Premiera nowych motocykli od Suzuki na sezon 2023 – Pigułka wiedzy o V-Strom 800DE
V-Strom 800DE to drugi motocykl od Suzuki, który wyjdzie na wiosnę 2023. Inżynierom przyświecała podobna myśl, jak przy nowym GSX-8S – stworzyć motocykl idealny dla szerokiego grona kierowców. Tutaj wyzwanie przyjmuje jednak inny wymiar, wszakże rodzina V-Strom jest na poważnie przeznaczona warunkom terenowym, a więc prawdziwym celem jest przygoda. Co stanowi esencję tego motocyklu z segmentu adventure od Suzuki? Wyróżnić należy:
- Napędzany nowym, dwucylindrowym, rzędowym silnikiem z unikatowym systemem wyrównoważającym Suzuki Cross Balancer;
- Nowa rama ze stali i zbiornik paliwa o dużej pojemności;
- Najdłuższy skok zawieszenia (220 mm) i największy prześwit (220 mm) w całej rodzinie V-Strom;
- 21-calowe przednie koło;
- Kolorowy, wielofunkcyjny panel wskaźników TFT;
- Pakiet elektroniki Suzuki S.I.R.S.
V-STROM – światowy globtroter dla każdego
Rodzina V-Strom miała ogromny udział w spopularyzowaniu turystyki motocyklowej na całym świecie. Do dziś całkowita sprzedaż wszystkich modeli z tej rodziny wyniosła ponad 440 tys. egzemplarzy, a rozwój i ewolucja kolejnych modeli trwa w najlepsze. Dowodem tego jest ukazana w Mediolanie kolejna niespodzianka, czyli nowy Suzuki V-Strom, który nawiązuje wyglądem do kultowego modelu DR 800 BIG i jest napędzany całkiem nowym silnikiem.
Suzuki V-Strom 800DE pozwala na nieskrępowaną jazdę zarówno po krętych asfaltach, jak i drogach nieutwardzonych, polnych czy szutrowych. Ma szprychowe koła o średnicy 21 i 17 cali z ogumieniem typu adventure Dunlop Trailmax Mixtour. W myśl koncepcji „celem jest przygoda” taki zestaw ma się sprawdzić w wielu różnych sytuacjach.
Źródło: Suzuki Global, YouTube
Nowy silnik
Silnik – w myśl założeń inżynierów z Japonii – musiał zapewnić duży moment obrotowy i odpowiednią moc, a jednocześnie napędzany nim motocykl miał być łatwy w prowadzeniu. Nowy dwucylindrowy silnik rzędowy z rozrządem DOHC o pojemności 776 cm3 generuje moc 84 KM przy 8500 obr./min.
Suzuki Cross Balance, czyli system redukujący drgania
Silnik ma tzw. Suzuki Cross Balancer, czyli unikalny, patentowany system wyrównoważający pracę i redukujący drgania generowane podczas pracy. System ten oparty jest na dwóch wałkach, których przeciwwagi skierowane są prostopadle do wału korbowego. Nie tylko skutecznie tłumi drgania, przyczyniając się do płynniejszej i przyjemniejszej pracy silnika, ale pozwala na opracowanie jednostki lżejszej i bardziej zwartej, co też się stało.
Geometria podwozia i wygodna pozycja za kierownicą
Suzuki V-Strom 800DE ma całkowicie nową, bardzo wytrzymałą ramę ze stalowych rur. Wkomponowano w nią silnik, co zapewnia sztywność, komfort oraz bezpieczeństwo prowadzenia, jednocześnie obniżając masę pojazdu. Nowe Suzuki ma długi rozstaw osi, wysoki prześwit i szeroką kierownicę, aby zachować maksymalną stabilność i kontrolę poza asfaltem. V-STROM 800DE zapewnia kierowcy, ale także i pasażerowi odpowiedni komfort – nie brakuje miejsca, nie trzeba na tym motocyklu mocno zginać kolan i oczywiście da się go poprowadzić, stojąc.
Zbiornik paliwa o dużej pojemności
Zbiornik o pojemności 20 litrów zapewnia większą pewność podczas podróży na długich dystansach – po prostu na stacje benzynowe zjeżdża się rzadziej.
Zmienne tryby jazdy SDMS
System SDMS wykorzystuje elektroniczne sterowanie przepustnicą, które działa bez opóźnienia. Umożliwia to wybór jednego z trzech trybów jazdy – każdy z nich inaczej kontroluje pracę jednostki napędowej.
- Tryb A zapewnia najostrzejszą reakcję na gaz, pozwala na wykorzystanie pełnej mocy silnika i dostarcza maksymalnych wrażeń z jazdy;
- Tryb B, choć i w tym przypadku kierowca może wykorzystać pełną moc, charakteryzuje się bardziej liniową krzywą z łagodniejszą reakcją przepustnicy;
- Tryb C natomiast zapewnia najdelikatniejszą reakcję i łagodniejszą charakterystykę przebiegu momentu obrotowego.
Szutrowy tryb G wnosi przyjemność jazdy na wyższy poziom
Pozwala na jazdę z kontrolowanym poślizgiem na nieutwardzonych nawierzchniach. Tryb aktywuje się dopiero po wykryciu wibracji charakterystycznych dla nierównego podłoża. Maksymalny poziom interwencji kontroli trakcji w trybie G ustawiony jest na niższym poziomie niż w drogowym trybie 1.
Uślizg koła jest ograniczany tylko na tyle, aby zapobiec nadmiernemu ślizganiu się kół, dzięki czemu moc jest niemal nieprzerwanie przekazywana na tylne koło, jedynie z minimalnymi przerwami. W wyniku takiego działania motocyklista uzyskuje stałą moc wyjściową przekazywaną na tylne koło. Motocykl zachowuje przyczepność i prawdopodobieństwo jej utraty jest mocno ograniczone. To pozwala kierowcy na zachowanie pełnej kontroli podczas pokonywania zakrętów po luźnym podłożu, co przenosi się na większą prędkość, pewność, a także i samą przyjemność z jazdy.
Cena za nowy motocykl od Suzuki
Cena za nowy motocykl Suzuki V-Strom 800DE wyniesie 54 900 zł, a model oficjalnie dostępny będzie w sezonie wiosennym 2023 roku.
Źródło: Suzuki