Niu liderem skuterów elektrycznych w Europie
Europejski rynek elektrycznych skuterów i motocykli szybko się rozwija. Po niemal 23-proc. wzroście odnotowanym w poprzednim roku, w 2021 r. całkowita sprzedaż skuterów i motocykli elektrycznych w Europie Zachodniej wyniosła 93 742 sztuki, co oznacza wzrost o 24,7%. Liderem tego rynku jest Niu Tech.
Trend na rynku motocykli 2021
Jednym z efektów pandemii COVID-19 jest zwiększenie indywidualnego popytu na mobilność, przy czym prawie wszystkie europejskie rynki jednośladów szybko wracają do zdrowia po zamknięciu, a prognozy na najbliższy czas są więcej niż pozytywne.
Popyt na skutery elektryczne jest również bardzo duży, mimo że konsumenci mają do dyspozycji tylko ograniczoną ofertę, a wielu producentów oferuje linię produktów z myślą o flocie i rynku udostępniania, która stanowiła ponad 90% wolumenu z ubiegłego roku.
Jednak nawet wspierany lokalnymi i krajowymi zachętami, popyt przesuwa się z B2B do B2C, a konsumenci końcowi domagają się różnych produktów – inteligentnych, lekkich, z wymiennym, łatwym do ładowania akumulatorem i po konkurencyjnej cenie.
Niewiele produktów aktualnie dostępnych na rynku odpowiada tej charakterystyce, co powoduje, że większość konsumentów po zakupie skutera elektrycznego nadal decyduje się na zakup bardziej tradycyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym. Jednak w 2021 r. całkowita sprzedaż skuterów elektrycznych i motocykli w Europie Zachodniej wyniosła 93 742, czyli o 24,7% więcej niż rok wcześniej.
Dzięki rekordowym wynikom w 2021 r. Francja objęła pozycję lidera EV w Europie z 20 791 sprzedaży (+73,6%), wyprzedzając Niderlandy, które zajmują 2. miejsce ze sprzedażą 19 364 sztuk (wzrost o +32,1%). Trzecim krajem jest Hiszpania, choć w 2021 r. spadek na jej rynkach wyniósł 23,1%.
Liderem producentów jest chiński NIU, ze sprzedażą 19 709 (+35,1% ). Na 2. miejscu znalazł się V-Moto z siedzibą w Australii, ze sprzedażą 14 474 (+58,7%), a na 3. uplasował się włoski Askoll ze sprzedażą 4512 (+16,6%).
Co ciekawe na rynku hiszpańskim ten rok zaczął się od wzrostów cen paliw, co gwałtownie napędziło sprzedaż skuterów elektrycznych. W styczniu i lutym sprzedaż wzrosła odpowiednio o 42,3% i 19,7% w stosunku do stanu sprzed przed rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Sprzedaż w kategorii L1 (odpowiada to skuterom spalinowym poniżej 50 cm3) wzrosła o 132,9%, a kategoria L3 wzrosła o 97,0%.
Źródło: MotorCycles Data