZ5S |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Typ skrzyni biegów | 4-biegowa |
RAMA |
|
Typ | Rama stalowa typu backbone |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 1710 × 755 × 1029 mm |
Rozstaw osi | 1155 mm |
Kąt główki ramy | 25° |
Wyprzedzenie | 82 mm |
Wysokość siedziska | 776 mm |
Prześwit | 160 mm |
Promień skrętu | 1,9 m |
Masa własna (z płynami i paliwem) | 107 kg |
ZAWIESZENIE |
|
Przednie | Odwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm |
Tylne | Podwójny amortyzator, skok 104 mm |
KOŁA |
|
Felga przednia | 10-ramienna, aluminiowa |
Felga tylna | 10-ramienna, aluminiowa |
Opona przednia | 120/80-12 65J |
Opona tylna | 130/80-12 69J |
HAMULCE |
|
Przednie | Pojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 220 mm, z ABS opartym na module IMU. |
Tylne | Pojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 190 mm |
OŚWIETLENIE |
|
Reflektory | LED |
Światła tylne | LED |
Wszystkie wstępne dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
# Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.
Źródło: Honda