Rynek motocyklowy w Europie - pierwsza połowa 2022 r.
Z analizy danych dotyczących sprzedaży nowych motocykli wywnioskować można, że nie wszędzie kryzys dotarł. Mimo minusów na największych rynkach motoryzacyjnych Europy - Hiszpania trzyma się mocno.
Niemiecki rynek motocykli traci teren - po czerwcu sprzedaż gwałtownie spadła. Całkowita sprzedaż w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosła 136 506 sztuk motocykli (+7,6%) i nadal przewiduje się dynamikę końca roku podobną do tej z roku 2020. Ale nastroje są ponure - segment pojazdów elektrycznych przeżywa boom zabierając pole motocyklom spalinowym, a na czele listy „elektryków” znajduje się chiński Niu.
W 2022 r. oczekiwano, że niemiecki rynek motocykli odzyska poziom sprzedaży z 2020 r., po 8% spadku odnotowanym w zeszłym roku.
Oczekiwano, że czynniki takie jak zachęty rządu do zakupu pojazdów elektrycznych, ekspansja gospodarcza i rosnąca popularność pojazdów elektrycznych z nawiązką zrównoważą negatywny wpływ rosnącej inflacji i niedostępności surowców.
Rok rozpoczął się ponad oczekiwania z ogromnym wzrostem osiągniętym w pierwszym kwartale, zanim został dotknięty wojną i efektami niedoboru podaży. W konsekwencji w drugim kwartale prędkość sprzedaży spadła w kwietniu (+4,4%) i w maju (+8,4%), by w czerwcu (-17,4%) gwałtownie stracić część początkowego zysku.
Patrząc na dotychczasowe wyniki jednej marki, lider rynku - Piaggio - zyskuje na popularności ze sprzedażą 20 589 (+22,8%) znacznie wyprzedzając BMW ze sprzedażą 16 775 (-12,2%) i Hondę ze sprzedażą 15 445 (-2,2%).
Zgodnie z oczekiwaniami, segment elektryczny napędza rynek skuterów, od początku roku sprzedaż wzrosła o 54,0% w kategorii L1 (odpowiednik silnika spalinowego poniżej 50 cm3) oraz w kategorii L3 o 364%. W tej kategorii chińskie Niu jest liderem na rynku, choć podaż jest niewielka, a za nim plasują się Piaggio i BMW.
Francja też na minusie
Francuski rynek motocykli także nie świeci optymizmem. Sprzedaż w czerwcu gwałtownie spadła do 30 683 sztuk (-17,9%), kończąc pierwsze półrocze ze sprzedażą 149 902 sztuk (-6,5%). To jeden z gorszych wyników w Europie. Tylko Szwajcaria (-15%) wypadła gorzej wśród dużych krajów.
W 2022 r. oczekiwano jednocyfrowego wzrostu francuskiego rynku motocykli. Kluczowymi czynnikami powinien być popyt na indywidualną mobilność, ekspansja gospodarcza, zachęty do pojazdów elektrycznych i rosnący popyt na pojazdy elektryczne, podczas gdy inflacja i zakłócenia łańcucha dostaw są czynnikami negatywnymi.
Pierwszy kwartał 2022 roku zakończył się poniżej oczekiwań, ponieważ już w lutym (-7,0%) dane liczbowe okazały się ujemne, a marzec (-5,1%) był lepszy niż oczekiwano. W pierwszym kwartale sprzedaż wyniosła 92 952 (-2,9%), a sektor motocykli był o 2% lepszy niż skuterów.
W kwietniu trend się pogorszył. Sprzedaż wyniosła 29 458 (-8,4%), ale maj był zaskakująco pozytywny, ze sprzedażą na poziomie 28 318 (+0,8%) i wartością od początku roku wynoszącą 119 195 (-3,0%).
Dotychczasowym liderem rynku Francuskiego była Honda ze sprzedażą 18 843 sztuk (-10,0%), a następnie Yamaha ze sprzedażą 18 729 sztuk (+0,6%) i BMW z 11 483 sztukami (-2,5%).
Pojazdy elektryczne (w większości skutery) przyspieszyły – od początku roku sprzedaż wzrosła o 11,4% w segmencie L1 i 309% w jeszcze mniejszym L3. Premiera nowego BMW CE 04 była oszałamiająca, gdyż w okresie od marca do czerwca sprzedano 1547 egzemplarzy, dzięki czemu BMW natychmiast znalazło się na szczycie rankingu producentów pojazdów elektrycznych.
Forza italia?
Włoski rynek motocykli stale traci. W 2022 r. oczekiwano, że włoski rynek motocykli skonsoliduje niedawny wzrost, chociaż wynik z poprzedniego roku należał do najlepszych na świecie.
W maju sprzedaż spadła czwarty miesiąc z rzędu, jednak marginalny spadek rok do roku należy rozpatrywać w pozytywnym świetle. Sprzedaż wyniosła 36 717 sztuk (-0,7%).
W czerwcu sprzedaż wyniosła 40 981 sztuk (-1,7%), a pierwsze półrocze zamknięte zostało liczbą 173 197 sztuk (-2,0%), głównie ze względu na niedostateczną podaż, która ukarała kilku producentów oraz wzrost cen transakcyjnych dla prawie wszystkich modeli.
Honda, lider rynku, traci teren ze sprzedażą 31 840 sztuk (-20,2%), Piaggio ogółem sprzedało 21 830 sztuk (-20,3%), a Yamaha 16 092 sztuki (-17,2) %).
Zgodnie z oczekiwaniami, segment elektryczny napędzany jest przez rynek skuterów. Od początku roku sprzedaż wzrosła o 129,9% w kategorii L1, a kategoria L3 wzrosła o 57,8%.
Hiszpania najdalej od kryzysu
Hiszpański rynek motocykli jest odporny na kryzys energetyczny. Jednak czerwiec nie był dodatni, ponieważ spadł o 2,9% ze sprzedażą 20 738 egzemplarzy kończąc pierwsze półrocze z liczbą 99 905 sztuk (+7,8%) mimo niedoborów surowców zgłaszanych przez kilku producentów.
W 2022 r. oczekiwano dwucyfrowego wzrostu hiszpańskiego rynku motocykli. W efekcie rynek zaczął się bardzo dobrze, a sprzedaż w styczniu i lutym wzrosła odpowiednio o 42,3% i 19,7% przed rosyjską inwazją na Ukrainę. W marcu rynek spadł o 6,9%, kończąc pierwszy kwartał ze sprzedażą 37 021 sztuk (+12,8%), a w kwietniu trend się jednak zmienił - sprzedaż na poziomie 14 442 sztuk (-12,4%) oznaczała, że słupki z zielonych staną się czerwone.
Jednak w maju rynek był zaskakująco dodatni, wzrastając dwucyfrowo ze sprzedażą 18 927 sztuk (+14,0%), lecz w czerwcu znów spadł o 2,9% przy sprzedaży 20 738 sztuk. Dotychczasowe osiągi Hondy w Hiszpanii są rewelacyjne, a sprzedaż lidera rynku wzrosła o 21,6%, podczas gdy bezpośredni następcy, Yamaha i Piaggio, osiągnęli odpowiednio -10,6% i +0,5%.
Zgodnie z oczekiwaniami, segment elektryczny też napędzany jest przez skutery, których sprzedaż od początku roku wzrosła o 22,6% w kategorii L1, oraz w kategorii L3 o 59,8%.
Niu został ukarany brakiem dostaw w Chinach i stracił przywództwo na rzecz lokalnego producenta - marki Silence. Niu jest właściwie na drugim miejscu przed włoskim Askollem, który podskoczył o +466% i australijskim VMoto.
Jak na tle tych danych wygląda Polska?
Polska też nie daje się kryzysowi i na naszym rynku widoczne są niewielkie wzrosty. Od początku roku do końca czerwca zarejestrowano o 13,5% (+2443 szt.) więcej jednośladów w porównaniu z 2021r. Łącznie przybyło ich 20 569 szt. W ogólnej liczbie jednośladów ponad 70% to motocykle: 14 488 szt. (+18.4% r/r). Motorowerów przybyło 6 081 (+3,2%).
W czerwcu 2022 roku zarejestrowano 3 241 nowych motocykli, czyli 393 sztuk więcej niż przed rokiem. Jest to najlepszy rezultat w historii notowań przynajmniej od 2005r. (od kiedy monitorujemy rynek).
Od początku roku zarejestrowano 14 488 nowych motocykli, czyli o 18,4% więcej niż przed rokiem (+2 254 szt.).
Rejestracje nowych motorowerów w czerwcu osiągnęły 1 513 sztuk, tj. mniej o -10,5% (-178 sztuk) niż przed rokiem. Był to poziom znacznie niższy niż w analogicznym miesiącu w latach 2018-2019 (przed pandemią) kiedy zarejestrowano odpowiednio 2273 szt. i 2501 szt. Wynik ostatniego miesiąca wzrósł w porównaniu z majem br. +3%. Od początku 2022 roku zarejestrowano 6 081 nowych motorowerów, czyli o 3,2% więcej niż przed rokiem.
l.p. | MARKA | SPRZEDAŻ MOTOCYKLI [szt.] | UDZIAŁ | ZMIANA W PORÓWNANIU DO I-VI/2021 |
---|---|---|---|---|
1 | HONDA | 2797 | 19,31% | 34,02% |
2 | YAMAHA | 1686 | 11,64% | 24,24% |
3 | BMW | 1522 | 10,51% | -6,22% |
4 | JUNAK | 1132 | 7,81% | 89,30% |
5 | BENELLI | 540 | 3,73% | 3,05% |
6 | TRIUMPH | 525 | 3,62% | 47,06% |
7 | KTM | 499 | 3,44% | -1,38% |
8 | ZONTES | 490 | 3,38% | 107,63% |
9 | BARTON | 480 | 3,31% | 8,84% |
10 | ROMET MOTORS | 463 | 3,20% | -25,56% |
l.p. | MARKA | SPRZEDAŻ MOTOROWERÓW [szt.] | UDZIAŁ | ZMIANA W PORÓWNANIU DO I-VI/2021 |
1 | JUNAK | 1408 | 23,15% | 66,0% |
2 | ROMET MOTORS | 843 | 13,86% | -27,5% |
3 | BARTON | 632 | 10,39% | 23,2% |
4 | ZHONGNENG | 360 | 5,92% | 28,1% |
5 | YIBEN | 321 | 5,28% | 31,6% |
6 | ZNEN | 274 | 4,51% | 9033,3% |
7 | SUNRA | 242 | 3,98% | -2,8% |
8 | YADEA | 241 | 3,96% | 148,5% |
9 | KYMCO | 191 | 3,14% | -10,3% |
10 | ZIPP | 186 | 3,06% | -43,1% |
Na podstawie:
https://www.motorcyclesdata.com/
https://www.pzpm.org.pl/